Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Greenhorn
14 juni 2019 · 396 Inlägg
#2021

Det där är ingen bil? det är ett Amerikanskt hangarfartyg.
jag trodde detta var en tråd om bilar och inte om båtar.

typisk sneseglare som ramla in på ett bilforum big_smile

ps, jag är en gammal man så... slå inte mig.

Senast redigerat av Greenhorn (14 juni 2019)

Knugcab
15 juni 2019 · 5 111 Inlägg
#2022

Ivel skrev:

Roberi88 skrev:

Evildan skrev:
Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?

Kanske för att inte alla vill köra med en ful skithög som låter som min gamla dammsugare å fullkomligt själlös😄 nä tacka vet jag en gammal cheva v8 diesel där man gärna får tanka i lite 2 takts olja för pumpen skull😊 behövs varken stereo eller doftgran de bjuds på både lukt å örongodis så de räcker sen alla kan hippies som tror dom kan påverka miljön glida runt i vilket fantasilöst skit dom vill rent ekonomiskt kommer de då knappast löna sej

https://www1.garaget.org/gallery/images … 423a26.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images … 00c9e3.jpg

En av dessa bilar är enligt din definition fantasilöst själlöst skit och låter som en dammsugare.
Förklara gärna varför du tycker så.

Skall bli intressant att höra när skakaverket under huven på Datto-san börjar låta som en dammsugare den dagen det eventuellt dyker upp en HVO-tapp i Kalix med andra ord..... tongue Jag trodde det var en teknisk omöjlighet. big_smile

rcy
15 juni 2019 · 1 693 Inlägg
#2023

M123 skrev:

rcy skrev:

M123 skrev:

"Verkningsgrad är en dimensionslös storhet som betecknar förhållandet mellan nyttiggjord och tillförd energi i ett system. Den betecknas vanligtvis med η (eta).[1]

I allmänhet betecknar verkningsgrad kvoten mellan utvunnen nyttoenergi, oavsett i vilken form, och tillförd energi, oavsett i vilken form. Verkningsgraden är i praktiken alltid mindre än 1 eftersom alla verkliga system har energiförluster i någon form. Ibland anges verkningsgraden som kvoten mellan nyttiggjord och tillförd effekt, vilket är likvärdigt."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Verkningsgrad

Precis. Och även den el som används för exempelvis värme eller AC är utvunnen nyttoenergi, alltså påverkar den inte verkningsgraden. Jämför med en förbränningsmotor där mycket av energin blir till värme som istället måste kylas bort.
Du pratar enbart om bilens räckvidd, vilket inte alls är detsamma som verkningsgrad.

Läs pdf'en du länkade, det förklaras i den. wink

Kan du framföra en bil i kyla utan att använda värme?
Vad tror du menas med nyttoenergi och ska denna inte räknas med menar du?

Det är klart den räknas, men den påverkar inte bilens *verkningsgrad*, den påverkar bilens *räckvidd*.
Du har inte fel i sak, du använder bara fel begrepp.
En elbil skulle kunna ha 100% verkningsgrad men bara 2 meters räckvidd, det är helt olika saker.

zemet
19 november 2019 · 3 564 Inlägg
#2024

Ivel skrev:
Eftersom elbilars benägenhet att börja brinna vid krock har diskuterats efter att några skribenter haft "en känsla" utan något konkret att luta sig mot så länkar jag detta från AMS där DEKRA gjort ett överambitiöst krocktest av Zoega och Leif.
https://www.mestmotor.se/automotorsport … 6f59cb0d0b
För den som inte vill läsa länk kan jag sammanfatta med att dessa elbilar inte börjar brinna vid krock som fullkomligt deformerar säkerhetsburen samt batteripack.

Intressant test. Undrar hur en gasbil hade klarat samma krockvåld?

Jag antar att det är systemet som stänger av strömmen som räddar bilen från att potentiellt börja brinna.

Saknades detta system på den bilen Hammond crasha?
Eller varför började den brinna trots betydligt mindre krockvåld?( Antar att det var betydligt mindre då Hammond överlevde relativt oskadd)

viccoA
19 november 2019 · 2 665 Inlägg
#2025

Nu kan ni som älskar jänkejärn också komma in i framtiden.
Ford Mustang blir eldriven "SUV", nya modellen heter Ford Mustang Mach E.


