Kompressionslös b230

uhlin
16 januari · 2 318 Inlägg

Jo, det tror jag förutsatt att det är det felet. Men av med ventilkåpan och mät med ett bladmått på det vis jag skrev. Du ska få bladet mellan kam och ventil.
Får du det är det nåt annat.

Gick den innan du bytte packning och rem?

Senast redigerat av uhlin (16 januari )

Jesper328
16 januari · 956 Inlägg

Oliver37 skrev:
yes, jo gjorde de och drog runt motorn 2 varv, kolven i topp men den nedre markeringen stämmer inte och den är fortfarande komplös..

Som tidigare skrivet; Kontrollera kilen på drevet.

Är spännaren korrekt monterad, och håller bra spänn på remmem?
Du skall kunna vrida remmen nästan 90 grader utan att ta i allt för mycket - då är det bra.

Oliver37
16 januari · 18 Inlägg

spännaren är rätt monterad och remmen är bra spänd, kamrem har jag bytt förrut, bilen gick innan allt byttes, ja. efter bytet av topplockspackning vid provstart sen vid byte av kamrem fungerar den icke

torpis Forummoderator
17 januari · 10 548 Inlägg

Oliver37 skrev:
Det har jag faktiskt ingen aning om, en polare som hjälpt mig byta och jag har ingen koll på ventilspelet, hur kikar jag det?

På din video så hör man att motorn går runt utan missljud. Man hör att det är dåligt eller inget komp tycker jag. Det som är lite synd är att vi kan inte se om kamremmen snurrar med motorn, vi kan inte se om kamaxeln snurrar, typ genom oljelocket.

Tog ni av topplocket som en hel enhet inklusive kamaxel eller monterade ni isär kamaxel osv?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Oliver37
17 januari · 18 Inlägg

vi monterade isär kamaxel. både rem och kamaxel går runt när jag vrider på nyckeln, kan ta video idag.
men vi plockade ner insug, kamaxel, topp. allting ända ner till packningen. det var lättaste sättet kände vi

torpis Forummoderator
17 januari · 10 548 Inlägg

Oliver37 skrev:
vi monterade isär kamaxel. både rem och kamaxel går runt när jag vrider på nyckeln, kan ta video idag.
men vi plockade ner insug, kamaxel, topp. allting ända ner till packningen. det var lättaste sättet kände vi

Då har ju säkert blandad ihop tryckarna i toppen så ventilerna inte stänger. Mellan kamaxel och ventil sitter en liten kopp, där alla är olika höga

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Oliver37
17 januari · 18 Inlägg

har inte plockat ut dom, kan skicka bild på hur allting var urplockat

https://ibb.co/DMkTVnN

W123-76
18 januari · 51 Inlägg

Prova hälla lite olja i cylindrar a om du inte gjort det. Vart med om motorer som låtit komplös efter topplyft pga kolvringar tätar dåligt då man varit och tvättat kolvar osv med brake clean. Bara en tanke att det inte måste vara ventilerna som läcker

Das beste oder nichts!
torpis Forummoderator
18 januari · 10 548 Inlägg

W123-76 skrev:
Prova hälla lite olja i cylindrar a om du inte gjort det. Vart med om motorer som låtit komplös efter topplyft pga kolvringar tätar dåligt då man varit och tvättat kolvar osv med brake clean. Bara en tanke att det inte måste vara ventilerna som läcker

Heh, ja ingenting säger ju att motorn fungerade innan bytet av massa delar. Man får ju gärna inte för sig att byta toppackning bara sådär för det är kul, utan det föranleds ju ofta av en problembild.

Var bilen komplös innan bytet av topplocksgrejorna med så kanske det är som du säger.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Oliver37
18 januari · 18 Inlägg

glykol pissade från höger sida av motorn, ungefär under insuget men lite längre fram. därför bytte jag topplockspackning

zzr94092
18 januari · 3 748 Inlägg

Insuget sitter på vänster sida...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 januari · 11 931 Inlägg

zzr94092 skrev:
Insuget sitter på vänster sida...

ja sist jag kollade iaf smile kanske kina modell

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Oliver37
19 januari · 18 Inlägg

tänkte ifall att man står framifrån, jag tänkte fel smile

torpis Forummoderator
19 januari · 10 548 Inlägg

Det börjar väl luta åt att det är dax att lämna in bilen till en verkstad. Jag tänker att det skall ju inte behöva ta mer än en halv dag att demontera, felsöka och återmontera prylarna. 4h á 1000kr  skulle jag höfta till med.  + glykol + olja.

Har man riktigt bra koll på Volvo och vet var verktygen är så är det ju kanske gjort på en timme.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
volvo-93
28 januari · 619 Inlägg

Låter som antingen vevaxel drevet eller kamaxel drevet flyttat sig pga skadad kil. I videon låter den komplös på alla cylindrar. Antar att du momentdrog toppen med 20nm, 60nm och 90 grader?

Senast redigerat av volvo-93 (28 januari )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang