Diffklumpsbyte går inte så bra [Volvo 740]

Ainok
18 november 2017 · 439 Inlägg

Lång historia kort:

Min bakaxel rasade. Klumpen slut.

Jag köpte en bakaxel som suttit på en Volvo 740 från 1990 och tog ur klumpen.

Rensade min nuvarande axels diffhus på drevfragment, tvättade rent, tvättade rent nya diffklumpen och försökte sätta i den.

Det går inte så bra.

För det första så står det ett helt annat artikelnummer på det största drevet på den nya klumpen (pinjongen?)

Dessutom har den nya klumpen 41 tänder på drevet, och den gamla har 40.

Det ingående drevet (som sitter på kardanen) har 10 i båda axlarna.


Båda axlarna har alu lock.

Varför passar inte den nya klumpen i min gamla axel?

Min 740 är en från 1989

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Arly165 Bakhjulsdriven
18 november 2017 · 335 Inlägg

Det största drevet heter kronhjul, och det hör ihop med pinjongen på axeln som det kommer ifrån. Pinjongen är det inre drevet som sitter ihop med kardanaxeln. Förmodligen så är det en annan utväxling på diffen som du försöker byta till och du måste därför även byta pinjong. Ta den från axeln som du tog diffen från.

Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Ainok
18 november 2017 · 439 Inlägg

Arly165 skrev:
Det största drevet heter kronhjul, och det hör ihop med pinjongen på axeln som det kommer ifrån. Pinjongen är det inre drevet som sitter ihop med kardanaxeln. Förmodligen så är det en annan utväxling på diffen som du försöker byta till och du måste därför även byta pinjong. Ta den från axeln som du tog diffen från.

Okej jag får flytta med det också! smile

Tack

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang