Jag fortsätter på denna tråd:
jag var ute och åkte för att justera in extraljusen och bilen började ryka kraftigt
trodde först att en insprutningsventil hade hängt sig i öppet läge
men det var topppackningen på 4:an som gett sig, den ska vara bytt för 6000-7000mil sedan enligt faktura från märkesverkstad av förrförrra ägaren
misstänker att meken som monterade den nya gjorde ett nyp i den för att den skulle paja efter utgången garanti
eftersom 4:nn fyllde med kylarväska och låste motorn så den inte kunde statas så kröktes en vevstake litegrann, gick att se med blotta ögat, fick ta bort tändstiftet på 4:an och köra runt så jag kunde komma hem
![https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206321/206321-d581bfb02104b93eb919c44d6a567fd3.jpg]()
så begagnad kolv - vevstake med nya vevlagerbultar, packningar, planing av topp (behövde troligen inte göras) kamremsats med vattempump, sotningsats, termostat, kamrem och vevaxelkugg, har bytts ut samt slipning av ventiler för över 3500:-
men nu är kärran i topp och borde rulla ett tag till
några råd inför byte av kamremsats:
kamaxel och vevkuggen är känsliga
lossa inte på muttern till kamaxelkuggen utan att hålla i kammen med en 26mm eller 1" u-nyckel (vipparms-bryggan måstr bort vid denna operation)
dra inte runt motorn när skruven till vevkuggen är lossad (motorn kan låsas med ett specialvektyg Renault 1054 men även ett 7.5 mm borr fungerar)
annars riskerar den integrerade krysskilen att gå sönder