Saab 9000, Fel i kopplingen

IForsgren
18 juni · 6 Inlägg
#1

Hej! Har nyligen bytt kopplinglamell och urtrampningslager på en Saab 9000, 96:ans årsmodell.
Men nu finns det inget tryck i systemet, Kopplingspedalen är lealös, kan trycka ner den med en fjäder mer el mindre. Har provat lufta med tryck samt utan. Provat allt känns det som förutom att riva skiten igen och göra om allt.

Har ni nå tips?

Mvh.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
18 juni · 4 585 Inlägg
#2

Låter som ofullständig luftning.
Du behöver nog inte riva, utan kolla luftningen mera.
Kika lite på "saab 9000 hydralkoppling", där finns lite tips..

Senast redigerat av axxet (18 juni )

Köp inte grisen i säcken..
Kvartz
18 juni · 33 Inlägg
#3

IForsgren skrev:
Hej! Har nyligen bytt kopplinglamell och urtrampningslager på en Saab 9000, 96:ans årsmodell.
Men nu finns det inget tryck i systemet, Kopplingspedalen är lealös, kan trycka ner den med en fjäder mer el mindre. Har provat lufta med tryck samt utan. Provat allt känns det som förutom att riva skiten igen och göra om allt.

Har ni nå tips?

Mvh.

Dom kan vara knepiga, hade du bromsbehållaren helt fylld upp då du luftade ?

IForsgren
18 juni · 6 Inlägg
#4

axxet: Vi luftade i 1h förra veckan. Inte en tillstymmelse till förändring på kopplingspedalen.

Kvartz: Den var full, inte sjunkit något, Haft stenkoll på den medan luftningen.

Kvartz
19 juni · 33 Inlägg
#5

IForsgren skrev:
Kvartz: Den var full, inte sjunkit något, Haft stenkoll på den medan luftningen.

Men det kommer ut vätska när ni luftar ??

Inte så att kanske slangen från behållaren till huvudcyl, kanske är täppt/vikt etc etc

Kommer det inte ut/läcker vid slavcyl, så skulle jag mera misstänka huvudcyl -
innan man evt tänker tanken på att riva ner vxl-låda igen .....

IForsgren
19 juni · 6 Inlägg
#6

Kvartz: Ytterst lite. Får prova lufta mer på måndag. Känslan säger att det är någonting i huvudcylindern.

Kvartz
19 juni · 33 Inlägg
#7

IForsgren skrev:
Kvartz: Ytterst lite. Får prova lufta mer på måndag. Känslan säger att det är någonting i huvudcylindern.

Testa "försiktigt" lossa helt på "avluftningen" på slavcyl -
blås den ur, kan jo sitta skit i den som gör jobbet svårare sad

zzr9409209
20 juni · 612 Inlägg
#8

Trycksätt vätskebehållaren, vi gjorde alltid det på jobbet, både bil och buss...

IForsgren
20 juni · 6 Inlägg
#9

Kvartz: Lossade den, men blåste aldrig ut den, får prova det.

zzr9409209: Det gjorde vi, Ingen förändring tyvärr.

husseman
20 juni · 521 Inlägg
#10

Luftning kan vara svår på dessa, att riva ner kommer inte hjälpa. Brukar funka med att trycksätta behållaren o pula lite med kopplingspedalen upp o ner tills det bara kommer bromsvätska.
Lycka till/husse

IForsgren
2 juli · 6 Inlägg
#11

Tack för hjälpen, Nu fungerar kopplingen igen, det var troligen cylindern vid kopplingspedalen som var igensatt.

Men nu har vi ett annat problem istället, 1 - 4 på kopplingen fungerar bra, men den blåvägrar på 5:an, Oavsett hur vi gör så hoppar inte kopplingen in på 5:ans växel. Samt så tar den backen utan att man behöver lyfta upp spärren 🤔

EmsAnders
2 juli · 83 Inlägg
#12

Har ni justerat växellägen efter att lådan varit nere?,
Om ni gjort det, kolla så växelknuten är hel, har den blivit dålig så måste den bytas, omöjligt att få rätt lägen med dålig knut.

IForsgren
2 juli · 6 Inlägg
#13

EmsAnders: Nej, det har vi inte. Hur gör man det?

EmsAnders
2 juli · 83 Inlägg
#14

Om jag minns rätt så Finns en plastplugg på växellådan som man tar bort, lägger i 4ans växel, stoppar i en rund skruvmejsel som passar i hålet, framför växelspaken finns också ett hål i själva spakhuset, där ska man då få i ett runt verktyg igenom växelföraren med 4ans växel i, skrämmer inte detta måste knuten släppas och spaken vridas tills hålen framför växelspaken stämmer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang