Biltemas bromsrör?

mattew
19 oktober 2019 · 350 Inlägg

Ska byta bromsrören.. Är biltemas något att satsa på? Isåfall, koppa eller koppar nickel?
mw

Marcus_89 Biltokig elektriker
19 oktober 2019 · 3 352 Inlägg

mattew skrev:
Ska byta bromsrören.. Är biltemas något att satsa på? Isåfall, koppa eller koppar nickel?
mw

Köpte deras kopparnickel för en månad sen. Lätt att jobba med och att kona. Kändes som att det håller bra kvalité. Så kör på smile Har även använt deras till att göra bränslerör smile

Senast redigerat av Marcus_89 (19 oktober 2019)

mattew
19 oktober 2019 · 350 Inlägg

Toppen! Tackar!
mw

torsen
20 oktober 2019 · 7 189 Inlägg

Ett annat tips är att ta med dig bromsrören till en Mekonomenbutik.
Dom tillverkar nya åt dig medans du väntar.

Om du köper Biltemas kopparrör så ska du veta att kopparrör ska klammas oftare än kopparnickelrör.
Beror på att kopparrör om de utsätts för vibrationer "självhärdar" och kan spricka.
Vibrationer utsätts de för om det är för långt mellan klamningarna på längsgående rör.
På korta rör har det ingen betydelse.

Xebers76
20 oktober 2019 · 2 246 Inlägg

Då man gick i skolan fick iaf vi lära oss att koppar inte tål ABS-pulserna, då är det kopparnickel som gäller.

mattew
20 oktober 2019 · 350 Inlägg

Tack för svaren! Det blir nog koppar/nickel..
mw

torsen
20 oktober 2019 · 7 189 Inlägg

Xebers76 skrev:
Då man gick i skolan fick iaf vi lära oss att koppar inte tål ABS-pulserna, då är det kopparnickel som gäller.

Kan ligga något i det.
De korta ABS-pulserna kan ju orsaka vibrationer, som i sin tur gör att kopparen härdar och spricker.
Mycket intressant uppgift som jag aldrig tidigare hört eller tänkt på.
Vad anser metallurgerna på forumet?

caromania Forummoderator
20 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:

Xebers76 skrev:
Då man gick i skolan fick iaf vi lära oss att koppar inte tål ABS-pulserna, då är det kopparnickel som gäller.

Kan ligga något i det.
De korta ABS-pulserna kan ju orsaka vibrationer, som i sin tur gör att kopparen härdar och spricker.
Mycket intressant uppgift som jag aldrig tidigare hört eller tänkt på.
Vad anser metallurgerna på forumet?

Ja när jag gick i skolan fanns inte ABS-bromsar (i någon utsträckning) så det var nytt även för mig. Koppar är ju annars att föredra skulle jag påstå.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang