Skador från punktering - Hade ni kört vidare med detta?

zemet
15 december 2023 · 4 041 Inlägg

MrHyde skrev:

zemet skrev:

krambriw skrev:

Så snart du slår till och köper en ny bil idag så kommer du få uppleva det. Sorgligt att det riktiga reservhjulet rationaliserades bort. När jag frågade varför det inte fanns i min nyare bil fick jag svaret "man har mobilitetsgaranti idag, så man byter inte, man ringer efter hjälp" och slipper skita ner händer och kavaj

Jag tror faktiskt det är bättre att inte ha reservhjul om man tänker efter.

Jag har fått punktering 4 gånger i hela mitt liv. Alla punkteringar hade gått att lösa med en 12v kompressor och punkteringsspray, men nästan varje gång var det såpass nära hemma att jag löste det genom att ringa sambon och be henne komma med ett vinterdäck eller dom 2 gånger det var trailern, ställa den och åka och hämta ett vinterdäck istället.

Istället för att släpa med ett reservhjul hela tiden som man kanske behöver en gång var 5e år.

Jag har aldrig fått punktering på ett nytt och fräscht däck. 2 av punkteringarna var ventilstammen som sprack och läckte.

Kör man på en trotoarkant och sliter upp sidan på däcket så går det såklart inte laga med punkaspray men då är man högst troligt ändå i stan och kan få det fixat utan större problem.

Får man punktering på motorvägen är det lika bra att bara köra till sidan och låta en bärgare lösa problemet, det är inte värt att riskera livet och stå och byta däck själv för att spara 1500 kr och känna sig manlig för att man minsan kan fixa en punktering själv.


Kör man offroad eller på något annat sätt har större risk för punktering så är det klart mer värt att ha ett riktigt reservdäck, men för vanlig pendling till och från jobbet är jag av åsikten att det är onödigt att släpa runt på ett reservhjul.

Du kan aldrig laga en punktering med punkaspray.. Oavsett om det håller tätt, så ska du ALLTID åka in till en däckverkstad och laga däcket på riktigt. Du har fått en skada som försvagar däckets bärighet, det måste förstärkas igen med en lagning.

Du har helt rätt, dåligt ordval av mig. Man kan laga däcket länge nog för att kunna ta det och bilen till en däckverkstad med punkteringsspray.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
krambriw
15 december 2023 · 427 Inlägg

Har du använt punkaspray så har jag fattat att däcket är sabbat och måste bytas ut. Om möjligt, låt spiken sitta kvar, pumpa bara upp med kompressorn och ta dig till säker plats alt gummiverkstad om det går

Sedan är det ju så att de gamla fina reservhjulen som låg där bak aldrig användes. Jag har själv sålt minst 6 bilar genom åren med helt oanvända hjul i reserven, två till och med med original lättmetall fälgar. Dom enda som i slutändan blir lyckliga är aktörerna ooch kunderna på bildelsbasen (och det är ju bra, om man letar efter ett exemplar i original)

krambriw
15 december 2023 · 427 Inlägg

Egen rättelse: jag hade fel om punkasprayen sad
Jag känner en som säljer däckmaskiner till gummiverkstäder och däcket blir inte sabbat om man sprayar in det. Han poängterar dock att det är viktigt att göra rätt; vid normal punka, hitta och ta ut spiken/skruven först innan man sprayar in, kör ordentligt efteråt så det härdar, annars blir det tydligen bara flytande och ger förmodligen obalans. Om det sedan går att laga "på riktigt" på gummiverkstad så ska det också krängas av och rengöras på insidan

MrHyde
15 december 2023 · 654 Inlägg

krambriw skrev:
Egen rättelse: jag hade fel om punkasprayen sad
Jag känner en som säljer däckmaskiner till gummiverkstäder och däcket blir inte sabbat om man sprayar in det. Han poängterar dock att det är viktigt att göra rätt; vid normal punka, hitta och ta ut spiken/skruven först innan man sprayar in, kör ordentligt efteråt så det härdar, annars blir det tydligen bara flytande och ger förmodligen obalans. Om det sedan går att laga "på riktigt" på gummiverkstad så ska det också krängas av och rengöras på insidan

Oavsett hur du gör med punkasprayen så ska däcket lagas på rätt sätt, från insidan. "på riktigt" är inget du sätter apostrofer på, det finns bara ett riktigt sätt att laga ett personbilsdäck. Punkaspray och dom där pluggarna utifrån är bara tillfälliga lagningar.

Live long, and prosper.
krambriw
15 december 2023 · 427 Inlägg

Javisst, jag menade väl egentligen att däcket överhuvudtaget bedömdes att vara möjligt att laga på rätt sätt och inte dömdes ut av gummiverkstaden

MrHyde
15 december 2023 · 654 Inlägg

krambriw skrev:
Javisst, jag menade väl egentligen att däcket överhuvudtaget bedömdes att vara möjligt att laga på rätt sätt och inte dömdes ut av gummiverkstaden

Jag förstår 👍

Ju längre man åker med det i däcket, ju bökigare är det att ta bort från däcket. Men fullt görbart givetvis, vissa verkstäder tycker det är krångligt bara och tar i vissa fall mer betalt för att ta ut och göra rent det.
Och när det är i väldigt flytande form så sticker det rätt rejält i näsan när man handskas med det, lite olika beroende på märke dock smile

Senast redigerat av MrHyde (15 december 2023)

Live long, and prosper.
torsen
16 december 2023 · 7 238 Inlägg

krambriw skrev:
Egen rättelse: jag hade fel om punkasprayen sad
Jag känner en som säljer däckmaskiner till gummiverkstäder och däcket blir inte sabbat om man sprayar in det. Han poängterar dock att det är viktigt att göra rätt; vid normal punka, hitta och ta ut spiken/skruven först innan man sprayar in, kör ordentligt efteråt så det härdar, annars blir det tydligen bara flytande och ger förmodligen obalans. Om det sedan går att laga "på riktigt" på gummiverkstad så ska det också krängas av och rengöras på insidan

Problemet med punkasprej är att man måste rulla bilen så att hålet/läckan hamnar neråt och punkasprejen.
Alternativt med domkraft rotera hjulet så att hålet hamnar nederst - men bilar med punkasprej eller liten kompressor med tätvätska har i regel inte domkraft.

Har själv bevittnat två personers försök att täta punka, och att de följt instruktionerna i boken.
Men ingenstans står att man ska vända däcket så att läckan, om man hittar den, ska vara neråt.

I båda fallen har personerna tömt behållarna utan önskvärt resultat.

Jag har kört och hämtat ett av deras vinterhjul och sedan med min garagedomkraft bytt hjul åt dem.

Steff240
16 december 2023 · 1 019 Inlägg

torsen skrev:

krambriw skrev:
Egen rättelse: jag hade fel om punkasprayen sad
Jag känner en som säljer däckmaskiner till gummiverkstäder och däcket blir inte sabbat om man sprayar in det. Han poängterar dock att det är viktigt att göra rätt; vid normal punka, hitta och ta ut spiken/skruven först innan man sprayar in, kör ordentligt efteråt så det härdar, annars blir det tydligen bara flytande och ger förmodligen obalans. Om det sedan går att laga "på riktigt" på gummiverkstad så ska det också krängas av och rengöras på insidan

Problemet med punkasprej är att man måste rulla bilen så att hålet/läckan hamnar neråt och punkasprejen.
Alternativt med domkraft rotera hjulet så att hålet hamnar nederst - men bilar med punkasprej eller liten kompressor med tätvätska har i regel inte domkraft.

Har själv bevittnat två personers försök att täta punka, och att de följt instruktionerna i boken.
Men ingenstans står att man ska vända däcket så att läckan, om man hittar den, ska vara neråt.

I båda fallen har personerna tömt behållarna utan önskvärt resultat.

Jag har kört och hämtat ett av deras vinterhjul och sedan med min garagedomkraft bytt hjul åt dem.

Fast det brukar ju stå att man ska köra en runda lite försiktigt efter att man sprutat i sprayen/skummet, och då sprids ju medlet jämnt runt om i däcket? Sen trycks det in i hålet utav trycket inifrån så att säga...

Jag har använt punkasprej några gånger och aldrig brytt mig om vilken ände skadan varit i förhållande till däckventil och markplan, och det har fungerat ändå.
Förutsatt att skadan inte varit alltför stor då naturligtvis. Går det inte att hålla lite lufttryck i däcket medan skummet härdar kommer det inte gå...

Senast redigerat av Steff240 (16 december 2023)

Brådhis * Voff voff *
16 december 2023 · 10 280 Inlägg

torsen skrev:
Problemet med punkasprej är att man måste rulla bilen så att hålet/läckan hamnar neråt och punkasprejen.

Stämmer ej. Gick det inte att "laga" med punkasprayen beror det på att hålet tex var för stort i eller handhavandefel på något annat vis.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Steff240
16 december 2023 · 1 019 Inlägg

Dessutom har väl ofta däckskummet som biltillverkaren skickar med ett bäst före-datum? Så är det i min Mondeo -11 iallafall. Datumet på den burken passerades för många år sedan roll

Så om medlet är för gammalt kanske det fungerar dåligt, eller inte alls...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang