Tjenare!
Tänkte bara ge lite tips för beroende på vilken motor du har så har du lite olika alternativ.
Första saken att tänka på. Du har mekanisk hastighetsmätare på den, och då måste du har en växellåda med sånt uttag. Vilket finns på M40/41/45/46/47
Uttaget finns på alla M40 och 41.
På M45/46/47 finns det på alla modeller upp till 1986 (tror jag, ganska säker dock)
M47 med hastighetsmätarvajer finns dock bara 84-86 och är ganska svår att få tag på, samt dyr. Den är även Volvos svagast växellåda då den har en svag bottenstock.
Är det en original 75:a så har du ju antingen en B20 eller B21, de har dock samma bultmönster på lådan så Volvos M40/41/45/46/47/90 lådor passar oavsett men du får fel lutning på lådan om du tar en som inte är avsedd för din motor.
Har du en B20:
Då passar M40 och M41 samt den ovanliga M45 från en 240L 1976. Då den modellen är den enda med just B20-M45. Denna sprängkåpan går att montera på M46 och M47 också.
DVS har du b20 = M40/M41 eller en M45/46/47 om du lyckas få tag på den sprängkåpan.
Har du B21:
Då passar M40/41 med B21-M40 kåpan, satt på 240 årsmodeller 75-76.
Samt alla M45/46/47 av de årsmodller som jag skrev ovan. Se upp dock så att du har rätt kåpa och inte får en till en B27, B28 eller en D24.
MVH
Niklas