Mitt extra oljetråg blev inte så värst bra, det var på tok för svårt att svetsa liggandes under bilen. Men jag har fått dit den! Tanken är att fixa till den bättre under min semester då jag kan låna lyft på jobbet. Den gör sitt jobb iaf, redan några droppar olja i den
Det blev några timmar bakom ratten idag. Var ute på motorvägen och det var positivt! Förut så blev bilen helt nervös vid ca 95. Nu börjar den bli nervös vid 110. Antagligen var det väldigt mycket obalans i dem förra däcken plus slapp styrning. Så det går åt rätt håll! Har även så jag kan se aktuell bensinförbrukning på min telefon. Det är inte helt injusterat ännu men fick den till 1 liter milen i 100km/h vilket är jättebra I ca 70-80 tycks han vilja ha strax under 0.9 vilket är ännu bättre!
Hej igen! Körde en liten runda då jag skulle slänga skräp. När jag kommer hem igen ser jag att det är någon vätska överallt på gatan. Bilen läcker IGEN? Japp....
Det visade sig vara kylarvätska. Jag trodde först det var värmepaketet men det visade sig vara en slang som inte var allt för fräsch längre.
Kapade av ändarna för att komma åt fräscht gummi och skapade oavsiktligen en smiley
Slangen åkte på igen och jag startade motorn! Nu vart det tätt! Så jag åkte en sväng till Biltema och köpte ny slang och satte dit den istället.
Tog mig ett glas Brämhults Hallon och pillade runt lite i alla inställningar.
Något jag inte visat innan är hur logiken till kopplingen fungerar! Här är den! Ser lite rörigt ut för den ovane så jag förklarar istället.
A: Bilens hastighet måste vara minst 67km/h B: Gasen får inte vara nedtryckt mer än 39% C: Motorn måste vara minst 50 grader varm D: 4ans växel måste vara i E: Gasen måste vara nedtryckt minst 8%
När alla dessa krav uppfylls sker en fördröjning på 1.7 sekunder innan kopplingen slår till, fungerar klockrent!
En annan kul grej jag hittade idag är en mapp som ställer tändpunkten via tabell vid tomgång. Detta är fördelaktigt då tomgången "fångas" bättre om den kommer från ett högre varv snabbt rasande mot lägre. I en annan tabell finns dem värdena som berättar för datorn vilket tomgångsvarvtal den ska sikta mot. Denna tabellen vi ser på bilden arbetar baserat på den förra jag nämnde. Så om målet är 580rpm och det verkligen är det vartalet vi ser i vekligheten så är "error" 0. Då hamnar tändpunken på 15 grader i detta fallet. Skulle det faktiska varvtalet sjunka under målet som var 580rpm så slängs det på mer tändning (läs tidigare tändning) vilket höjer tomgången. Detta är ett väldigt bra komplement till den vanliga tomgångsregleringen som styr tomgång via en luftventil då denne inte behöver vara lika alert och inte heller göra lika stora justeringar. Nu tänkte jag fel så denna tabellen blev bakvänd, vilket jag märkte när motorn startades och tomgången svajade upp och ner konstant
Här har jag vänt tabellen på rätt håll
Kommer köra Chevan till jobbet under veckan! Tanken är att under rasterna få lite gjort samtidigt som min bruksbil behöver lite översyn. Så "Gröna Hondan" står nu uppallad i tältet istället. Tältet känns vääääldigt stort med denna lilla bil i
Gick upp lite extra tidigt för att hinna mecka innan jobbet började. Normalt sett så brukar man ju starta motorn först och sen skrapa rutorna. Men med respekt för mina grannar såhär klockan 06:00 så blev det i omvänd ordning
Nu är det mycket lättare att komma åt alla fettnipplar
Tagit bort tejpresterna från kofångaren, hålrums-rostskyddat på det stället vid styrväxeln i ramen som jag rostlagade. Fyllt på spolarvätska, torkat av alla rutor och även städat upp lite i bilen då det låg saker i drivor överallt xP
Hej igen! Så vad har hänt sen sist? Ja bilen har använts till och från jobbet och även till alla ärenden då Hondan fått sig lite ompyssling. I Onsdags åkte "Soffgruppen" in i tältet igen. Under dagarna som gått innan dess har jag justerat på mappen och fått han att gå finare och finare i maskin. Hitta även nya saker lite då och då i MaxxEcu som man kan lägga till, väldigt kul faktiskt! Får nog göra en uppdatering om dem grejerna när bilen först rullar igen!
Så vad händer nu då? Jo jag fick "bra att veta" på rost i hjulhusen vid besiktning förra året. Detta innebär att båda baksätena måste ut. Och som vanligt blir jag både irriterad och förundrad över hur brutalt dåligt byggd denna bilen är
Sittdynan i bagaget bortplockat. Har nog bott möss här någon gång
Hittade denna!
Ni som är ännu lite yngre än mig (jag är född 94) har nog knappt sett ett sånt här kort Både mamma och pappa sa samma sak: OJ det var länge sedan man såg en sån senast, dem fanns ju överallt!
Nästa sittdyna borta!
vad dock inga spännande grejer här under
Dag två jag ägde bilen skulle jag fixa det "konstiga bältet" vänster bak, upptäckte då att det var ett Volvo-bälte som var hela 6 år ÄLDRE än bilen Här är en bild på lappen
Vänta.. här är något jag missat?
Är det......?
Oh..... såklart, alltid mer rost än man tror det ska vara
Nästa steg var att få loss ryggen. Där sitter en massa stag och två vajrar för att alla sektioner av golvet ska göra en viss rörelse när man fället "baksätena". Tänkte att jag skulle lossa denna enorma Philips-skruven.
Men det gick inte alls Satt helt fast såklart I andra änden sitter stagen med spårryttare som faktiskt släppte utan någon större ansträngning, vilket antagligen förklarar varför en spårryttare fattades
Blev smått förvånad när magneten på lampan satte sig på sargen runt hissknappen, trodde den va i plast Eller så är det gott om metall bakom kanske? Hm...
Ja här såg det ju... inte fräscht ut
Satt en skruv här, helt galet snett
Bagagegolvet är uppdelat i sektioner, tror det är 4. Dem 2 bakre sitter i ryggen till "bakbak-sätet". Dem två främre sitter i en stor fyrkantig ram. Denna klena konstiga ram i tunn plåt, popnitad för att bilda en ram, behövde komma ut före bakbaksätet. Detta var helt omöjligt själv utan att repa sönder allt. Fick bli två pers på denna uppgift. Fick ingen bild på hur den ser ut, men den är jättedum, som allt annat på denna bil Nu kunde man lossa bakbaksätet. Den har en torsionsfjäder som man får ha lite respekt för och hantera rätt så man inte får sig en omgång.
Hackat loss asfaltsmattan på insidan av ena hjulhuset. Här ser det helt okej ut. Men en plastkil kunde man utan problem trycka rakt igenom plåten på sina ställen, så här behövs lite fixande
Ni vet den där "nya" rosten jag hittade under "det främre baksätet"? Ja... he he.... hee.......håå.. Nästan lika illa på andra sidan också tyvärr, men bara att bita i det sura äpplet och laga!
Nu blir det inget mer denna veckan! Uppdatering nästa vecka!
Jag kommer mycket väl ihåg de där almanackorna. Din Caprice har ju gått en bit över 22500 mil och haft 16 ägare. Den är svensksåld och har förmodligen gått hårt de första åren då de ofta köptes som firmabilar. Jänkarna sätt att bygga bilar kan man ju ifrågasätta men i USA skulle man ju inte ha bilen så länge som det har blivit nu. Ofta körde man nog bara ett par tre år för att sen köpa ny bil. Man körde tills oljan tog slut då bytte man bil eller när askkoppen blev full. Det är ju många konstiga plåtsammansättningar på jänkarna. Men vi älskar dom ändå!!!!!! Lycka till med rosten på soffgruppen!!!