Inte revolutionerande men rätt okej försök, 0-100 kring 5 sekunder, lagom stort batteri och mycket vettigare inredning än tidigare generation mustang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-672a701b765acc8cc7d42e2628c48177.jpg

Senast redigerat av viccoA (19 november 2019)

Low
19 november 2019 · 2 567 Inlägg
#2026

viccoA skrev:
Nu kan ni som älskar jänkejärn också komma in i framtiden.
Ford Mustang blir eldriven "SUV", nya modellen heter Ford Mustang Mach E.


Inte revolutionerande men rätt okej försök, 0-100 kring 5 sekunder, lagom stort batteri och mycket vettigare inredning än tidigare generation mustang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-672a701b765acc8cc7d42e2628c48177.jpg

Helt okej, men skulle inte köpa en amerikanare om de är är eldrivna, det är v8an under huven som gör bilen. Som en v6a i en Mustang, nej tack.

Rejäl pickup är en annan femma..wink

panda666
19 november 2019 · 3 440 Inlägg
#2027

viccoA skrev:
Nu kan ni som älskar jänkejärn också komma in i framtiden.
Ford Mustang blir eldriven "SUV", nya modellen heter Ford Mustang Mach E.


Inte revolutionerande men rätt okej försök, 0-100 kring 5 sekunder, lagom stort batteri och mycket vettigare inredning än tidigare generation mustang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-672a701b765acc8cc7d42e2628c48177.jpg

Sorry men det där är absolut inte en mustang, tycker jag iaf,,,ser ut som en jävla vanlig kia eller nån random ful halvkombi. Ridiculous tycker jag.

Det här är riktigt jänkjärn..

https://i.ibb.co/vc2rqx2/e33c8bad35a8282bd707d7f6d3a9eb7f.jpg
picture hosting

Hade den följt denna lite mer så skulle jag förstå men nu fattar inte ja vart dom är på väg, allt behöver inte bli kombi för h.vete.

Senast redigerat av panda666 (19 november 2019)

zemet
19 november 2019 · 3 564 Inlägg
#2028

panda666 skrev:

viccoA skrev:
Nu kan ni som älskar jänkejärn också komma in i framtiden.
Ford Mustang blir eldriven "SUV", nya modellen heter Ford Mustang Mach E.


Inte revolutionerande men rätt okej försök, 0-100 kring 5 sekunder, lagom stort batteri och mycket vettigare inredning än tidigare generation mustang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-672a701b765acc8cc7d42e2628c48177.jpg

Sorry men det där är absolut inte en mustang, tycker jag iaf,,,ser ut som en jävla vanlig kia eller nån random ful halvkombi. Ridiculous tycker jag.

Det här är riktigt jänkjärn..

https://i.ibb.co/vc2rqx2/e33c8bad35a8282bd707d7f6d3a9eb7f.jpg
picture hosting

Hade den följt denna lite mer så skulle jag förstå men nu fattar inte ja vart dom är på väg, allt behöver inte bli kombi för h.vete.

Jag håller med, på vilket sätt är en SUV en mustang? Måste väll funnits många andra lämpligare namn att använda...

Och det är inte som att man tänker på mustang när man ser den, man tänker på KIA precis som du säger Panda.

Bortsett från att dem drar mustangnamnet i smutsen är jag dock posetiv. Den verkar kunna bli en lyckad modell och små suvar är ju riktigt populära. Kolla bara hur många Tiguaner mm man ser idag.

rcy
19 november 2019 · 1 693 Inlägg
#2029

zemet skrev:
Intressant test. Undrar hur en gasbil hade klarat samma krockvåld?

Jag antar att det är systemet som stänger av strömmen som räddar bilen från att potentiellt börja brinna.

Saknades detta system på den bilen Hammond crasha?
Eller varför började den brinna trots betydligt mindre krockvåld?( Antar att det var betydligt mindre då Hammond överlevde relativt oskadd)

Bilen Hammond körde var en Rimac Concept One, en supersportbil.
Att supersportbilar börjar brinna är ingen ovanlighet, oavsett drivmedel. Kolla bara på alla Lamborghinis som spontant tar eld bara av att stå på tomgång vid ett rödljus.
Supersportbilar har oftast inga marginaler alls, dom ligger liksom på gränsen för att gå sönder bara man tittar på dom. Att diskutera bilar och blanda in supersportbilar är totalt meningslöst då dom i princip inte har några likheter alls.

Men för att besvara din fråga, så i Hammonds fall var det så att elmotorerna på en Rimac Concept One är oljekylda. Motorerna sitter monterade på varje hjul, vilket innebär att om du så bara går i en refug lite för hårt så riskerar du att ha ett oljeläckage rakt på en 1000kW elmotor. Det resulterar i brand, garanterat.
Branden hade alltså egentligen ingenting med batteriet att göra och kommer aldrig att kunna hända på samma sätt i en "vanlig" elbil eftersom dom inte alls är konstruerade på samma sätt.

zemet
19 november 2019 · 3 564 Inlägg
#2030

rcy skrev:

zemet skrev:
Intressant test. Undrar hur en gasbil hade klarat samma krockvåld?

Jag antar att det är systemet som stänger av strömmen som räddar bilen från att potentiellt börja brinna.

Saknades detta system på den bilen Hammond crasha?
Eller varför började den brinna trots betydligt mindre krockvåld?( Antar att det var betydligt mindre då Hammond överlevde relativt oskadd)

Bilen Hammond körde var en Rimac Concept One, en supersportbil.
Att supersportbilar börjar brinna är ingen ovanlighet, oavsett drivmedel. Kolla bara på alla Lamborghinis som spontant tar eld bara av att stå på tomgång vid ett rödljus.
Supersportbilar har oftast inga marginaler alls, dom ligger liksom på gränsen för att gå sönder bara man tittar på dom. Att diskutera bilar och blanda in supersportbilar är totalt meningslöst då dom i princip inte har några likheter alls.

Men för att besvara din fråga, så i Hammonds fall var det så att elmotorerna på en Rimac Concept One är oljekylda. Motorerna sitter monterade på varje hjul, vilket innebär att om du så bara går i en refug lite för hårt så riskerar du att ha ett oljeläckage rakt på en 1000kW elmotor. Det resulterar i brand, garanterat.
Branden hade alltså egentligen ingenting med batteriet att göra och kommer aldrig att kunna hända på samma sätt i en "vanlig" elbil eftersom dom inte alls är konstruerade på samma sätt.

Tack för infon:)
Låter som en lurig bil att köra om en trotoarkantstötning kan riskera att bilen börjar i flera veckor:)

Men visst supersportbilar är som du säger ofta helt annan konstruktion jämfört med vanliga bruksbilar.

panda666
19 november 2019 · 3 440 Inlägg
#2031

zemet skrev:

panda666 skrev:

viccoA skrev:
Nu kan ni som älskar jänkejärn också komma in i framtiden.
Ford Mustang blir eldriven "SUV", nya modellen heter Ford Mustang Mach E.


Inte revolutionerande men rätt okej försök, 0-100 kring 5 sekunder, lagom stort batteri och mycket vettigare inredning än tidigare generation mustang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-672a701b765acc8cc7d42e2628c48177.jpg

Sorry men det där är absolut inte en mustang, tycker jag iaf,,,ser ut som en jävla vanlig kia eller nån random ful halvkombi. Ridiculous tycker jag.

Det här är riktigt jänkjärn..

https://i.ibb.co/vc2rqx2/e33c8bad35a8282bd707d7f6d3a9eb7f.jpg
picture hosting

Hade den följt denna lite mer så skulle jag förstå men nu fattar inte ja vart dom är på väg, allt behöver inte bli kombi för h.vete.

Jag håller med, på vilket sätt är en SUV en mustang? Måste väll funnits många andra lämpligare namn att använda...

Och det är inte som att man tänker på mustang när man ser den, man tänker på KIA precis som du säger Panda.

Bortsett från att dem drar mustangnamnet i smutsen är jag dock posetiv. Den verkar kunna bli en lyckad modell och små suvar är ju riktigt populära. Kolla bara hur många Tiguaner mm man ser idag.

Tack o lov att ja inte är ensam, tack o lov. Ja precis påminner inte alls om nån mustang och jag fattar inte vad viccoa menar med just det för er som tycker om jänkejärn..vilket jävla patetisk marknadsförings trick att få folk att köpa elbil..riktig low blow tycker ja. Nån måtta får det vara, är ganska säker på att stackars henry ford ligger o har ont i magen över det där hemska skapelsen. ush

zemet
19 november 2019 · 3 564 Inlägg
#2032

Jag tror det är en bra/helt okej produkt med ett dåligt namn bara.

Antar att dem inte kunde döpa den till Gillette Mach-E :p

viccoA
19 november 2019 · 2 665 Inlägg
#2033

panda666 skrev:

zemet skrev:

panda666 skrev:
Sorry men det där är absolut inte en mustang, tycker jag iaf,,,ser ut som en jävla vanlig kia eller nån random ful halvkombi. Ridiculous tycker jag.

Det här är riktigt jänkjärn..

https://i.ibb.co/vc2rqx2/e33c8bad35a8282bd707d7f6d3a9eb7f.jpg
picture hosting

Hade den följt denna lite mer så skulle jag förstå men nu fattar inte ja vart dom är på väg, allt behöver inte bli kombi för h.vete.

Jag håller med, på vilket sätt är en SUV en mustang? Måste väll funnits många andra lämpligare namn att använda...

Och det är inte som att man tänker på mustang när man ser den, man tänker på KIA precis som du säger Panda.

Bortsett från att dem drar mustangnamnet i smutsen är jag dock posetiv. Den verkar kunna bli en lyckad modell och små suvar är ju riktigt populära. Kolla bara hur många Tiguaner mm man ser idag.

Tack o lov att ja inte är ensam, tack o lov. Ja precis påminner inte alls om nån mustang och jag fattar inte vad viccoa menar med just det för er som tycker om jänkejärn..vilket jävla patetisk marknadsförings trick att få folk att köpa elbil..riktig low blow tycker ja. Nån måtta får det vara, är ganska säker på att stackars henry ford ligger o har ont i magen över det där hemska skapelsen. ush

Hehe, såklart är Tesla det mest äkta jänkejärnet när det gäller prestanda.
Mustangen delar en del av dragen med framlyktor, baklyktor, linjer/karossveck osv med dagens Mustang, men visst är jag "imponerad" över att man använder namnet och monterar den på styltor (SUV) samt med 4 dörrar.

Senast redigerat av viccoA (19 november 2019)

Brådhis * Voff voff *
19 november 2019 · 5 243 Inlägg
#2034

Ivel skrev:
Eftersom elbilars benägenhet att börja brinna vid krock har diskuterats efter att några skribenter haft "en känsla" utan något konkret att luta sig mot så länkar jag detta från AMS där DEKRA gjort ett överambitiöst krocktest av Zoega och Leif.
https://www.mestmotor.se/automotorsport … 6f59cb0d0b
För den som inte vill läsa länk kan jag sammanfatta med att dessa elbilar inte börjar brinna vid krock som fullkomligt deformerar säkerhetsburen samt batteripack.

Däremot kan man väl säga att om bilen tar eld av en eller annan anledning (det finns ju flera skäl till att en bil kan ta eld) så är batteripacket ett problem om det skulle börja brinna. Men det är förstås bra att batteripacket inte riskerar att vara själva orsaken iaf. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
candyweiss
19 november 2019 · 598 Inlägg
#2035

Brådhis skrev:

Ivel skrev:
Eftersom elbilars benägenhet att börja brinna vid krock har diskuterats efter att några skribenter haft "en känsla" utan något konkret att luta sig mot så länkar jag detta från AMS där DEKRA gjort ett överambitiöst krocktest av Zoega och Leif.
https://www.mestmotor.se/automotorsport … 6f59cb0d0b
För den som inte vill läsa länk kan jag sammanfatta med att dessa elbilar inte börjar brinna vid krock som fullkomligt deformerar säkerhetsburen samt batteripack.

Däremot kan man väl säga att om bilen tar eld av en eller annan anledning (det finns ju flera skäl till att en bil kan ta eld) så är batteripacket ett problem om det skulle börja brinna. Men det är förstås bra att batteripacket inte riskerar att vara själva orsaken iaf. smile

//Brådhis

MSB och Räddningstjänsten har ju som förslag att elbilar och hybrider ska ha nya egna färger på registreringsskyltarna.
https://www.vibilagare.se/nyheter/regis … d-bilbrand

Senast redigerat av candyweiss (19 november 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, hoppas det är tillräckligt till min optimeradeTiguan II 2.0tsi.
Brådhis * Voff voff *
19 november 2019 · 5 243 Inlägg
#2036

candyweiss skrev:

Brådhis skrev:

Ivel skrev:
Eftersom elbilars benägenhet att börja brinna vid krock har diskuterats efter att några skribenter haft "en känsla" utan något konkret att luta sig mot så länkar jag detta från AMS där DEKRA gjort ett överambitiöst krocktest av Zoega och Leif.
https://www.mestmotor.se/automotorsport … 6f59cb0d0b
För den som inte vill läsa länk kan jag sammanfatta med att dessa elbilar inte börjar brinna vid krock som fullkomligt deformerar säkerhetsburen samt batteripack.

Däremot kan man väl säga att om bilen tar eld av en eller annan anledning (det finns ju flera skäl till att en bil kan ta eld) så är batteripacket ett problem om det skulle börja brinna. Men det är förstås bra att batteripacket inte riskerar att vara själva orsaken iaf. smile

//Brådhis

MSB och Räddningstjänsten har ju som förslag att elbilar och hybrider ska ha nya egna färger på registreringsskyltarna.
https://www.vibilagare.se/nyheter/regis … d-bilbrand

Vilket är bra och tydligt visar på vilket stort allvar dom faktiskt tar riskerna med ett brinnande batteripack.

Räddningstjänst och bärgning tex står inför en utmaning när dessa fordon blir allt vanligare.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
-Akerfeldt-
19 november 2019 · 2 624 Inlägg
#2037

Priserna, utbudet och valmöjligheterna är fortfarande orsaken till att jag ej skaffat någon, iallafall om man kollar inom kategorin hybrid/ren el.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
19 november 2019 · 12 260 Inlägg
#2038

Low skrev:

viccoA skrev:
Nu kan ni som älskar jänkejärn också komma in i framtiden.
Ford Mustang blir eldriven "SUV", nya modellen heter Ford Mustang Mach E.


Inte revolutionerande men rätt okej försök, 0-100 kring 5 sekunder, lagom stort batteri och mycket vettigare inredning än tidigare generation mustang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-672a701b765acc8cc7d42e2628c48177.jpg

Helt okej, men skulle inte köpa en amerikanare om de är är eldrivna, det är v8an under huven som gör bilen. Som en v6a i en Mustang, nej tack.

Rejäl pickup är en annan femma..wink

Precis så är det! V8:A SÅ KLART OCH STOR SOM SATAN HELST!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
-Akerfeldt-
19 november 2019 · 2 624 Inlägg
#2039

Ivel skrev:

-Akerfeldt- skrev:
Priserna, utbudet och valmöjligheterna är fortfarande orsaken till att jag ej skaffat någon, iallafall om man kollar inom kategorin hybrid/ren el.

Men, du har ju faktiskt redan en miljösnällare bil.
Den alkoholiserade gunghästen från Götlaborg. wink
Körd på E85 beräknas det fossila utsläppet i nivå med en Prius gen3.

Sant, men den rullar endast det mest nödvändigaste pga förbrukningen. Men tankar etanol någon gång på sommaren iallafall wink Dieseln står för majoriteten av resorna, och den byts ut i morgon mot en med samma drivlina just pga utbudet faktiskt.

doktorduett
19 november 2019 · 114 Inlägg
#2040

det handlar väl inte bara om bränsle förbrukning.
men  om hela tillverkningen av bilen, hur mycket miljöförstöring det ligger bakom att bygga nya bilar.
men det är det ingen som pratar om.
dom fina elbilar är absolut inte miljövänliga att tillverka, bara batteri tillverkningen är en miljöbov i särklass. läs på om hur man får tag i dom ädelmetaller som används.
som vanligt är miljö snacket bara rabakalje o fina ord.
typ staten säger vi  inte får  köra bil, flyga osv  samtidigt som dom bestämmer att varenda kotte i Sverige ska ha inlagd fiber i fastigheten o då starter man tusin tals lastbilar o entreprenad maskiner som spyr ut avgaser dagen i ända.
hur ska  man kunde ta såna  folk på allvar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang