Bromsbelägg girling eller bendix?

lurkarn
13 februari 2021 · 15 Inlägg

Tjena, dax att byta lite bromsar fram på min Volvo 945 årsmodell 96 med abs.

Hur vet jag vilka belägg jag ska ha? läste lite på nätet och dick fram att girling har ett ”titt” hål medans bendix har 2 men eftersom fälgen sitter på och jag inte har tillgång till domkraft för att plocka lös och kolla om jag har 1 eller 2 titt hål så kände jag på ovansidan oket och könde bara 1 hål på oket så måste ju vara girling belägg jag ska ha då?

Finns det olika girling belägg eller är det bara ett som kan va rätt?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 februari 2021 · 14 060 Inlägg

lurkarn skrev:
Tjena, dax att byta lite bromsar fram på min Volvo 945 årsmodell 96 med abs.

Hur vet jag vilka belägg jag ska ha? läste lite på nätet och dick fram att girling har ett ”titt” hål medans bendix har 2 men eftersom fälgen sitter på och jag inte har tillgång till domkraft för att plocka lös och kolla om jag har 1 eller 2 titt hål så kände jag på ovansidan oket och könde bara 1 hål på oket så måste ju vara girling belägg jag ska ha då?

Finns det olika girling belägg eller är det bara ett som kan va rätt?

Har du ingen domkraft som följer med bilen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
lurkarn
13 februari 2021 · 15 Inlägg

Vettemannen skrev:

lurkarn skrev:
Tjena, dax att byta lite bromsar fram på min Volvo 945 årsmodell 96 med abs.

Hur vet jag vilka belägg jag ska ha? läste lite på nätet och dick fram att girling har ett ”titt” hål medans bendix har 2 men eftersom fälgen sitter på och jag inte har tillgång till domkraft för att plocka lös och kolla om jag har 1 eller 2 titt hål så kände jag på ovansidan oket och könde bara 1 hål på oket så måste ju vara girling belägg jag ska ha då?

Finns det olika girling belägg eller är det bara ett som kan va rätt?

Har du ingen domkraft som följer med bilen?

/Benny

nej inte det, ägarn innan måste ha plockat ut den

Utmarks-Loke
13 februari 2021 · 5 841 Inlägg

Oavsett om du köper rätt eller ej kommer det bli jobbigt att byta utan domkraft så du kan hissa upp och ta av hjulet. Men det kanske går bakifrån om man är smidig.

Arly165 Bakhjulsdriven
13 februari 2021 · 335 Inlägg

940 -96 har de stora sk. Jumbo oken (enkolvs) och är Girling.
Beläggen du skall ha ser ut som dessa
https://www.rockauto.com/info/142/CE_10605420_Fro__ra_p.jpg
Det finns en äldre tvåkolvs Girling variant, som sitter på 7/900 innan 92 och dessa skall ej förväxlas.
Lättast är att titta på fjädern upptill på belägget, är den uppåtriktad så är det den senare varianten, till enkolvs oken.

Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
lurkarn
13 februari 2021 · 15 Inlägg

Arly165 skrev:
940 -96 har de stora sk. Jumbo oken (enkolvs) och är Girling.
Beläggen du skall ha ser ut som dessa
https://www.rockauto.com/info/142/CE_10 … __ra_p.jpg
Det finns en äldre tvåkolvs Girling variant, som sitter på 7/900 innan 92 och dessa skall ej förväxlas.
Lättast är att titta på fjädern upptill på belägget, är den uppåtriktad så är det den senare varianten, till enkolvs oken.

Jaha okej, så då är det dessa jag bör köpa alltså. Jag kände med handen och verkade som att det är girling belägg jag ska ha då jag bara kände ett ”titt” hål på ovansidan oket så att säga. smile

lurkarn
13 februari 2021 · 15 Inlägg

Är skruvat.se något att rekomendera för att köpa dessa belägg, eller har ni några andra bra hemsidor att köpa skivor och belägg på? smile

Utmarks-Loke
13 februari 2021 · 5 841 Inlägg

Jag brukar handla från Autodoc.se men man får inte ha bråttom för grejerna skickas nerifrån Europa någonstans. Om inte priset skiljer allt för mycket kan Skruvat.se vara bättre. Fast till en volvo 940 borde man väl lika gärna kunna handla över disk på Biltema?

lurkarn
13 februari 2021 · 15 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag brukar handla från Autodoc.se men man får inte ha bråttom för grejerna skickas nerifrån Europa någonstans. Om inte priset skiljer allt för mycket kan Skruvat.se vara bättre. Fast till en volvo 940 borde man väl lika gärna kunna handla över disk på Biltema?

Synd bara att närmsta biltema är 20mil bort och inte har leverans på grejorna. annars hade jag handlat där.

Ja jag kikade autodoc men lär nog ta ett bra tag att få grejorna därifrån skulle jag tro. Ska kika Skruvat och se vad dom tar för pris smile

lurkarn
13 februari 2021 · 15 Inlägg

När det gäller bromsskivor ska man ha nån viss mått på dom eller spelar inte det någon roll?

Arly165 Bakhjulsdriven
13 februari 2021 · 335 Inlägg

Alla 940 med enkolvsok fram har 280 mm skiva. Den är ventilerad från insidan

Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
lurkarn
14 februari 2021 · 15 Inlägg

När man beställer belägg är det pris per sats så man får alla fyra beläggen fram eller är det 2 per sats?

Utmarks-Loke
14 februari 2021 · 5 841 Inlägg

lurkarn skrev:
När man beställer belägg är det pris per sats så man får alla fyra beläggen fram eller är det 2 per sats?

Du får alla fyra till framaxeln

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang