Mitt förslag är att kolla slangen mellan insugsröret och bromsservot.
Eventuellt kan du kanske lyssna dig till ett läckage, när motorn går och du "vickar" på slangen.
Stort läckage på ovan beskriven slang brukar medföra orolig tomgång.
Ändras tomgången när du vickar på slangen har du funnit orsaken till problemet.
Om slangen skulle visa sig vara felfri kan man misstänka membranet i bromsservot.
Vet inte om det finns lösa membran att köpa till VAG-produkter(Seat).
För många år sedan fanns det i alla fall inte till Peugeot, utan där fick hela bromsservot bytas.
Men otroligt ovanligt att membranet pajar - i 99 av 100 fall är det ovan nämnda slang som(torr-)spruckit.
Har råkat ut för det på både Golf och Vento.
Billigast att köpa ett begagnat bromsservo hos någon bilskrot.
Inte svårt att byta, vanliga handverktyg räcker(i alla fall på de flesta bilar).
Min teori.
Lycka till!