Marlboroman's 240 -90 GL Turbo

En -90 240 som är reggad med B230FK. M47'an byts till en M90 och arbetet med att göra den i lite bättre skick fortsätter sakta men säkert.
  • 91 Följare
  • 73 680 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 juni
caromania Forummoderator
3 april · 9 252 Inlägg

Grymt snyggt! Vilken renovering det blir!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Marlboroman
12 april · 8 142 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-2882a982c8943844f34126bab5f73ee4.jpg
Dags att öppna lådan och se hur svårt det är att svetsa stoppringen på trean. Normalt brukar det ju vara enkelt att få isär saker, men i det fallet var det inte ens det. Men det hade ju sin förklaring i att jag missuppfattat beskrivningen lol Så istället för att svetsa på plats som var den ursprungliga tanken så fick det bli att plocka ur hela innehållet ur lådan. Lite mer jobb, men enklare att komma åt att svetsa och mindre risk för någon loppa på fel ställe.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-d103ea31e57256e299d26ba759b2ea27.jpg
Att jobba med föremålen på bilden kräver tålamod och teknik. Tappade dock bara en fjäder ner i lådan som jag fick fiska upp. Det var enkelt, att hitta en kula som for ut på golvet däremot tog längre tid.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-bccbeb0f2a85ad3feeb75abe6bb0017c.jpg
Svetsat ringen och rengjort huset på lådan invändigt. Bara att pussla ihop allt och hoppas på det bästa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-5ef27f887c249404e9f534816f047c85.jpg
Gick hyffsat smidigt att få ihop lådan igen. Det är många saker som ska passas in och hela paketet med dem 3 axlarna väger lite så man bör planera i förväg. Som tur är så provade jag att det gick att växla innan jag satte tillbaka bakre kåpan då jag hade fumlat till det lite med växelkulissen. Men med det löst så drogs lådan ihop och sedan visar det väl sig om allt funkar som det ska.

caromania skrev:
Grymt snyggt! Vilken renovering det blir!

Renovering är väl kanske att ta i, men sakta men säkert så blir skicket bättre smile

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Marlboroman
17 april · 8 142 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-1c8f480ed4374690531865c776170e02.jpg
Växellådan har stått med olja i och verkar inte läka och nu har jag provat så att alla växlar går i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-5d26610c740d8b4b83162ea848796ef5.jpg
Växellådsbalken fick lite färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-534d787547ff4aeaea7df90ebf7e0521.jpg
La ner lite tid på att bygga ett eget mothåll för vevaxeln så man kan dra åt / loss bultar på ett lite enklare sätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-22da024be98c5f309d0fb165b6b9ce71.jpg
Passat på att polera och vaxa lite i motorrummet. Framvagnsbalken fick lite färg och så har jag bytt 2 av slangarna till servopumpen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-0d7adedeb951111cbb47c5d8e9b18129.jpg
Motorn snudd på klar att stoppa ner igen efter att ha fått diverse nya packningar och en hel del rengöring. Några saker har fått lite färg.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Marlboroman
24 april · 8 142 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-37a3203cc81b695c85030ee26557bc57.jpg
Dags att pussla ihop koppling. 763 tryckplatta och 940 TD lamell.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-efe4bf8e77e1386beb3c16970fe954fb.jpg
Svänghjul och koppling på plats. Förhoppningsvis sista gången dem ser dagens ljus på ett bra tag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-b8723c2a5fc0d6cf6a0a43f8b446a075.jpg
Fynd efter en tur på skroten. En värmeplåt från en 940 turbo som jag hoppas kunna modifiera för att skydda torpeden från värme. Hade tänkt bygga en egentligen, men den här kanske kan modifieras. Och en backljuskontakt. Funderat lite över varför backljusen aldrig fungerat, och nån har helt enkelt klippt kablarna till den nån gång i tiden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-6e02f850d45de5262da554f0722b3296.jpg
Passade på att köpa en uppsättning nya o-ringar till spridarna, och det var tur för det ser ut som någon tagit en tugga från en lol Den tätade kanske fortfarande, men alla o-ringarna var bra hårda och ett byte var på sin plats oavsett.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-87e68c14e6ffe32c0e9d6c16112d3c3d.jpg
Efter del strul så sitter motor och låda på plats och det är dags att börja montera tillbaka allt. Kardan borde dyka upp snart och så är det dags att börja bygga om till hydraulisk koppling.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Brådhis * Voff voff *
24 april · 8 604 Inlägg

Marlboroman skrev:
Och en backljuskontakt. Funderat lite över varför backljusen aldrig fungerat, och nån har helt enkelt klippt kablarna till den nån gång i tiden.

Bonn-lösning 1 A när backljusen bestämt sig för att lysa konstant. big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Mack855
25 april · 1 352 Inlägg

Härligt! big_smile

Mew
26 april · 1 882 Inlägg

Blir ju riktigt bra! Motorrummet ser oförskämt fint ut om det där är originallacken. smile

Marlboroman
26 april · 8 142 Inlägg

Mew skrev:
Blir ju riktigt bra! Motorrummet ser oförskämt fint ut om det där är originallacken. smile

Det bör vara original lack. Så den har ju klarat sig rätt bra.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Lucif3r
26 april · 1 346 Inlägg

Motorrum brukar faktiskt överlag klara sig bra... Dom brukar bara vara begravda i skit big_smile. Oljespill osv som samlats genom åren, som ser förjävligt ut men skyddar mot rost iaf tongue

Marlboroman
1 maj · 8 142 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-3e2b63640eb66490e876dcc8f4876e97.jpg
Tidigare i veckan dök den kortade kardanen upp och idag vart den monterad. Kortad främre del från en 740 med m47 och standard bakre del från en 240. Fick flytta över yoken(?) från den kardan den främre biten kom ifrån till den bakre 240-biten jag köpte på samma skrot som kammen. Nya knutkors sattes i innan den skickades iväg. Saknas på bilden gör ASS-fästet för att kunna köra med 7/900 stödlager.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-8537081687adc3638bd16a8ea77cab7d.jpg
Börjar likna en bil igen. Nästa stora grej är att få kopplingshydrauliken på plats och hänga upp avgassystemet igen.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Marlboroman
7 maj · 8 142 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-87092dd32de1a7537a1deab5e3ffef4c.jpg
Har man ändå lagt tid på att rengöra motorrummet rejält så kan man ju putsa till strålkastarna lite snabbt innan dem sätts tillbaka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-3653c8711b76b28764370f4e572a9396.jpg
Lite alkalisk avfettning och däckglans kommer man långt med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-ad66bd5bb89dff87fed38f03b4e2635f.jpg
Skulle göra ren strålkastaren på förarsidan på samma sätt, plockar av damasken runt kontakten. BRAK! Damasken visade sig bära upp reflektorn..! Så jag tror att jag ska slå till på ett par nya reflektorer och några nya hållare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-64cbc5936ecb63defca7ee07db9bfcdb.jpg
Fick oplanerat jobba över under natten så jag fick lägga om min plan för vad jag skulle göra. Men idag så har kylarna hamnat på plats igen, hällt i kylarvatten och satt tillbaka servopumpen och hällt i ny olja i den samt en rad andra småsaker. Så nu börjar det bli tomt på lagerhyllorna.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Marlboroman
8 maj · 8 142 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-028e48d08fbbe79c1f6546e03c228605.jpg
Passade ju på att plocka bort blockvärmaren när motorn var ur. Det gjorde att det nu finns betydligt mer plats i området runt oljefilter och downpipe.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-2bf178a35c14b74fa2df9b0415e974bf.jpg
Brottat ut pedalstället för att byta till MKM kopplingspedal för hydraulisk koppling. Men ska passa på att svetsa i några förstärkningar då stället kan vika sig när man kör med hårdare koppling.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
MFred
14 maj · 146 Inlägg

Blir riktigt fint😊 Sugen på att bygga om till m90 jag också!

Putteliten
14 maj · 8 935 Inlägg

Blir inte dumt det där du. Suget efter en 240 igen blir ju inte mindre när man läser den här tråden.

Marlboroman
15 maj · 8 142 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-619d863d48763730bf1a2c36b7e40bb9.jpg
Efter lite funderade och inventering av skrotlådor så har jag svetsat i några förstärkningar i pedalstället. Vart avsevärt mer stadigt och förhoppningsvis så ska det inte vika sig. Efter att ha slipat till det och lagt på lite färg så började brottningsmatchen att få det på plats igen. Det var inte roligt men det gick.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-51c378057b5101e33210806bb3f87685.jpg
Med pedalstället på plats igen så var det dags att montera ihop kopplingshydrauliken och lufta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-b6f4669ec7e5484d24d718bc99b9f571.jpg
En farhåga besannades. Med växellådsbalken flyttad så passar inte avgassystemet nå riktigt. Eller ja det passar, men frigången mot balken är 2-3mm där det är som värst. Glömde ju liksom bort att prova frigången / tänkte att det passar nog ändå. Kan nog bli en ombyggnation av avgassystemet, även om det går att kapa lite ur balken. Och då skulle man ju kunna passa på att göra en grej jag tänkte från början, men skippade: v-bandsklammor. I alla fall 2 så det går att ta ner avgassystemet fram till axeln utan att behöva ta ner hela systemet.

MFred skrev:
Blir riktigt fint😊 Sugen på att bygga om till m90 jag också!

En hel del jobb och rassel, men det öppnar ju för att kunna ta ut en del effekt utan att behöva oroa sig för lådan. Mitt tips om du inte har bråttom är att snoka runt bland annonser efter delar från folk som byggt om tidigare. Ibland dyker det ju upp M90-kit och det kan vara en genväg till att komma igång fortare och billigare.

Putteliten skrev:
Blir inte dumt det där du. Suget efter en 240 igen blir ju inte mindre när man läser den här tråden.

Jag blir bara mer sugen efter nåt annat lol Men jag brukar ju tröttna på en bil efter några år.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Marlboroman
17 maj · 8 142 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-b2d2c429738945dc8b4de7845a90762e.jpg
Här skulle det ju såklart varit nån ball bild eller kanske ett filmklipp från när jag provkörde på pallbockarna. Den startade och gick på andra försöket. Sen började kaoset. Det gick bra till jag la i trean och det började vibrera, och det vart bara värre med högre växel.
Troligen har jag satt upp stödlagerhållaren lite provisoriskt efter att jag trätt i kardan i hardyn och sedan dragit fast bultarna mot låda och axel och helt enkelt glömt att dra fast den ordentligt. Så efter att ha dragit fast den och känt på allsköns andra saker under bilen var det dags för ett nytt försök. Och med allting fastdraget så verkar alla vibrationer vara borta cool
Utöver det så var det bara ett litet läckage på slangen till slavcylindern, men den har jag dragit åt lite mer så nu borde det vara lugnt.

Får väl bli en provtur på riktigt till helgen bara jag får ihop den andra strålkastaren och flyttar om en av servoslangarna jag bytte nyligen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-2cbdea394b33d649d3e2120e0c4181d2.jpg
Fett, grundlig rengöring i oken och nya pinnar / fjädrar borde göra att beläggen tar lite bättre bak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-4f8f4dad051454481404ffceb0d83bf4.jpg
Har passat på att göra hel del småsaker, som att byta ut dem orangea lamporna. Satt fast en list och ska byta en annan som jag sprayat på lite ny färg på. Satt fast ett bakre stänkskydd också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-e4c04f5802913d30bd814c23b1fb3cde.jpg
Bytt reflektorerna i strålkastarna. Den ena verkade vara bytt någon gång i historien och får hamna i bra att ha lagret medans den andra gjort sitt. Hade otur när jag tänkte samtidigt som jag agerade mot bättre vetande och lyckades spräcka ena glaset. Men har ett annat glas liggandes på köksbordet som bara ska göras ren innan montering.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Marlboroman
26 maj · 8 142 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-c6a5607769ced93ec49a62322adb779b.jpg
Premiärturen avklarad utan några direkta överraskningar. Det är några punkter jag lär fixa innan besiktning, men det är inga stora saker. Tycker den verkar lite piggare nu och skillnaden i känsla mellan M47'an mot M90 är stor. Så i år hoppas jag på avsevärt fler mil än dem tidigare säsongerna cool

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Marlboroman
4 juni · 8 142 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-e38bfaf228bf00c5853d80bdb399f5f0.jpg
Diverse skrotfynd. Gäller att passa på när det finns tillfälle.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-9496f36dafe48e780c957906f96ab621.jpg
Ser verkligen fram mot att slippa universalmattorna och det slitna pedalgummit på bromsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-154f0b9f838d847fd031fd655e992cdd.jpg
Alkalisk avfettning och högtryckstvätt gjorde susen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-3366794d0365cb58dc9ac7b8e61079ff.jpg
Ibland är det dem små sakerna... Vart nästa orimligt nöjd med mattorna. Tidigare har det bara funnits 3 mattor i bilen varav 2 var universal och den 3:e  var en riktigt Volvo-matta. Men nu har jag en hel uppsättning i samma färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-5ca37317f78a63c6756958ce0cc70c54.jpg
Stötfångarhöljet bak har suttit löst och det visade sig bero på att ett clips hade ändrat form. Bröt till det och nu sitter allt betydligt bättre. Har även gjort en del småsaker. Satt fast listerna ovanför stötfångaren bak ordentligt. Fixat diverse lampor som inte lyst av olika orsaker. Lagt på lite vax. Har en plan för hur värmeskyddet för torpedväggen ska se ut och har börjat kapa till det. Nu är det egentligen bara att lufta bromsarna, göra värmeskydd och så ska jag få liv i signalhornen sedan är det klart att åka. Efter tutan så är det bara intercoolern som behöver bytas inför besiktning.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Putteliten
5 juni · 8 935 Inlägg

Alltid kul med orginalmattor. Men för att göra saker lite roligare så kan man ju alltid stoppa i Rensi mattor, som förövrigt tillverkades i Västervik när det begav sig.

Marlboroman
6 juni · 8 142 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-c940545da5ffe0cc7ad77b334b2a40cb.jpg
Värmeskyddet vart inte riktigt som jag hade tänkt mig från början, men det gör skillnad verkar det som. Men jag skulle "behöva" ventilera ut värmen under huven. Men det är ett eventuellt och framförallt senare projekt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-11a387dc6d107b500804e1fa89520c17.jpg
Nyvaxad och en tur för att fira nationaldagen. Tyckte redan förra gången jag var ut och åkte att bromsarna tog långt ner så när jag kom tillbaka så luftade jag bromsarna. Och det var inte mycket luft, men lite var det. Och så passade jag på att trycka igenom så att det var ny fin vätska som kom ut ur nipplarna. Så nu ska det vara nu vätska i hela systemet.
Att tutan inte funkar visade sig bero på att släpringskontakten saknade ett par delar så nu ska jag fixa fram en ny sådan. Har även passat på att rengöra plasten runt rattstången. Dels var den äcklig inuti och dels så var den undre delen spräckt så den fick limmas.

Putteliten skrev:
Alltid kul med orginalmattor. Men för att göra saker lite roligare så kan man ju alltid stoppa i Rensi mattor, som förövrigt tillverkades i Västervik när det begav sig.

Hade ingen aning att dem tillverkades där. Men jag ville ha blå original och så vart det.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang