"Gratis" laddning från publik laddstolpe med 3 timmars P tid ?

KenthIJ
25 september · 1 023 Inlägg

I vår lilla stad finns ett antal publika laddstolpar med "gratis" laddning och 3 timmars P tid.

Finns det någon regel för hur länge du måste vara borta från P platsen innan du kan parkera på samma plats igen och ladda ytterligare 3 timmar?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 september · 11 205 Inlägg

problemet är väll att om du ställer dig på samma plats kan du få problem. men byter du plats så finns det inget som stoppar dig..   i den hålan jag jobbar i är det liknande grej och där finns det knappt p-lisor så där tror jag man kan stå ganska länge..   jag ser dom 1-2gånger i månaden smile   och när dom är i närheten så kommer alltid någon fram och säger till att p-lisorna är på G ;-) det är fördelen med småhålor..    jag brukar nämligen parkera min buss fel som fan när jag hämtar lunch varje dag och det slår aldrig fel att jag blir varnad när dom är i hålan smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
twin_cam Smålänning
25 september · 7 856 Inlägg

Kan lova att om det utnyttjas kommer det snart bli betald laddning.

I Mönsterås var det gratis på torget, laddaren alltid upptagen av två hybridbilar på parkeringen bakom som tillhörde lägenheterna. Dom började ta betalt och nu är den oftast ledig istället.

I Oskarshamn har dom betald parkering 2h utom på laddaren där det är P-skiva 4h + 3kr/kWh. Bra medelväg tycker jag.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
KenthIJ
28 september · 1 023 Inlägg

Tackar för svar, engagemang och tips.

Jo förmodligen kommer fler och fler "gratis" laddplatser att ersättas med kostnadsbelagda, i takt med att el och plug in bilar ökar.
Har sett ett flertal (tex i Ullared och Göteborg) där detta skett. Dock oftast med en avgift på ca 2.00-2.50 sek/kW och detta är ju en hel del billigare än motsvarande fosildrift.

Kommuner och företag som i dag tillhandahåller "gratis" (för besökande bil) har ju en del service jobb/kostnader för dessa stolpar.

Själv har jag ju en Prius plug in 2018 som laddar ca 7kW fullt på lite drygt två timmar och på det gå bilen ca 50 km.
Jag har en "gratis" laddstolpe tvärs över gatan så därför undrar jag om det är ok att tex ladda bilen fullt på morgon, sedan köra bilen 45 km på fm för att sedan ställa bilen på laddning två timmar (på samma p plats) på lunch och sedan köra 60 km på em och tillbaka på samma p plats för att ladda fullt (lite drygt två timmar) på kvällen (alt. nästa morgon)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang