Hjälp att skydda min CRX från vatten och rost

Xebers76
2 september 2019 · 2 250 Inlägg

Ja det kan låta tufft. Fick själv höra samma saker från folk när jag började mecka för 10 år sedan. Med facit i hand förstår jag vad dem menade. Det är inte lätt med bilar, det är så många områden att ingen kan bemästra alla. Ibland önskar jag man skaffat sig en enklare hobby xP

Jag brukar i regel försöka avråda yngre (läs 15-18) från att börja mecka med bilar. Har själv tagit mig vatten över huvudet flera gånger, inte insett hur svåra saker jag gett mig in på.

Dem saker man klarat av har gjort en riktigt stolt, men ibland får man kasta in handduken, då är det inte lika kul. Det gäller ju dock även livet i övrigt.

Det som gjort att det blivit lite hårda kommentarer här är för att du antagligen har en hel del rost i bilen och många här har lagat rost och vet hur katastrof det är att få ordning på. Detta i kombination med, som du själv säger, är nybörjare så minns många här liknande situationer som dem varit med om.

Text kan också låta argt men skribenten hade kanske inte den avsikten.

Jag anser samma som jag skrev innan, börja med att lyfta matta osv så du får koll på skicket. Ja allt går att laga, men ibland kan det bli för mycket, och då finns risken att man tröttnar. Du nämner att du har en kompis som ville hjälpa till! Ta en helg och undersök bilen tillsammans och bestäm därefter.

Lycka till nu! smile

Senast redigerat av Xebers76 (2 september 2019)

Nickeboii
2 september 2019 · 762 Inlägg

Jag håller med de tidigare inläggen om att du borde göra sakerna i rätt ordning, det blir bara en massa omarbete om man gör det i fel ordning. Missförstå mig inte, jag vet hur det känns att vara ivrig över något man vill göra med bilen för att sedan bli övertalad om att det inte var rätt väg att gå. smile

Jag tycker att du borde demontera inredningen och se hur illa det ser ut. Därefter är det mycket lättare att göra en bedömning över hur det ser ut och vad som behövs göras.

Angående omlackeringen så bör du, som innan nämnt, kolla igenom hur rostig bilen är innan du gör en omlackering.
Om du inte gör en grundlig koll på skicket är så kanske du missar något som sedan gör att du måste kapa upp din nylackerade bil och lacka om den igen. smile
Om bilen i dagsläget har en dålig lack och du vill att den ska se bättre ut så är det upp till dig, men om du vill att den ska hålla sig i det skicket är det viktigt att det görs på rätt sätt.

Ett exempel: Du håller på att lacka om bilen, hittar ett ställe i karossen som det har rostat hål på men bestämmer dig för att bara spackla igen det istället för att byta plåten. Lackerar hela bilen och ser nästa år att det börjar bubbla i lacken och rosten börjar träda fram genom din nya lackering. Vill du stoppa spridningen så måste du då byta plåten och lacka om bilen/området igen.

Så mitt tips är att kolla igenom och se hur bilen är och fixa evntuella fel innan du lackar om bilen. Du kommer att tacka dig själv senare för att du gjorde det rätt från början. Men det kan ju vara så att den är jättefin och inte behöver göras något med. Dock är det en gammal bil så det finns en överhängande risk att det finns något som behöver åtgärdas. 

MVH

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Myrup
2 september 2019 · 16 Inlägg

Xebers76 skrev:
Ja det kan låta tufft. Fick själv höra samma saker från folk när jag började mecka för 10 år sedan. Med facit i hand förstår jag vad dem menade. Det är inte lätt med bilar, det är så många områden att ingen kan bemästra alla. Ibland önskar jag man skaffat sig en enklare hobby xP

Jag brukar i regel försöka avråda yngre (läs 15-18) från att börja mecka med bilar. Har själv tagit mig vatten över huvudet flera gånger, inte insett hur svåra saker jag gett mig in på.

Dem saker man klarat av har gjort en riktigt stolt, men ibland får man kasta in handduken, då är det inte lika kul. Det gäller ju dock även livet i övrigt.

Det som gjort att det blivit lite hårda kommentarer här är för att du antagligen har en hel del rost i bilen och många här har lagat rost och vet hur katastrof det är att få ordning på. Detta i kombination med, som du själv säger, är nybörjare så minns många här liknande situationer som dem varit med om.

Text kan också låta argt men skribenten hade kanske inte den avsikten.

Jag anser samma som jag skrev innan, börja med att lyfta matta osv så du får koll på skicket. Ja allt går att laga, men ibland kan det bli för mycket, och då finns risken att man tröttnar. Du nämner att du har en kompis som ville hjälpa till! Ta en helg och undersök bilen tillsammans och bestäm därefter.

Lycka till nu! smile

Ansolut! Och tack smile

Jag förstår förstås att det är svårt att få fram sin tongiving och avsikter i text. Och respekterar verkligen allt ni skriver o säger. Jag skall absolut ha i åtanke att försöka klura ut vad som är värt att lägga in energin på och vad som troligen blir för mycket. Sånt har jag erfarenhet utav, tro mig, är 24årig glasblåsare som har haft sin stora andel av motgångar både i yrke/karriär, personligt och i hobby. Och om jag ser att detta är alldeles för mycket så skal jag ju backa och tänka efter, ifall det är värt att lägga pengar o energi på att fixa allt på ett "riktigt" sätt (alltså inte med spackel och garage behandlingar) eller ifall jag bara skall försöka göra mitt bästa och det jag själv kan för att föröka få köra den här bilen som jag verkligen älskar så länge som möjligt bara för att göra mig glad. Eller försöka hitta något bra mellanläge.

Ett steg i taget smile

Ps. Ni som kanske kan lite mer kring forum? Jag hade gärna velat upphålla lite uppdateringar när jag arbetar för att få lite feedback på det jag ser och gör.  Men hur är smartast. Att skapa en ny tråd sen när jag påbörjar mitt arbete eller fortsätter på denna sen?

Senast redigerat av Myrup (2 september 2019)

Myrup
2 september 2019 · 16 Inlägg

Nickeboii skrev:
Jag håller med de tidigare inläggen om att du borde göra sakerna i rätt ordning, det blir bara en massa omarbete om man gör det i fel ordning. Missförstå mig inte, jag vet hur det känns att vara ivrig över något man vill göra med bilen för att sedan bli övertalad om att det inte var rätt väg att gå. smile

Jag tycker att du borde demontera inredningen och se hur illa det ser ut. Därefter är det mycket lättare att göra en bedömning över hur det ser ut och vad som behövs göras.

Angående omlackeringen så bör du, som innan nämnt, kolla igenom hur rostig bilen är innan du gör en omlackering.
Om du inte gör en grundlig koll på skicket är så kanske du missar något som sedan gör att du måste kapa upp din nylackerade bil och lacka om den igen. smile
Om bilen i dagsläget har en dålig lack och du vill att den ska se bättre ut så är det upp till dig, men om du vill att den ska hålla sig i det skicket är det viktigt att det görs på rätt sätt.

Ett exempel: Du håller på att lacka om bilen, hittar ett ställe i karossen som det har rostat hål på men bestämmer dig för att bara spackla igen det istället för att byta plåten. Lackerar hela bilen och ser nästa år att det börjar bubbla i lacken och rosten börjar träda fram genom din nya lackering. Vill du stoppa spridningen så måste du då byta plåten och lacka om bilen/området igen.

Så mitt tips är att kolla igenom och se hur bilen är och fixa evntuella fel innan du lackar om bilen. Du kommer att tacka dig själv senare för att du gjorde det rätt från början. Men det kan ju vara så att den är jättefin och inte behöver göras något med. Dock är det en gammal bil så det finns en överhängande risk att det finns något som behöver åtgärdas. 

MVH

Tack för svaret smile

Absolut jag skall ta ett steg i taget, det är förstås en otroligt viktig punkt i att inte bli överväldigad av det hela. Mitt första steg är ju att se till att det inte kommer in något mer vatten i bilen genom tejpen eller någon annan stanns. Sedan när jag får utrymme så skall jag börja riva upp golvet och innertaket för att gå in översikt hur det ser ut. Om det ser tråkigt ut så skall jag givetvis fortsätta och ta bort inredningen gör att få en riktig överblick över hur situationen ser ut. Sedan utgår jag ifrån det jag har lärt mig efter det och så tar nästa steg.

smile

SvarreE
2 september 2019 · 239 Inlägg

Ja text är verkligen inte det lättaste sättet att uttrycka och bli förstådd/tolkad rätt.
Men du ber om lite tips så detta är hur jag hade gjort det och i vilken ordning.

1
För att göra uppdateringar etc få lite hjälp på vägen så kommer väldigt få att uppskatta massa nya formtrådar. starta en projekttråd och så be folk här gå in och följa så får de uppdateringar när du lagt upp nåt. Där kan du ju be om åsikter, blanda bilder med text så folk orkar följa.
Har själv bara gjort ett projekt här, mest för att jag gav mig fan på att för en gångs skull dokumentera vad jag sysslade med, men välkommen in att kolla framstegen med min gamla brittiska klassiker.
Kvällen eller morgondagens uppdatering kommer att handla om gårdagens lack av lite småsaker, lacka var aldrig för sugen på att lacka och glöm inte tvätta dina delar innan du börjar skulle det kunna heta..... silikonföroreningar... jadå kan visa ett skolexempel på det.

2
Gör en plan, viktigare än man kan tro.
Vad är viktigt för dig?
Vilka problem känner du till?
Spalta upp dina problem, vad kan du klara själv och vad behöver du hjälp med?
Vilka delar måste du vara rädd om och vad går att få tag i nytt till rimligt pris?
Ska du kunna köra under renovering?
Snygg eller bra (det ena utesluter ju inte det andra men ordningen är viktig)?
Försök uppskatta lite kostnader också, dessa kan du sedan dubbla för att komma nära sanningen

3
Börja jobba!
Att sitta och titta på och fundera på vad man ska göra är skönt och tillfredsställande, att göra jobbet och skita ner sig är sådär kul. Men gött när dagen är över.



Ja det var väl det hela
I ditt fall skulle jag säga att tiden verkar vara det du har gott om.
Hade börjat direkt som imorgon efter frukost alltså, plats eller inte.
Skulle börja med att plocka ur innertaket (vilket inte verkar vara så lätt att få tag i ett nytt) setill att ha plats under sängen eller i förrådet, men gör i ordning det innan du ställer undan (så det inte är fuktigt eller så)
Sedan golvmattor
Du kan ju fortfarande köra bilen såhär, låt oss kalla det lite mer rallystukat bara.
Detta är bra jobb att pilla med innan det blir för mycket regn och kallt. Att skrapa skumgummi ur taket är inte ett inomhusjobb även om man såklart slänger det mesta på rätt ställe....
Då har du en halvrå bil utan att ha lagt ner en spänn och kan göra en utvärdering av vad du har att jobba med och eventuella problem hejdas lite får man hoppas.

Det finns säkert någon som låter dig låna svetsen och har lite spillplåt en stund. Ibland är det skönt att vara själv i garaget men oftast hade sällskap varit att föredra.
Dessutom med tanke på hur det låter i många av trådarna här så finns det gott om experter som mer än gärna vill visa vad de går för speciellt när det gäller svetsning så det är väl upp till bevis för det gänget smile

oklar om det blev mer frågor än svar nu, men sitter i skypemöte så hade lite tid över...

Senast redigerat av SvarreE (2 september 2019)

caromania Forummoderator
2 september 2019 · 9 296 Inlägg

Jag tycker det är superskoj att du ger dig på det. Lokalisera det viktigaste först och attackera det.
Läckor, allvarlig rost. Klart du kan fullaga lite, bara du är medveten om att det inte håller mer än 1-3 år. Men å andra sidan så kanske du fått blodad tand då och byter till ett annat projekt. Kör hårt!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
2 september 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det vara inte min mening med att trycka ner dig i skorna när du sa att du skulle "vattenslipa och lacka om bilen" bara ett kallt konstaterande att ska du få fason på din bil är det annat du först behöver åtgärda, och sådana saker som att svetsa i ny plåt tar både tid , plats och utrustning. Men din entusiasm är bra!

Men gör som flera redan föreslagit! Ta bort innertak och golvmattor och kolla  hur det ser ut. Tyvärr är det ofta (alltid) mer rost än man först ser utanpå.
Sen måste du fråga dig själv : -Hur noggran ska jag vara?
Personligen skulle jag ALDRIG "fullaga" som på bilderna på SAAB:n du visade utan när jag renoverar mina bilar( Chevy Camaro-76:a och Volvo Amazon -64) så tennspacklar efter att jag svetsat, då vet jag att rosten inte kommer tillbaka (Tvi, Tvi). Plastspacklar man på en rostig yta kommer rosten tillbaka direkt! Sen måste all rost tas bort innan man lägger på 2-komponent billack, antigen med bläster eller på kemiskt väg (endast småytor). Minsta lilla svartrostfläck, då snackar jag mindre än en millimeter gör att rosten snabbt kommer tillbaka.
Så frågan är vad du vill med din Honda? Återställa till nyskick eller bättre? (det är målet med mina bilar.
Eller bara fixa det värsta och sen köra?

Brådhis * Voff voff *
2 september 2019 · 10 244 Inlägg

Det är stor skillnad på att "renovera" och att "hålla vid liv och njuta av". Är du nöjd med det sistnämnda kan du självklart ta genvägar, men tänk på att dom genvägarna kan kosta tid och pengar den dag du lärt dig mer (genom att hålla bilen vid liv!) och vill renovera istället. Det finns måååånga projekttrådar bara här på Garaget där man på sida 12 ser ett inlägg om hur personen ångrar och gör om något från sida 2. smile

Alla är vi barn i början! För många år sedan när jag var tonåring kunde jag i princip ingenting om bilar och maskiner mer än att jag gillade dom. Idag jobbar jag med bilar och båtar... Och nej, jag gick inte fordonsteknisk utbildning på gymnasiet. Men jag hade intresset, på fritiden, som hobby, och det betalade sig på sikt... wink

Kom ihåg att även mekaniker bara är människor dom också. Kan dom lära sig så kan du. Så tänkte iaf jag när jag började skruva...

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (2 september 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Arly165 Bakhjulsdriven
2 september 2019 · 334 Inlägg

Vill du bara få det tätt provisoriskt så kör med denna tejp. Rengör ordentligt med sprit eller motsv. innan du lägger på den. Kostar en bra slant i bygghandeln men finns nog ingen tejp som tål vatten bättre.
https://www.t-emballage.se/produkter/pr … tningstejp

Myrup skrev:
Ja, jag skall försöka gå igenom så mycket jag kan, mitt mål är ju att få den här i fint skick igen. Men jag förstår ju också att projektet inte kan vara ett stort vakuum av problem som bara kostar mer än vad är rimligt. Så jag skall absolut försöka mitt bästa.

Men vad kan jag ta o göra åt detta nu så länge. Testa med en annan tejp? Och isåfall vilken kan man köra med?

Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang