Lacka om bil! Hjälp!

Ponnyjonny
31 augusti 2022 · 6 Inlägg

Köpte en bil med en hel del skönhetsfel. Dörrarna ser jättefula ut, troligen fullagade småbucklor och sen är nog dörrarna spraymålade.

Har inte sådär asamycket pengar att lägga på min bil, anledningen till att jag köpte den var att jag behövde en billig pendlarbil. Men bilen funkar hur bra som helst, är superfin undertill så det vore ju kul om man den kunde se någorlunda välvårdad ut.

Antar att det är omlackering som gäller, men vad är det rimligt att det kan kosta?

Utmarks-Loke
31 augusti 2022 · 5 839 Inlägg

Att lacka hela bilen kostar väl från 20.000kr och uppåt. Lite mindre om du bara skall lacka dörrarna men det kommer se skumt ut när de har fräsch lack och resten av bilen har lite sliten och matt lack

Mossan1
31 augusti 2022 · 2 825 Inlägg

Kör den som den är och spara pengarna om du har ont om dom.
Du har säkert bättre hål än estetiska utseendet på en billig bil att stoppa pengar i.
Ha en budget för bränsle, service och reparation istället.

spillolja
31 augusti 2022 · 4 025 Inlägg

Har du någon/några bilder på skönheten att lägga upp ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Ponnyjonny
31 augusti 2022 · 6 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244169/244169-d9b2ca7bcc5217e3dc98a93922e45d60.jpg

Sådär!

Ja, jag vet inte om det är värt det, men bilen verkar gå som en klocka och är förvånansvärt snål. Fin inuti också. Så då kanske det är bättre att lägga lite pengar på att ha den några år än att bara spara till en ny

spillolja
31 augusti 2022 · 4 025 Inlägg

Ser ut att vara lite rost runt backspegeln, bättre att se över rostskyddet:
se mer i denna tråd med länkar:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=341823

spara i något räntebärande istället till en nyare bil, gissar att det är Ford av något slag

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
31 augusti 2022 · 2 825 Inlägg

Går det inte att polera dörrarna rejält?
Eller är färgen skadad?

Annars står jag för vad jag skrev nyss.
Spara pengarna till det mekaniska och pålitlighet istället för estetisla.
Det är faktiskt lite skönt att inte bry sig ett smack om var man parkerar med tanke på dörruppslag osv.

Ponnyjonny
31 augusti 2022 · 6 Inlägg

Jo, ska testa att polera bilen på rekondfirma. Dock har han redan förvarnat att risken är stor att det kanske inte blir så bra utan han tror att de behöver lackas om. Får man bara ner flammigheten något så den inte är så i ögonfallande är jag nöjd i alla fall.

Färgen är nog inte skadad så. Bucklorna och småskadorna struntar jag lite i.

Men som sagt, bilen fungerar jättebra. Förra ägarna hade bilen i Spanien och var nog rätt oförsiktiga i sitt körsätt. Den har dock inte gått särskilt långt och bilen är helt rostfri. Det som ser ut som rost tror jag är efter ett försök att limma spegeln som är bytt. Det är en Toyota Corona Verso -07.

Ponnyjonny
31 augusti 2022 · 6 Inlägg

Corolla

Ponnyjonny
31 augusti 2022 · 6 Inlägg

Men… TACK för era svar!!

jaka54
31 augusti 2022 · 5 731 Inlägg

Hej!
Det där går ju att enkelt polera upp till nyskick!
Lite rubbing och  några timmars jobb med en gammal T-shirt så blir lacken som ny.

Svenska_bil
1 september 2022 · 218 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det där går ju att enkelt polera upp till nyskick!
Lite rubbing och  några timmars jobb med en gammal T-shirt så blir lacken som ny.

😂😂😂
Kör med din t-shirt du så kör vi andra med maskin och gör klart den snabbare och med bättre resultat 😉

Dörrarna ser ju dock ut att vara spraymålade men med alldeles för lite färg?

Utmarks-Loke
2 september 2022 · 5 839 Inlägg

Det kan vara oxidation eller liknande som gör att de ser spraymålade ut, jag är inte så säker på att det verkligen gjorts

Brådhis * Voff voff *
2 september 2022 · 10 279 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det kan vara oxidation eller liknande som gör att de ser spraymålade ut, jag är inte så säker på att det verkligen gjorts

Jag tror också på oxidation/solskador utifrån bilderna och att trådskaparen skriver att förra ägarna haft den i Spanien...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
2 september 2022 · 4 390 Inlägg

Ja,finns inte många bilar i Spanien som har solskadad lack!!! Ju billigare bilmoddel desto värre solskador!

Senast redigerat av zzr94092 (2 september 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang