19 december 2019
Trådstartare
Kan uppdatera här och meddela att byte av ATF nu mera är utfört. Bilen kördes 2.2mil hem efter bytet så antar att det blev lyckat.
Bytet utfördes på följande sätt.
*Hissade upp bilen och lokaliserade avtappningspluggen. 19mm plugg.
*Lossade pluggen och lät ATFen rinna ut.
*Lossade stigarröret som satt med 24mm fattning utvändigt som i sin tur hade pluggen skruvad i sig.
*När all ATF runnit ur så återmontersdes stigarröret. Mängden mättes upp i graderat kärl.
*En lämplig adapter letades fram. Blev en tryckluftskoppling som hade samma gänga som pluggen.
* 3.5liter ATF pumpades sedan i med en stor spruta genom en slang in i växellådan. Mellan fyllningarna så täptes slangen med en svetstång.
* Sedan startades motorn och alla växlar kördes igenom.
*Sedan tappades växellådan på ATF igen och proceduren utfördes en gång till.
* När 3.5 liter ATF var ifyllt så startades motorn, växlarna kördes igenom.
*När ATF nådde en temperatur av 25grader så lossades adaptern så att överbliven vätska rann ut tills det bara droppade.
*Vid 30grader så monterades pluggen och jobbet var klart.
Obs! Vet ej vid vilken temperatur som nivån på ATFen skall justeras. 30grader var en ren chansning och uppskattning av den överblivna vätskan som rann ut vid nivåkontrollen.
Inget filter byttes denna gång men kommer att bytas vid nästa service.
Är ej nödvändigt att skölja växellådan som jag gjorde men valde att göra det då filtret ej byttes och turbinen ej kunde tömmas.
Senast redigerat av mb_pucken (19 december 2019)