Fjädring höjer sig vid däckbyte

1990Celica
17 november · 7 Inlägg
#1

Hej,
Jag tänkte byta däck på en låg Toyota Celica, men endast fjädringen höjer sig överallt på bilen när jag vevar upp den med domkraft (inte bara vid hjulet jag vill höja). Är detta normalt? Behöver fjädringen höjas i taket och sedan bara fortsätta veva tills även hjulet lättar från marken? Behöver fjädringen låsas på något sätt innan däckbyte?
Tacksam för svar / okunnig om detta.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
17 november · 11 990 Inlägg
#2

1990Celica skrev:
Hej,
Jag tänkte byta däck på en låg Toyota Celica, men endast fjädringen höjer sig överallt på bilen när jag vevar upp den med domkraft (inte bara vid hjulet jag vill höja). Är detta normalt? Behöver fjädringen höjas i taket och sedan bara fortsätta veva tills även hjulet lättar från marken? Behöver fjädringen låsas på något sätt innan däckbyte?
Tacksam för svar / okunnig om detta.

Höjer du i karossen så blir det som du skriver men höjer du i någon länkarm så höjs hjul och kaross lika mycket. Du behöver inte låsa nån fjädring.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Xebers76
17 november · 1 536 Inlägg
#3

Hissa mer så följer hjulet med upp

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
1990Celica
17 november · 7 Inlägg
#4

Tack för svar! Jag ska se om jag kan placera domkraften under en länkarm imorgon när det blir ljust.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
17 november · 11 990 Inlägg
#5

1990Celica skrev:
Tack för svar! Jag ska se om jag kan placera domkraften under en länkarm imorgon när det blir ljust.

Placera domkraften på länkarmsbussningen där är det starkast. Annars kan du kanske knäcka länkarmen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Brådhis * Voff voff *
17 november · 4 767 Inlägg
#6

Det är helt normalt att bilen beter sig som du beskriver. Det är bara att fortsätta hissa. När fjädringsvägen tar slut lyfts hjulet från marken.

OBS! Lyfter du med originaldomkraften ska du ABSOLUT INTE lyfta någon annanstans på bilen än var det är tänkt/markerat! (Med tanke på att du skriver att du "vevar" så misstänker jag att så är fallet.)

! ---> Försök alltså INTE lyfta på någon länkarm eller dylikt!!! <--- !

Det är ett direkt FARLIGT råd om du använder originaldomkraften!


//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (17 november )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
1990Celica
17 november · 7 Inlägg
#7

Originaldomkraften hittar jag tyvärr inte. Går det bra att lyfta under länkarmen med motsvarande denna? https://www.autodoc.se/carcommerce/13652116

Brådhis * Voff voff *
17 november · 4 767 Inlägg
#8

1990Celica skrev:
Originaldomkraften hittar jag tyvärr inte. Går det bra att lyfta under länkarmen med motsvarande denna? https://www.autodoc.se/carcommerce/13652116

Lyft där det är tänkt att lyfta istället. Både säkrare och bättre. Det gör ingenting alls att fjädringen går ut till sin fulla längd så det finns ingen som helst anledning att börja prova random punkter under bilen.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
1990Celica
17 november · 7 Inlägg
#9

Okej, det låter säkrast som sagt.

jaka54
17 november · 3 317 Inlägg
#10

Hej!
Den domkraften är inte säker! (för liten lyftyta). Och varför kolla på en tysk sajt när du hittar en bättre (mer lämplig) och billigare domkraft på exempelvis Biltema eller Jula.

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000038517

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 november · 9 960 Inlägg
#11

jaka54 skrev:
Hej!
Den domkraften är inte säker! (för liten lyftyta). Och varför kolla på en tysk sajt när du hittar en bättre (mer lämplig) och billigare domkraft på exempelvis Biltema eller Jula.

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000038517

tror mer att länken var till en liknande domkraft.. men håller med den typen av domkrafter ska undvikas så länge som bara går.  dom är inge bra alls dels förstör dom bilen där man lyfter och sen välter dom VÄLDIGT lätt

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
torsen
18 november · 3 566 Inlägg
#12

Om du är så osäker(att du måste fråga på en sån elementär fråga) och okunnig(om vad som händer när du använder en domkraft) så rekommenderar jag på det bestämdaste att du inte på egen hand befattar dig med hjulbyte utan i stället vänder dig till en däckverkstad.

Om du, mot all förmodan, ändå framhärdat att byta hjul själv, så skaffa (köp eller låna) en garagedomkraft som är så låg att den får plats under sidobalken/tröskeln med en kort brädstump mellan(för att fördela lasten/trycket).
Tillåter din budget så rekommenderar jag Biltema:s racingdomkraft á cirka 2.400:-.
Den är endast 80 mm hög.
Då kan du SÄKERT byta hjul.
Vill du vara EXTRA SÄKER så placerar du en pallbock bredvid domkraften.
Om du t ex vill passa på att kolla och kanske justera bromsarna, när hjulet är demonterat(smörja bromsbelägg och "pinnar").
Ännu en SÄKERHETSSAK är att "klossa" diagonalt motstående hjul.

1990Celica
18 november · 7 Inlägg
#13

Jag har beställt en saxdomkraft, eftersom det tycks vara vad instruktionsboken till bilen anger. En sådan domkraft som jag länkade till ovan är den enda som fanns i hushållet för tillfället, men jag skippar alltså den. Jag ska bara lyfta i utmärkta markeringar. Tack för rekommendationer!

Brådhis * Voff voff *
18 november · 4 767 Inlägg
#14

torsen skrev:
Om du är så osäker(att du måste fråga på en sån elementär fråga) och okunnig(om vad som händer när du använder en domkraft) så rekommenderar jag på det bestämdaste att du inte på egen hand befattar dig med hjulbyte utan i stället vänder dig till en däckverkstad.

Lite ödmjukhet är klädsamt... Alla måste börja nå´n gång. Att då vara så klok att man frågar istället för att göra misstag och skada både bil och sig själv tyder på både eftertänksamhet och ödmjukhet såväl som en vilja att lära sig. Bra egenskaper! Om än sällsynta idag...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
1990Celica
18 november · 7 Inlägg
#15

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Om du är så osäker(att du måste fråga på en sån elementär fråga) och okunnig(om vad som händer när du använder en domkraft) så rekommenderar jag på det bestämdaste att du inte på egen hand befattar dig med hjulbyte utan i stället vänder dig till en däckverkstad.

Lite ödmjukhet är klädsamt... Alla måste börja nå´n gång. Att då vara så klok att man frågar istället för att göra misstag och skada både bil och sig själv tyder på både eftertänksamhet och ödmjukhet såväl som en vilja att lära sig. Bra egenskaper! Om än sällsynta idag...

//Brådhis

Nytaget körkort och än så länge mycket ödmjuk som sagt. smile

Brådhis * Voff voff *
18 november · 4 767 Inlägg
#16

1990Celica skrev:

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Om du är så osäker(att du måste fråga på en sån elementär fråga) och okunnig(om vad som händer när du använder en domkraft) så rekommenderar jag på det bestämdaste att du inte på egen hand befattar dig med hjulbyte utan i stället vänder dig till en däckverkstad.

Lite ödmjukhet är klädsamt... Alla måste börja nå´n gång. Att då vara så klok att man frågar istället för att göra misstag och skada både bil och sig själv tyder på både eftertänksamhet och ödmjukhet såväl som en vilja att lära sig. Bra egenskaper! Om än sällsynta idag...

//Brådhis

Nytaget körkort och än så länge mycket ödmjuk som sagt. smile

Grattis! Det är en mycket bra inställning. smile Lycka till med både körning och bil-pyssel. Du kommer ha roligt för det mesta och svära så det osar ibland. wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 november · 9 960 Inlägg
#17

Brådhis skrev:

1990Celica skrev:

Brådhis skrev:

Lite ödmjukhet är klädsamt... Alla måste börja nå´n gång. Att då vara så klok att man frågar istället för att göra misstag och skada både bil och sig själv tyder på både eftertänksamhet och ödmjukhet såväl som en vilja att lära sig. Bra egenskaper! Om än sällsynta idag...

//Brådhis

Nytaget körkort och än så länge mycket ödmjuk som sagt. smile

Grattis! Det är en mycket bra inställning. smile Lycka till med både körning och bil-pyssel. Du kommer ha roligt för det mesta och svära så det osar ibland. wink

//Brådhis

haha ja svära blir det nog en hel del..  men man lär sig allt efter åren går.  men enda sättet att lära sig är att göra.  smile

om man ska rulla celica på vintern var försiktig.. min första och enda gång i en celica var i passagerar sätet..  sista jag minns av den färden är att mätarn står på 130 polarn byter växel och sen vänder vi runt rätt ut i skogen baklänges rätt in i en stubbe smile   det kändes kan jag säga   det var första olyckan på 8dagar nästa slutade med att polarn fick mig över sig när han körde av och slutade med en tur tillpå sjukhuset med brutna revben och punkterad lunga  för honom och en bruten axel för mig smile

sen åkte jag ogärna bil med honom smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
1990Celica
19 november · 7 Inlägg
#18

Growe skrev:

Brådhis skrev:

1990Celica skrev:

Nytaget körkort och än så länge mycket ödmjuk som sagt. smile

Grattis! Det är en mycket bra inställning. smile Lycka till med både körning och bil-pyssel. Du kommer ha roligt för det mesta och svära så det osar ibland. wink

//Brådhis

haha ja svära blir det nog en hel del..  men man lär sig allt efter åren går.  men enda sättet att lära sig är att göra.  smile

om man ska rulla celica på vintern var försiktig.. min första och enda gång i en celica var i passagerar sätet..  sista jag minns av den färden är att mätarn står på 130 polarn byter växel och sen vänder vi runt rätt ut i skogen baklänges rätt in i en stubbe smile   det kändes kan jag säga   det var första olyckan på 8dagar nästa slutade med att polarn fick mig över sig när han körde av och slutade med en tur tillpå sjukhuset med brutna revben och punkterad lunga  för honom och en bruten axel för mig smile

sen åkte jag ogärna bil med honom smile

Ajajaj, då skulle jag också stå över nästa gång.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang