Hur låg bränsleförbrukning kan man uppnå med EcoDriving?

moparfarmer österbybruk
3 april 2016 · 267 Inlägg

Vissa bilar har förbruknings siffror i överkant,  enligt teknikens världs bok alla bilar 1998 ska min camaro dra 11.1liter per 100km. Men så mycket är svårt att komma upp i...  På e4an mellan Uppsala och Jönköping med farthallaren på 130 i den mån det var möjligt drar camaron 9,5liter per 100mil. Eller 0.95 som jag säger... På semestern körde jag från Österbybruk (Uppsala) till Falkenberg och 0.95,var högsta förbrukningen. Men om man kör Eco drivning och max 100 så har jag kört på 0.82 flera gånger.
Bilen är original,  även däck dimensionen.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Ingooo
4 april 2016 · 167 Inlägg

Nissan Note dra 0.2-0.3 l milen? Måste blivit fel någonstans i den uträkningen. Tror inte för 5 öre att det är möjligt.
Å andra sidan var 1/4 när du startade ämnet..

Har själv en Hyundai I30 1.6 diesel som jag som regel ligger på 0.55 med men då kör jag hår men ändå planerat för att spara bränsle. Rekordet är 0.39 l milen uppmätt vid pumpen och över ca 150 mil när jag verkligen verkligen ansträngde mig att köra så billigt som möjligt. Dekl förb landsväg är 0.4 för denna bil. Men det var så fruktansvärt uttråkande och gjorde mig så 💤 att jag inte pallade med den körstilen

Senast redigerat av Ingooo (4 april 2016)

torpis Forummoderator
4 april 2016 · 10 572 Inlägg

Ingooo skrev:
Dekl förb landsväg är 0.4 för denna bil. Men det var så fruktansvärt uttråkande och gjorde mig så 💤 att jag inte pallade med den körstilen

Det är ju inte bilens fel :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Ingooo
4 april 2016 · 167 Inlägg

Mao mitt fel då ☺

Min genomsnittshastiget ligger på 60-65 kmh enligt min färddator när jag kör som jag brukar. Så låg hastighet blir det faktiskt om man kör mycket landsväg varvat med lite stadskörning. Kör 2500 mil per år ungefär. Det innebär att jag tillbringar ca 400 timmar bakom ratten motsvarande 17 dygn ca.

Skulle jag köra ecodriving på hög nivå skulle min snitthastighet ligga på uppskattningsvis 45 kmh. Det motsvarar 🎪 555 timmar eller 23 dygn.

Jag tjänar alltså 6 dagar per år om jag kör aktivt. Jag förlorar i ⛽ ca 1,5 dl per mil motsvarande ca 4500 kronor i ökade bränslekostnader.(2500mil x 0.15litermil x 12krlitern).

Tycker helt enkelt det är värt det. Det går att räkna på allt ☺ Inte räknat på det innan men övertygad nu.

Evildan
4 april 2016 ·

Ingooo skrev:
Mao mitt fel då ☺

Min genomsnittshastiget ligger på 60-65 kmh enligt min färddator när jag kör som jag brukar. Så låg hastighet blir det faktiskt om man kör mycket landsväg varvat med lite stadskörning. Kör 2500 mil per år ungefär. Det innebär att jag tillbringar ca 400 timmar bakom ratten motsvarande 17 dygn ca.

Skulle jag köra ecodriving på hög nivå skulle min snitthastighet ligga på uppskattningsvis 45 kmh. Det motsvarar 🎪 555 timmar eller 23 dygn.

Jag tjänar alltså 6 dagar per år om jag kör aktivt. Jag förlorar i ⛽ ca 1,5 dl per mil motsvarande ca 4500 kronor i ökade bränslekostnader.(2500mil x 0.15litermil x 12krlitern).

Tycker helt enkelt det är värt det. Det går att räkna på allt ☺ Inte räknat på det innan men övertygad nu.

Ecodriving korrekt utförd gör så att du inte förlorar tid utan snarare tvärtom,  då du slipper stanna vid övergångsställen, korsningar, trafikljus osv. Så du förlorar både tid och pengar på din körstil samt sliter mer däck, bromsar, koppling osv. Surt va?

Ingooo
4 april 2016 · 167 Inlägg

Evildan skrev:

Ingooo skrev:
Mao mitt fel då ☺

Min genomsnittshastiget ligger på 60-65 kmh enligt min färddator när jag kör som jag brukar. Så låg hastighet blir det faktiskt om man kör mycket landsväg varvat med lite stadskörning. Kör 2500 mil per år ungefär. Det innebär att jag tillbringar ca 400 timmar bakom ratten motsvarande 17 dygn ca.

Skulle jag köra ecodriving på hög nivå skulle min snitthastighet ligga på uppskattningsvis 45 kmh. Det motsvarar 🎪 555 timmar eller 23 dygn.

Jag tjänar alltså 6 dagar per år om jag kör aktivt. Jag förlorar i ⛽ ca 1,5 dl per mil motsvarande ca 4500 kronor i ökade bränslekostnader.(2500mil x 0.15litermil x 12krlitern).

Tycker helt enkelt det är värt det. Det går att räkna på allt ☺ Inte räknat på det innan men övertygad nu.

Ecodriving korrekt utförd gör så att du inte förlorar tid utan snarare tvärtom,  då du slipper stanna vid övergångsställen, korsningar, trafikljus osv. Så du förlorar både tid och pengar på din körstil samt sliter mer däck, bromsar, koppling osv. Surt va?

Nähä jag har inte gått en ecodrivingkurs så teoretiskt vet jag inte vad det omfattar. Föreställde mig i min enfald dock att även hastighet var en parameter när det gäller "ecodriving"?

torpis Forummoderator
4 april 2016 · 10 572 Inlägg

Ingooo skrev:
Nähä jag har inte gått en ecodrivingkurs så teoretiskt vet jag inte vad det omfattar. Föreställde mig i min enfald dock att även hastighet var en parameter när det gäller "ecodriving"?

Det är svårt att köra riktigt snålt. Lägre fart är ofta bra, men ibland vinner du på att ta mera fart.

Om du har farthållaren på 70km/h och kommer till en backe nedför så kommer bilen motorbromsa. Låter man den frirulla upp till 100km/h och sedan återtar farthållaren på 70km/h så vinner man förbrukning och hastighet. Nästa uppförsbacke man kan alltså sacka ner lite extra utan att nå målet saktare och vinna förbrukning igen.

Men vem fan vet om Ingrid trippar ut mitt i vägen när man kommer rullandes och man får bromsa bort sin nyvunna fria fart.....

Som sagt, köra elbil en helg ger mycket kul aha-upplevelser

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
TheDeadDorkster Dieselgypsy
4 april 2016 · 538 Inlägg

Som lastbilskusk är ecodriving en del av yrkeskompetensen.

Ecodriving innebär kortfattat egentligen bara att man planerar sin körning. Ha framförhållning, läs av trafiken. Planera hur du ska köra för att slippa stå stilla och vara i rullning hela tiden. Planerar man sin körning och stannar i rullning hela tiden så sänker man sin bränsleförbrukning. Gasar och bromsar man titt som tätt ökar förbrukningen givetvis.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Ingooo
5 april 2016 · 167 Inlägg

Som inlineåkare, cyklist, fd brädåkare mm så är det här ecodrivenymodigheterna inget nytt 😜 Det är precis samma principer men känns mer tydligt när det är ens egen fysiska bränsletank man går på.

Det finns i varje givet läge alltid en optimal hastighet. Ren och skär fysik i grunden som går ut på hur energi omvandlas i olika former.

juhaaan
5 april 2016 · 619 Inlägg

1,2 så är jag nöjd när jag kör eco

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
master_-
5 april 2016 · 730 Inlägg

Om man ska tänka bränsleförbrukning, hur illa är en farthållare?

ehedman
5 april 2016 · 1 966 Inlägg

master_- skrev:
Om man ska tänka bränsleförbrukning, hur illa är en farthållare?

Det beror helt och hållet på hur du kör utan farthållare. Jag tycker att den kan ses som ett gott komplement.

torsen
5 april 2016 · 7 233 Inlägg

Det här med ecodriving är lite av kejsarens nya kläder.
Kör man vettigt, d v s använder gaspedalen som hastighetsrelage och fotbromsen som en nödbroms samt undviker allt för häftiga acceleration så går det att få ner bränsleförbrukningen betydligt.
Hade för några år sedan i nästan 8 år en MB E-Klass/124 som jag på långkörningar vid flera tillfällen fick ner bensinförbrukningen under 0,6 lit/mil.
Körningarna gällde Fjollträsk - Norrland och/eller Fjollträsk Skåne.
Men det var inte fråga om ecodriving - endast förnuftig körning.
(På den tiden)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang