Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Noiseprojekt
8 januari · 1 521 Inlägg

Emretsson skrev:
Någon här som har lite information om gas PRO 12D2 kanske till och med en spec på information om den?

"GAS PRO 12D2 är en 12" bas med dubbla 2 ohms talspolar, med RMS-tålighet på 500W. Det innebär att man i PRO 12D2 får både möjlighet att avgöra slutlasten mot slutsteg (1 eller 4 ohm) samt möjlighet att spela riktigt, riktigt högt!

500W RMS/1000W MAX
2x2 ohm impedans
GAS klassiska design

PRO-serien har en historia av välkonstruerade element i en grym prisklass. Den nya generation är bättre än någonsin. Kraftigare magnetkonstruktion, dubbla spiders, dubbla talspolar och en förhållandesvis hög effekttålighet ger oss baselement som förgyller det lägre registret av ljudbilden med sin närvaro, och allt detta till ett rimligt pris.

PRO 12D2 är ett svårtslaget alternativ i prisklassen, där PRO-serien alltid varit en stor gigant. Designen är också den exakt lika iögonfallande som vanligt, med svart kon och tydliga orange sömmar samt logga.

VAS: 41.05L
Qts: 0.56
Fs: 34.42Hz
Re: 4,2Ω
SPL: 86.37 dB"

Saab9-3_turbo
15 februari · 51 Inlägg

Tja!
tänkte beställa hem lite ljud till saaben jag införskaffa idag.
saab 9-3 2009

högtalarna i dörrarna i fram tänkte jag byta ut mot ett par Hertz MP 165P.3 PRO.
Hatthyllan hade jag tänkt ett par Rockford Punch 6x9tum.
instrumentpanelen blir det Rockford Punch 3.5tum.
huvudenhet tänkte jag Sony XAV-AX3005DB.
Slutsteg har jag jävligt dålig koll på men har kikat lite på EDGE EDA200.4-E7
ligger rätt i pris klass men de kanske är på tok för klent?

baslåda får vänta är inte ute efter jätte mycket bas utan ett klarare och bättre ljud jämfört med orginal och hoppas på att dom högtalarna jag har tänkt mig levererar lite bas iallafall.

Har jag missat något eller något annat att tänka på?

Mvh Lukas

Leumasen
9 mars · 12 Inlägg

Hej, jag har en stereo av märket GAS som saknar kontakt. Någon här kanske vet vart jag får tag i en? Har frågat BRL men dom kunde inte hjälpa mig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195351/195351-db4cf2823102377a73aae42976370c40.jpg

Senast redigerat av Leumasen (9 mars )

MammDiin
9 mars · 1 784 Inlägg

Leumasen skrev:
Hej, jag har en stereo av märket GAS som saknar kontakt. Någon här kanske vet vart jag får tag i en? Har frågat BRL men dom kunde inte hjälpa mig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195351/195351-db4cf2823102377a73aae42976370c40.jpg

Kanske funkar med en sån här exempelvis: https://www.ebay.co.uk/itm/360704343819

Emil_Barvehed
11 mars · 2 Inlägg

Jag har en kapad 740 och jag har just nu 2x10 och ett dåligt slutsteg på 200watt
Men jag ska fixa nya basar och nytt slutsteg någon som vet några billiga och bra basar/Slutsteg
Det kan vara både 12or och 10or

mulleina
14 juni · 712 Inlägg

Bassiehof skrev:

mulleina skrev:
Är där skillnad på audio preout och subwoofer preout? Jag antar ju att om man har baslåda så ska baslådans slutsteg gå till subwoofer preout. Det som gör mig lite förvirrad är att audio preout är två (röd och vit som vanligt) men att subwoofer preout är en ensam. Ska man då sätta ett Y på den?

Klar det är skillnad. Sub out har egna filter och justeringsmöjligheter som är anpassade för en bas. Signalen är i mono så du inte behöver dubbla basar/talspolar. Kolla manualen.

Jag hittade inget i stereomanualen och jag kollat i andra slutstegsmanualer men jag gjorde som så att jag satte Y-kabel på preouten. Nu är jag lite osäker om signalen blir rätt då? För nu när jag tänker på det så känns det lite konstigt att det skulle bli rätt, att signalen från en kabel skulle kunna dela sig till två. Stereon är en kenwood dmx 120BT

Senast redigerat av mulleina (14 juni )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 juni · 10 284 Inlägg

Leumasen skrev:

fråga brl är ju mitt tips.. eftersom dom säljer gas.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
MammDiin
14 juni · 1 784 Inlägg

mulleina skrev:

Bassiehof skrev:

mulleina skrev:
Är där skillnad på audio preout och subwoofer preout? Jag antar ju att om man har baslåda så ska baslådans slutsteg gå till subwoofer preout. Det som gör mig lite förvirrad är att audio preout är två (röd och vit som vanligt) men att subwoofer preout är en ensam. Ska man då sätta ett Y på den?

Klar det är skillnad. Sub out har egna filter och justeringsmöjligheter som är anpassade för en bas. Signalen är i mono så du inte behöver dubbla basar/talspolar. Kolla manualen.

Jag hittade inget i stereomanualen och jag kollat i andra slutstegsmanualer men jag gjorde som så att jag satte Y-kabel på preouten. Nu är jag lite osäker om signalen blir rätt då? För nu när jag tänker på det så känns det lite konstigt att det skulle bli rätt, att signalen från en kabel skulle kunna dela sig till två. Stereon är en kenwood dmx 120BT

Funkar hur bra som helst att göra så som du gjort.

epahampus
30 juni · 2 Inlägg

Undrar vad som kan vara fel med mitt Xcelsus Magma 220.4 steg? När man till exempel släpper steget så det dunsar ner lite så sprakar det till i middarna, sedan går det i protect. Ibland kan detta även göra att basarna slår till. tycker det med basarna är skit konstigt eftersom basarna sitter på ett helt annat steg? Nån som varit med om liknande i annat steg eller ett lika steg? Alla kablar sitter som det ska, har hållt på med ljud ett bra tag nu så har koll, men har noll koll på hur steg funkar och vad som orsakar dessa fel.

Mvh Hampus.

Volvolover240
6 september · 7 Inlägg

Någon som har något tips på bra bas och slutsteg man kan köpa? Ska snart skaffa A traktor. Vill helst ha en bas som är större än 10 tum och som spelar rätt så djupa bastoner eller vad man säger?!? Kan inte så mycket om billjud heller. Vill ha 2 basar och ett slutsteg för max kanske 5000-8000kr (Ju billigare desto bättre). Baslåda ska jag bygga själv:)

Som sagt så kan jag inte så mycket om billjud och vill gärna lära mig lite så om någon vill får dom gärna förklara vad allt betyder t.ex watt och ohm. Har för mig att hz är hur djupa eller höga bastonerna är? iaf så är jag lite osäker på vad jag behöver? Räcker bas och slutsteg eller behövs det något mer? (Förutom kablar då heheh) A traktorn jag ska bygga ljud i kommer vara Volvo V70 2008 eller en Volvo v70 awd. Vet ju själv inte heller vilka märken som är bra. Vet bara t.ex att GAS är rätt populärt men vet inte om det är bra kvalitet på produkterna eller om det spelar bra?

Iallafall behöver en eller två basar jag kan spela på parkeringen utanför skolan som kommer få folk att vända blicken till!

Jacobv70n
24 september · 20 Inlägg

Vad rekommenderar du?
Byta original bilstereon till en eftermarknad stereo och ha kvar orginalhögtalarna eller byta orginalhögtalarna och ha kvar original stereon?

Costa
9 oktober · 11 Inlägg

Hej!
Har en V70 2008, jag undrar om det är svårt att koppla in slutsteg och baslåda på original stereo.
Och behövs det en ljudprocessor om jag har stora ljudpaketet?
Och hur svårt är det att koppla in en ljudprocessor.
Skicka gärna kopplingsscheman smile

Tack på förhand!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang