Hur gjorde dom för att starta stridsvagnarna när det var kallt då?
De hade dels en dieselbrännare till att värma oljan som de sen pumpade runt i hela motorn. Sen startade de med vanlig komprimerad luft, så det kyler inte på samma sätt.
Hur gjorde dom för att starta stridsvagnarna när det var kallt då?
När jag gjorde lumpen på 70-talet så hade vi dieselsnurror på stridsvagnarna. Det fanns en blåslampa man kunde använda om den inte startade om det var för kallt men de flesta vagnar startade utan blåslampehjälp när det var ner till -30 grader. Snurran var en 300 hästars lastbilssexa från antingen Volvo eller Scania.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Fick en kylare av en kollega, så provade printa ett kylarlock Satt som en smäck. Tätar invändigt med O-ring, gjorde det mest för att se om det gick, kan komma att behöva ett sådant fast med nippel på för att dra slang till ett expansionskärl. Detta eftersom kylaren är gjord för att vara sitt eget expansionskärl medan jag inte kan sätta den så högt att locket blir högsta punkten. Den kommer för övrigt från en Cheva S10. Fick ställa den på högkant för annars bråkade den med styrningen. Väldigt tunn kylare och jag har ingen förhoppning om att den ska klara kyla motorn själv, men som första test ska den nog kunna hålla emot ett par minuter. Gjorde lite mindre fagra fästen till den Efter en hel del letande kom jag fram till att det blev för bökigt med proffsiga silikonslangböjar och dylikt, detta eftersom jag har fem anslutningar och ingen är samma diameter Så jag började med att skaffa vanlig kylarslang som passade på de på olika anslutningarna på kylaren. Den övre går väldans snyggt rakt in i V:et under insuget, vilket jag tror kan lira. Den andra går att få upp i en mindre fräck vinkel förbi vattenpumpen. Kylaranslutningen är 34 mm, pumpen är 71 mm Detta krävde en specialare. Så tillbaka till 3D-skrivaren. Blev en hel del support-material men den blev riktigt bra ändå. Som en njure fast annorlunda Till pumpen blev det tätning invändigt med O-ring och ett antal clips som passar runt kanten på nippeln. Här är tanken att jag sätter en slangklämma sen. Funkade! Risk finns att den exploderar av trycket sen men det märker vi Ett orelaterat bekymmer är att tätningen på lagret på växeln läcker som ett såll. Nån som har en god idé om hur jag kunde byggt ihop växeln med motorn genom bultcirkeln runt axeln? Ska nog helst vara lite flexibelt så man inte lägger tryck på lagerna i växeln. Slangen som går genom V:et tänker jag mig ska gå in i det gröna tvärröret på mitten. Nuvarande anslutning pekar åt helt fel håll så det känns omständigt att dra slang dit. Därför fick jag göra en nippel som jag kan svetsa på. Första gången jag har kommit överens med TIG:en någorlunda Tjockt stål är nog ett bra ställe att börja på
Ställ frågan ang lagertätningen till ja- bond77 på Maskinisten.net, där har du en som har full koll på byggnationer och konstruktioner. Det är rätt forum för funderingar liknande dina, ett otroligt kunnande hos många där om princip allt över hela spectrat.
Du skulle ju kunna glasfiberarmera den på utsidan som den är nu, då borde den hålla
Ska bli intressant att se vad som händer Sprängs den får jag prova igen
texas5020 skrev:
Ställ frågan ang lagertätningen till ja- bond77 på Maskinisten.net, där har du en som har full koll på byggnationer och konstruktioner. Det är rätt forum för funderingar liknande dina, ett otroligt kunnande hos många där om princip allt över hela spectrat.
Får kanske slå en flukt där.
Low skrev:
Snyggt! Vad för material använde du till printern?
Det är kolfiberarmerad polyamid (nylon). Filamentet innehåller kortfiber och vid behov lägger printern även ut kontinuerliga kol- eller glasfiber i varje lager med ett separat munstycke. Det har jag dock inte gjort på den här, nippeln till slangen kunde man gjort det på men i resten hade fibrerna hamnat på mindre optimala håll eftersom de alltid läggs i lagerna.
Du skulle ju kunna glasfiberarmera den på utsidan som den är nu, då borde den hålla
Ska bli intressant att se vad som händer Sprängs den får jag prova igen
texas5020 skrev:
Ställ frågan ang lagertätningen till ja- bond77 på Maskinisten.net, där har du en som har full koll på byggnationer och konstruktioner. Det är rätt forum för funderingar liknande dina, ett otroligt kunnande hos många där om princip allt över hela spectrat.
Får kanske slå en flukt där.
Low skrev:
Snyggt! Vad för material använde du till printern?
Det är kolfiberarmerad polyamid (nylon). Filamentet innehåller kortfiber och vid behov lägger printern även ut kontinuerliga kol- eller glasfiber i varje lager med ett separat munstycke. Det har jag dock inte gjort på den här, nippeln till slangen kunde man gjort det på men i resten hade fibrerna hamnat på mindre optimala håll eftersom de alltid läggs i lagerna.
Ojdå ingen dålig printer då hehe, har en liten creality Ender 3 pro.
Bestämde mig för att ge tätningen av växeln ett försök.
Har en vals modell äldre än de flesta som står i gömmorna, så provade den för första gången Och det blev en ring! Sen stansade jag ut en platta med hålbilden som var 2 mm större än växeln i diameter. Svetsade fast ringen så runt jag kunde. Och försökte svetsa tätt med TIG:en. Om det blev tätt märker vi med tiden. Sen var det på och riva halva bilen, har gjort det ett par gånger nu känns det som. Den här skruven hade backat ut, så får nog sätta dem med loctite nästa gång... Bort med planeterna, nu tänkte jag hålla ordning på var de sitter. Kom även på ett nytt sätt att lyfta av växeln från axeln, gick betydligt smidigare Av med muttrarna Och prova... Fel hålbild Jag hade bara kollat 6 st och mätt över två av dem, men den smygiga ryssen hade förskjutit de två mittersta uppåt för att missa skarven mellan block och tråg Så jag tog en hög med mått och med antagandet att de iaf satt på samma radie ritade jag upp det i CAD och skrev ut. Och då passade det betydligt bättre Och på med växeln igen. Ser helt ok ut! Borde gå bra att täta med silikon. Så jag plockade tätningen på lagret sen var det kväll.
Ska rengöra ordentligt sen silikona dit den och hoppas det blir iaf nästan tätt. Senare sätter jag nog påfyllnad, nivåplugg och tömplugg på den också, om den nu blir tät.
Jobbade vidare med växeln, Superfly Autos kommer och tar lite bilder o så imorron så fick ju få den vettig till det
Tätningen fick en nivåplugg så jag har koll på oljan. Och så åkte allt i igen, samtliga skruvar med loctite. Massa packningssilikon Och där var den låst på sin plats. Medan det torkade var det dags att ge sig på kylningen istället, eftersom slangen från kylaren kommer genom mitten på motorn kändes det smidigast att koppla den mitt på röret, så det åkte av. Och det passade alldeles bra Sen behövde jag adaptrar, en från kylarens storlek till den mindre på tvärröret, och en från den andra utgången på vattenpumpen till anslutningen i tråget. Sen fanns det en extra ingång i pumpen också som behövde pluggas. Liten slangstump sen adapter till 20 mm slang som ska mata tråget. Det är enligt uppgift en oljekylare som ligger där, vatten fortsätter sen upp på baksidan och in i det gröna tvärröret. Mina fina 3D-printade pluggar funkade inte alls på den kassa ytan inuti nipplarna, så det fick bli svarvade träpluggar istället, och det funkade Slangklämmor på allt, sen var det dags för test! Drivlinan åkte också på men det har vi sett förut
Måste varit skönt att få rulla ut den och busa lite! Bra jobbat :-)
Få gärna med en film på busandet nästa gång.
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Måste varit skönt att få rulla ut den och busa lite! Bra jobbat :-)
Få gärna med en film på busandet nästa gång.
Får fixa det. Regulatorn gör den fortfarande svårkörd, blir extrem självsvängning direkt. Sen har jag märkt att kopplingen slirar också, så får kanske titta på att fixa nån tvåskivig historia
Superfly Autos var här igår och tog bilder och sånt. Inga problem uppstod