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Ja va iväg o hämta en Suburban 90 från Norge,tänkte trevlig ingen rost.....blääää rostig som fan när man syna den..blev så sur så ja boka resa till Thailand igen ,har hus därnere så nu ska ja sura o dricka öl..haha
Ja rost är inge kul och inte helt lätt heller kanske, men löser sig det gör de
Bob-Miller skrev:
Ja va iväg o hämta en Suburban 90 från Norge,tänkte trevlig ingen rost.....blääää rostig som fan när man syna den..blev så sur så ja boka resa till Thailand igen ,har hus därnere så nu ska ja sura o dricka öl..haha
Neee den är tråkig den Med lite tur är man mer motiverad när man väl kommer hem igen! Tills man börjar titta på rosten igen
Caprice77 skrev:
Statoil norra promenaden finns kvar i Norrköping. Så bilen har varit i min hemstad år 2001. Intressant. Jag har aldrig sett den.
Hade ju faktiskt varit lite kul om du hade känt igen bilen xP
Hej igen!! Jag har haft fullt upp med både bilen och livet! Men mest bilen faktiskt! Ja det var rostlagning som var på agendan senast. Jag tog beslutet att göra ett inlägg först när detta jobbet var klart, mest för att 15 inlägg med massa rost inte är nå kul alls för er läsare.
Rosten var ju såklart värre än jag trott, fast så är det ju alltid. Man vet om det... men blir endå förvånad varenda gång
Jag har inte svetsat så mycket denna gång, utan har faktiskt gjort på ett helt annat sätt... ett modernt sätt! Vad babblar han om nu?
Jo! Jag jobbar i en BMW-karosseriverkstad och vi använder ett speciellt lim när vi byter ut bakskärmar eller tak på dessa bilar. Att använda detta speciella lim är ett krav från BMW. Limmet kostar för en privatperson....
Är du redo??
2000kr för 195ml
!!!!!!!!
Detta limmet biter på ren plåt. Det blir något helt enormt starkt och man får också ett helt oslagbart rostskydd mellan plåtarna. Dem olika plåtarna säkras med speciella popnitar av stål för att dem ska bli på plats under torktiden och även för extra styrka. Kan flika in att popnitar av aluminium (som är "vanliga" popnitar) är något man absolut inte får använda i karossen på en bil! Det börjar rosta något enormt runt alla nitar då!!
Så detta är vad jag kommer att använda mig av! Jag vill förtydliga att jag inte jobbar just med att banka plåt eller just att byta ut dessa karosserisektioner på min arbetsplats, det har vi andra kunniga personer till. Jag har andra uppgifter. Detta ser ni snart på mina fula bitar jag pillar ihop
Nu är det dags för 109 bilder
Det var bara att börja kapa loss allt!
Karossfästet frilaggt
Här sitter en förstärkning som inte heller är så bra
Så här är den helt borta
Började göra en mall för plåten i hjulhuset.
Tog denna bilden mitt i allt som får bakrutan att se 10 meter lång ut
Här är fler bilder i dagsljus som klargör hur mycket som fick tas bort..
Plåten i hjulhuset färdig!
Här är alla bitar till denna sidan klara! Det är verkligen knepigt att få alla bitar att passa bra med varandra!
Delarna spraymålade! (eller ja det var faktiskt mamma som målade dem)
Sedan får jag tänka i 3D och rita där det ska slipas plåtrent. Alltså där plåtarna möts och lim ska appliceras.
Såhär ser popnitarna ut. Man ska borra med ett 4.2mm borr för dem ska ta bra, så det har jag också gjort! xP
När delarna passades in så hölls dem på plats med varandra med hjälp av skruv. Faktiskt interiörskruv från diverse olika 90-tals Hondor Dessa skruv får man sen dra i under tiden man monterar ihop delarna igen fast nu med limmet på. Utan skruvarna blir det svårt att få plåtarna att lägga sig ann varandra ordentligt. Dessa skruvas sedan ur och ersätts med popnitar.
Bilen vändes och samma process gjordes en gång till. Jag var inte motiverad till det kan jag lova er!
Först rost!
Bygga!
På med lim igen!
Golvplåten är i och är målad med svart färg som blev över från när jag målade fälgarna!
Hade sedan tidigare borrat små hål i nya golvplåten som man sedan kan rostskydda igenom. Jag använder mig av en speciell hålrumsvaxsspruta som drivs av tryckluft, mycket effektivt Hålen tejpas sedan över.
Det var helt kaos i bilen så jag städade ur där bak!
Den där dumma ramen skulle nu i bilen igen.
Ny ljusisolering på bakaxel.... knöl... hyll.. määh? ja den där.
Massa kämpande senare så satt bagagesätet i
Hade loss ännu mer interiörpaneler då jag dragit ny strömförsörjning till bakrutehissen. Det blir en 6kvadrat kabel till 2 relän där bak. Det ordinarie elsystemet ger nu inte ström till själva motorn utan styr nu bara reläerna som via den nya strömförsörjningen matar motorn. Och ja fönsterhissen går snabbare nu
Tömde catchtanken igen. Redan full? oO
Beställde nya halvljus som jag fick tips av från Caprice77 här på garaget! Dem första kom aldrig. Jag hörde av mig till dem och dem sa att lyktorna inte fanns på lager??? Så jag fick pengarna tillbaks. Beställde "sats" på AutoDoc men fick bara EN lykta.... reklamera...
På tredje försöket gick det!
Bort med lyktsargen!
Nu ska 4 stjärnskruv bort!
Lyktorna är bara fastklämda med dem skruvarna och en tunn plåt som ni ser på bilden.
Allt sitter i denna skålen.
Sealed Beam och H4 har samma kontakt men inte samma "pinout". Jord är samma stift men inte hel och havljus. Detta resulterar i en adapterkabel.
Jag köpte dessa lamporna!
På plats igen!
Båda sidor fixade!
Detta är den nya! Fin och helt klar!
den gamla har vatten i sig
Har inte haft tillfälle att köra i mörker än. Men det borde ju vara bättre än innan där blinkersen lös upp mer än halvljuset (skojar faktiskt inte om det, det var så illa)
Blommorna från bröllopet i April förra året har nu flyttats över från den andra grillen.
Baksätet åkte på plats igen! Ny dämpmatta på golvet!
Ser ju bra ut! Men vänta lite... neee?? va?
Vad har hänt här??
Det är ju ett lås för mycket
Du....
...får...
...inte vara...
...med...
...mer! Hej då!
Alla kuddarna tillbaks i bilen! Nu är det snart sommar! Hej på er! Nu drar jag snart till Elmia!
Helgen avverkad! Fick nu äntligen möjligheten att skaffa mig några "garaget"-klistermärken!
Tyckte också det var kul att få se några av dem bilar man läser om här på garaget i verkligheten
Sen var det inte så kul att se att A6 parkeringen var så belamrad med skit. Tråkigt för dem som måste betala för att få detta uppstädat, fy på er!
Hört en del positivt om denna geggan som man håller i motoroljan. Den ska till viss del kunna hjälpa till med slitna kolvringar, cylinderväggar och läckande packningar. Jag är normalt sett emot sådana här mirakelmedel, men tydligen inte denna gång Får återkomma om huruvida det fungerat eller inte
Ja, olja, läckage, vevaxeltätning som är hopplös att byta ut. Mitt extratråg var ganska grunt och det rann ju över bara efter några timmars körning (ja det läcker mycket)
Gjorde högre kanter fram och bak.
Monterade denna spännande saken i botten av extratråget
Tog en glasflaska och dess lock och modifierade.
Nu sugs oljan upp till glasflaskan och stannar där. Det hela är på prov ännu så installationen ser helt kaos ut. Den har under kvällens körning samlat upp nästan en dl Så det hela verkar ju fungera
Och anledningen till att det blev så mycket olja denna kvällen är antagligen för att bilen fick gå hårt idag! Har mappat "pops n bangs" så man får gasa upp han till varvstoppet i 1ans växel sedan motorbromsa ner till ca 1000rpm och hela tiden övervaka alla värden och testa sig fram. Fick till det rätt så bra för att vara första gången, det smäller något enormt mycket Denna funktionen går att stänga av via en knapp i en app på mobilen.