Nu ska jag tala om hur det är... eller rättare mina erfarenheter . Jag har ägt ett antal SAAB och Volvo sedan 80-talet.
Köper man en SAAB får man en säker, skön, snabb och bekväm bil med kanske den bästa förarmiljön i världen. Men att vara SAAB ägare är som att vara troende, man utsätts för prövningar eller om det bara är otur...
Mina SAAB:ar har alltid gått sönder mer än de Volvo jag haft, så vill du ha en pålitlig, säker,och bekväm bil , köp en Volvo. Exempelvis V70n 2004-2008, gärna en med turbo då det är kvalitetsbilar som klarar det.
Själv kör jag SAAB... en 9-3 2.0T 2009 . Ja den har krävt lite reparationer men mycket bra bil annars!
SAAB 9-5 är en bra bil men upplevs som lite gammal. En nyare 2006 och framåt kan vara ett bra köp, tänk dock på att SAAB hade dåligt med pengar och försökte spara, bland annat genom att ta bort sådant som kunden kanske inte märkte.
NG 9-3 från 2003 (2004?) och framåt är en bra bil, inte mycket mindre än 9-5 i innermått har jag för mig. Roligare och smidigare att köra än både V70 och 9-5. Fullt modern i hur man upplever den.
Angående reservdelar till SAAB, tror aldrig det blir ett problem... det är ju en guldmarknad... :-)