Slitna däck på sidan

LordMax
31 juli · 4 Inlägg

Hej!
Jag förstår inte hur däcken kunnat slitas på sidan. Alla fyra däcken ser likadana ut där enbart insidan av däcken slitits så att stålkorden kommit fram.
Kan inte se att de legat emot något på bilen. Däckfirman som bytte hade ingen förklaring till det heller.
Någon som varit med om något liknande?


https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240684/240684-be02b0924d3e5bebd3cb39ccea6b9b77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240684/240684-160116d167ed1b1a92c678505d3a4898.jpg

Bassiehof
31 juli · 1 742 Inlägg

För lågt däcktryck.

LordMax
31 juli · 4 Inlägg

Borde det inte synas på utsidan också?

Utmarks-Loke
31 juli · 4 543 Inlägg

Vad är det för bil och hur sliten är den? Alltså har den rullat 1000 mil eller 30.000 mil? Är den sänkt eller något sånt?

Bassiehof
1 augusti · 1 742 Inlägg

LordMax skrev:
Borde det inte synas på utsidan också?

Beror på cambervinkel.

zzr94092
1 augusti · 3 449 Inlägg

Skulle detta bero på cambervinkeln, så skulle en "blind" se hur hjulet lutar,gummiverkstaden  hade ingen förklaring skriver ju TS!

simlar
1 augusti · 4 788 Inlägg

Felaktig toe eller camber är oftast orsaken till att däcken nöts så där.

Bara lämna in för hjulinställning för att få det bekräftat och åtgärdat.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
torsen
1 augusti · 5 309 Inlägg

LordMax skrev:
Hej!
Jag förstår inte hur däcken kunnat slitas på sidan. Alla fyra däcken ser likadana ut där enbart insidan av däcken slitits så att stålkorden kommit fram.
Kan inte se att de legat emot något på bilen. Däckfirman som bytte hade ingen förklaring till det heller.
Någon som varit med om något liknande?


https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240684/240684-be02b0924d3e5bebd3cb39ccea6b9b77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240684/240684-160116d167ed1b1a92c678505d3a4898.jpg

Märkligt att alla 4 däckens insida slitits så mycket och på samma sätt.
För lågt lufttryck i kombination med fel hjulskränkning och mycket stark positiv cambervinkel kunde KANSKE fått den slitagebilden som visas - på utsidan.
Eller en bil med pendelaxlar som hade körts mycket hårt på bana med för lite luft kunde uppvisat detta slitage - men då på utsidan.
För mig ett mysterium som jag kommer att följa till upplösningen.

Bassiehof
1 augusti · 1 742 Inlägg

Har du kört med tung last?

CD007
1 augusti · 1 Inlägg

Hej !
Du har felaktiga hjulinställningar, hade samma problem själv på min bil nyligen. Kostade ca 800 kr att fixa på min lokala däckfirma.

Mvh CD

Utmarks-Loke
1 augusti · 4 543 Inlägg

Märkligt att det skulle vara felaktiga hjulinställningar både fram och bak, och likadant

mb_pucken
1 augusti · 4 800 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Märkligt att det skulle vara felaktiga hjulinställningar både fram och bak, och likadant

Hjulen kanske har bytt plats mellan fram och bak?
Ett snedslitet däck brukar ju fortsätta att slitas snett även om inställningen blir bra.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Bassiehof
1 augusti · 1 742 Inlägg

torsen skrev:

LordMax skrev:
Hej!
Jag förstår inte hur däcken kunnat slitas på sidan. Alla fyra däcken ser likadana ut där enbart insidan av däcken slitits så att stålkorden kommit fram.
Kan inte se att de legat emot något på bilen. Däckfirman som bytte hade ingen förklaring till det heller.
Någon som varit med om något liknande?


https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240684/240684-be02b0924d3e5bebd3cb39ccea6b9b77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240684/240684-160116d167ed1b1a92c678505d3a4898.jpg

Märkligt att alla 4 däckens insida slitits så mycket och på samma sätt.
För lågt lufttryck i kombination med fel hjulskränkning och mycket stark positiv cambervinkel kunde KANSKE fått den slitagebilden som visas - på utsidan.
Eller en bil med pendelaxlar som hade körts mycket hårt på bana med för lite luft kunde uppvisat detta slitage - men då på utsidan.
För mig ett mysterium som jag kommer att följa till upplösningen.

Varför bara på utsidan? Det kan vara positiv eller negativ camber, och toe in eller ut.

LordMax
1 augusti · 4 Inlägg

Hej!
Det är en Kia Ceed kombi. Under semestern åkte vi 4 vuxna (ca 280 kg + last 40 kg) i ca 250 mil.
Det måste ha blivit efter bytet till sommardäck i våras.
Alla fyra däcken är slitna på insidan ca 30 grader mot vägbanan.
Jag börjar luta åt att det kan ha med lufttrycket att göra. Pumpade dock i extra högt innan resan till ca 2,7 bar

mb_pucken
1 augusti · 4 800 Inlägg

Min gissning är felaktiga hjulvinklar. Troligen toe vinklarna som spökar, camber med rätt toe sliter inte så farligt mycket däck.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Bassiehof
1 augusti · 1 742 Inlägg

LordMax skrev:
Hej!
Det är en Kia Ceed kombi. Under semestern åkte vi 4 vuxna (ca 280 kg + last 40 kg) i ca 250 mil.
Det måste ha blivit efter bytet till sommardäck i våras.
Alla fyra däcken är slitna på insidan ca 30 grader mot vägbanan.
Jag börjar luta åt att det kan ha med lufttrycket att göra. Pumpade dock i extra högt innan resan till ca 2,7 bar

Det är skillnad mellan olika årsmodeller och däckdimension.

Senast redigerat av Bassiehof (1 augusti )

LordMax
1 augusti · 4 Inlägg

Däckdimension  205/55/R16
Årsmodell 2014

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang