Dubbat eller inte?

Cuefa Kungen av dagspendlande.
22 november · 1 825 Inlägg

d.fagersten skrev:
Är det bara jag som har körkort och testat många olika bilar däck och fabrikat ?

Friktion går inte att åka på de är skit, livsfarliga vid våt vägbana eller vid plusgrader . Hade gärna sluppit dubbdäck men eftersom bilen båda uppleva bättre och tryggare med dubb så väljer man det.

Media vill bara tänka på miljön, dvs bort med dubbat . De är så jävla korrupta, precis samma som med diskussionen kring invandring.
När man talar med Folk face to face så anser se flesta att ”de inte skall vara här” för att uttrycka nig försiktigt . Men i media så är det tvärtom . De krininella och våldtäcktsmännen är såååå fina människor helt plötsligt. Märkligt!
Precis som friktion kontra dubb. Dubb är bäst men friktionen skriva upp av media.

Jag pendlar 6000 mil per år till o från mitt jobb. 26 mil om dagen. Fördelat ca 10% storstad, 90% landsväg. Har pendlat den sträckan i snart 7 år och kört snart 50000 mil, fördelat mer vinter än sommar (semestern händer aldrig på vintern...) JAg har kört friktionsdäck samtliga de vintermilen.

Att du tycker bilen känns bättre med dubb är helt ok för mig - att du idiotförklarar oss som anser dubb vara överflödigt är tamejfan INTE ok.

Att du har din åsikt och jag har min åsikt är en av de grundläggande demokratiska rättigheterna i Sverige.

Jag klarar mig utomordentligt bra med mina friktionsdäck, enda gången jag åkt på problem var när det var 20cm nysnö på vägen, då fanns inte fästet att bromsa ner bilen när älgen klev fram. Det hade inte ändrats med dubbdäck.

Vi som kör friktionsdäck kan lika envist hävda att de visst har precis så bra grepp som tidningarna skriver om, som Du kan hävda motsatsen.

När körde du på friktionsdäck sist och vilket fabrikat och modell var det?
Var det mer än 4 år sen sist borde du pröva igen, det har som sagt hänt OTROLIGT mycket på den fronten.

Men var snäll o sluta tvinga på oss din åsikt i detta ämne - din ståndpunkt är klargjord men den är inte enväldigt förhärskande.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
M123
22 november · 834 Inlägg

Något jag reflekterar över är att man pekar på att ett friktionsdäck blir allt bättre men då frågar jag mig skulle inte det även då falla sig naturligt att dubbdäcken går samma utveckling? Naturligtvis är det så men vill man hålla debatten onyanserad så säger man a men inte b.

Sen om alla bilister köper och brukar friktionsdäck så skulle däckbehovet se helt annorlunda ut då sett till hela riket, skulle alla åka och polera upp vägbanan blir ju behovet av dubbdäck än större, det är ju ingen hemlighet på gott och ont att dubbdäck river upp i vägbanan och is. Absolut tänkvärt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

M123 skrev:
Något jag reflekterar över är att man pekar på att ett friktionsdäck blir allt bättre men då frågar jag mig skulle inte det även då falla sig naturligt att dubbdäcken går samma utveckling? Naturligtvis är det så men vill man hålla debatten onyanserad så säger man a men inte b.

Sen om alla bilister köper och brukar friktionsdäck så skulle däckbehovet se helt annorlunda ut då sett till hela riket, skulle alla åka och polera upp vägbanan blir ju behovet av dubbdäck än större, det är ju ingen hemlighet på gott och ont att dubbdäck river upp i vägbanan och is. Absolut tänkvärt.

Faktum är att utveckligen av friktionsdäck har gått snabbare än utvecklingen av dubbdäck de senaste åren.
Som regel har gummiblandningen varit densamma, det har ändrats form på dubbar och utformning av mönster men inte så mycket mer.

Friktionsdäcken har fått betydligt högre grad nya "ingredienser", andra stommar etc m.m osv.

Inte förrän nu när Continental har kommit med sina nya CIC3 med Flexstud har det hänt något som direkt revolutionerar dubbdäcken. Jag får väl säga att jag är nyfiken och försiktigt optimistisk till dessa däck då de verkar riktigt bra, något som testerna dessutom visat.

Sen är det helt sant att dubbdäcken gör lite av grovjobbet för friktionsdäck, och det är väl därför det är så bra att bägge alternativ finns.

Jag är, som sagts tidigare i denna tråd, absolut för tanken att man ska känna sig trygg med sina däck och sin bil.
För mig som säljer däck nästan varje dag är det vad jag säger till mina kunder - Köp det Du som förare känner dig trygg med.

Jag kan ju även passa på att säga att Audi 80n jag har, som grabben kör med, rullar på Nokian Hakka 9. Dels för att grabben inte är lika van att köra på vintern som jag är, dels för att den bilen saknar ABS och då är dubbarna en extra livlina. Även Jeepen rullar på dubbdäck men det var för att de var billiga.

Brådhis * Voff voff *
22 november · 4 767 Inlägg

Egentligen är nog det största problemet i däckdjungeln alla dessa budgetdäck som däckhandlare ofta lovordar och lurar på folk... Gäller egentligen både sommar- och vinterdäck.

Ett budgetdäck, även med dubbar, kan vara påtagligt mycket sämre än ett halvslitet premiumdäck. Så står valet mellan ett premium dubbfritt och ett budget dubbat är valet egentligen enkelt. Förutom för plånboken möjligen, men det BORDE det vara värt...

Så frågan i tråden borde kanske egentligen vara: Premium eller budget? Iaf sett till väggreppet... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Brådhis skrev:
Egentligen är nog det största problemet i däckdjungeln alla dessa budgetdäck som däckhandlare ofta lovordar och lurar på folk... Gäller egentligen både sommar- och vinterdäck.

Ett budgetdäck, även med dubbar, kan vara påtagligt mycket sämre än ett halvslitet premiumdäck. Så står valet mellan ett premium dubbfritt och ett budget dubbat är valet egentligen enkelt. Förutom för plånboken möjligen, men det BORDE det vara värt...

Så frågan i tråden borde kanske egentligen vara: Premium eller budget? Iaf sett till väggreppet... smile

//Brådhis

Det här är ett betydligt mer intressant resonemang ja!
Det är galet stor skillnad mellan ett hyfsat däck och ett premiumdäck.

Nu var det faktiskt ett tag sedan, men jag har haft kunder som efterfrågat "det billigaste skit ni har" till sina bilar. När man har påpekat att man kanske inte ska ha det billigaste har man ibland fått höra att "äh, det är bara kärringen som kör ungarna till dagis i den bilen..."

Mycket har man varit med om... roll

Brådhis * Voff voff *
22 november · 4 767 Inlägg

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:

//Brådhis

Nu var det faktiskt ett tag sedan, men jag har haft kunder som efterfrågat "det billigaste skit ni har" till sina bilar. När man har påpekat att man kanske inte ska ha det billigaste har man ibland fått höra att "äh, det är bara kärringen som kör ungarna till dagis i den bilen..."

Men ändå väljer folk dessa däck och ändå väljer däckhandlare att sälja dom till folk (dels genom att tillhandahålla dom och dels genom att ljuga sig blå om hur bra dom är, gärna kryddat med att "taxichaffisarna gillar dom"). Money rules the world...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
25 november · 1 825 Inlägg

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:

//Brådhis

Men ändå väljer folk dessa däck och ändå väljer däckhandlare att sälja dom till folk (dels genom att tillhandahålla dom och dels genom att ljuga sig blå om hur bra dom är, gärna kryddat med att "taxichaffisarna gillar dom"). Money rules the world...

//Brådhis

Helt sant. Många som bara tittar på kronor och ören, inte vad dom faktiskt får för slantarna...

rcy
27 november · 1 609 Inlägg

d.fagersten skrev:
Är det bara jag som har körkort och testat många olika bilar däck och fabrikat ?

Friktion går inte att åka på de är skit, livsfarliga vid våt vägbana eller vid plusgrader . Hade gärna sluppit dubbdäck men eftersom bilen båda uppleva bättre och tryggare med dubb så väljer man det.

Tror du på fullaste allvar att du är den enda här som har körkort och testat olika däck? Det här är troligtvis Sveriges största forum för motorintresserade, att för ens en sekund tro att du sitter på någon form av unik erfarenhet som ingen annan här har är otroligt naivt.

Jag har 5 bilar, några med dubbdäck och några med friktion, och kör säkert 5000 mil per år i växlande förhållanden. Men jag kan helt enkelt inte hålla med dig om att dubbdäck skulle vara överlägsna. Ja, det finns förhållanden där dubbdäck är bättre, men det finns minst lika många förhållanden där friktionsdäck är bättre.

Den enda lärdom jag har dragit av att ha diskuterat dubbdäck vs friktion i många många år är att om någon tvärsäkert hävdar att den ena typen av däck är överlägset, då ska man sluta lyssna för dom pratar enbart av fanatisk övertygelse, inte fakta.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt