Audi coupe

Zerpa
24 augusti · 79 Inlägg
#1

Hej,
Har en audi coupe 89 som jag besiktade idag, blev en ombesiktning.

Felet jag fick är strålkastare, omkopplare  funktion osäker.
Nån som vet här inne vad det kan vara?

Läge 1 då är spaken längs ner och då lyser framlampor och parkeringsljusen lyser. Instrument-belysningen lyser inte.

Läge 2 parkeringsljus lyser, och man kan ha dimljuset på. Instrumentbelysningen lyser.

Läge 3 parkeringsljus lyser, och drar man helljus-spaken så lyser helljuset. Instrumentbelysning lyser.
Felet är här framljusen borde lysa, men det gör dom inte.
Någon här inne som har förslag på vad jag bör kolla?

Tacksam för hjälp.
Mvh/Zerpa

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
24 augusti · 3 663 Inlägg
#2

Om  lamporna fungerar i läge 1 men inte 3, så BORDE det vara omkopplaren  .

Senast redigerat av insidan (24 augusti )

Zerpa
25 augusti · 79 Inlägg
#3

Ok Tack ska ta beställa en ny sån.

vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
25 augusti · 765 Inlägg
#4

Det är vanligt att omkopplarna "brinner" om man kör med starkare helljuslampor. Strömmen går igenom spaken och inte via relä som på många andra bilar.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
Zerpa
25 augusti · 79 Inlägg
#5

Tack så mycket för hjälpen.
Har nu beställt en ny omkopplare, får hoppas att det är den:)

Zerpa
20 september · 79 Inlägg
#6

vw_audi skrev:
Det är vanligt att omkopplarna "brinner" om man kör med starkare helljuslampor. Strömmen går igenom spaken och inte via relä som på många andra bilar.

Hej
Jag har nu köpt nya men fortfarande likadant:(
Finns det något mer man kan kolla på?
Tacksam för hjälp
mvh.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
20 september · 1 722 Inlägg
#7

När du skriver att du köpt en ny... menar du en ny eftermarknads eller en begagnad?
Är bilen svensksåld? De svensksålda bilarna hade annan omkopplare eftersom vi har krav på halvljusautomatik här.
Precis som VW_Audi säger är det inte ovanligt att dessa spakar brinner upp pga belastningen.
Har du H4+H3 i strålkastarna på den där?
I så fall, är det bara de inre (helljusen) som lyser, eller lyser även helljusdelen i H4-lampan?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Zerpa
25 september · 79 Inlägg
#8

Cuefa skrev:
När du skriver att du köpt en ny... menar du en ny eftermarknads eller en begagnad?
Är bilen svensksåld? De svensksålda bilarna hade annan omkopplare eftersom vi har krav på halvljusautomatik här.
Precis som VW_Audi säger är det inte ovanligt att dessa spakar brinner upp pga belastningen.
Har du H4+H3 i strålkastarna på den där?
I så fall, är det bara de inre (helljusen) som lyser, eller lyser även helljusdelen i H4-lampan?

Hej
Köpte en ny omkopplare från bildelaronline.
Och den ser exakt likadan ut.
Bilen är svensksåld.
Det stämmer är h4 och h3 lampor som sitter i.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
25 september · 1 722 Inlägg
#9

Ok. Lyser både de inre och yttre helljuslamporna om du håller inne spaken?

Att den ser likadan ut betyder inte att den fungerar likadant på insidan, men det borde å andra sidan spela mindre roll för denna funktion.
Men det känns ju ändå som om det är något knasigt med din omkopplare eftersom du har halvljus när den står i "0-läget" .

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Zerpa
29 september · 79 Inlägg
#10

Cuefa skrev:
Ok. Lyser både de inre och yttre helljuslamporna om du håller inne spaken?

Att den ser likadan ut betyder inte att den fungerar likadant på insidan, men det borde å andra sidan spela mindre roll för denna funktion.
Men det känns ju ändå som om det är något knasigt med din omkopplare eftersom du har halvljus när den står i "0-läget" .

Båda lyser när jag har heljljusspaken i.
Ska lämna in bilen för felsökning, så får vi se vad dom säger.
Så återkommer jag vad problemet var.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 september · 12 155 Inlägg
#11

Att halvljusen fungerar i läge 1 har nog att göra med eftermonterad halvljusautomatik. Den får signal från annat håll.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Cuefa Kungen av dagspendlande.
1 oktober · 1 722 Inlägg
#12

Hybrid_ skrev:
Att halvljusen fungerar i läge 1 har nog att göra med eftermonterad halvljusautomatik. Den får signal från annat håll.

Om det inte är en svensksåld bil så kan den mycket riktigt ha fått sådant eftermonterat!
Det tänkte jag inte på.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 oktober · 12 155 Inlägg
#13

Cuefa skrev:

Hybrid_ skrev:
Att halvljusen fungerar i läge 1 har nog att göra med eftermonterad halvljusautomatik. Den får signal från annat håll.

Om det inte är en svensksåld bil så kan den mycket riktigt ha fått sådant eftermonterat!
Det tänkte jag inte på.

Den kan vara svensksåld med. Sådana eftermonteringar förekommer än idag i Sverige innan bilarna går till återförsäljarna.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Cuefa Kungen av dagspendlande.
1 oktober · 1 722 Inlägg
#14

Hybrid_ skrev:

Cuefa skrev:

Hybrid_ skrev:
Att halvljusen fungerar i läge 1 har nog att göra med eftermonterad halvljusautomatik. Den får signal från annat håll.

Om det inte är en svensksåld bil så kan den mycket riktigt ha fått sådant eftermonterat!
Det tänkte jag inte på.

Den kan vara svensksåld med. Sådana eftermonteringar förekommer än idag i Sverige innan bilarna går till återförsäljarna.

Förvisso, men VAG har speciella ljusomkopplare anpassade för sverige, norge, finland och schweiz, inget eftermonterat.
Däremot har jag en SEPAB-box för halvljusautomatik i min svensksålda Cherokee! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang