Bromsskivor bilprovningen

Mekar
27 februari · 7 Inlägg

Hur noga är det med skicket på bromsskivorna på bilprovningen?
Mina är jämna och fina, bromsar bra och jämnt, beläggen också i gott skick men eftersom bilen inte går så mycket så är de inte riktigt så där blanka som de blir på bilar som går varje dag.
Det finns ingen djup rost, ytan är blank men en aning rostfärgad kan man kanske säga.
Tycker själv att det inte vore klokt att döma ut dem.
Hur bedömer bilprovningen sådant?

Muskelbil
27 februari · 321 Inlägg

Om du gör några kraftiga in bromsningar elker kör i 60-90 och hller lätt på broms pedalen så nöts det bort.

simlar
27 februari · 5 526 Inlägg

Sett riktigt risiga skivor som dömts ut vid service på verkstad men ändå passerat besiktningen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
torsen
28 februari · 7 238 Inlägg

Vid tveksamhet om slitagegraden på bromsskivorna mäter besiktningsteknikern tjockleken på dem.
Fina, till synes, kan underkännas p g a a nedre slitagegränsen uppnåtts.
Har jag råkat ut för en gång med en bil.

candyweiss
28 februari · 876 Inlägg

Muskelbil skrev:
kör i 60-90 och hller lätt på broms pedalen så nöts det bort.

Inte på skivorna bak.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Lucif3r
28 februari · 2 215 Inlägg

Ytrost brukar dom inte bry sig i, muntlig "bra att veta", ibland på print, med order att "ut och bromsa!".

Tjocklek på skivor och belägg är det dom bryr sig i, samt att bromsarna tar jämnt och fint då.

Muskelbil
29 februari · 321 Inlägg

candyweiss skrev:

Muskelbil skrev:
kör i 60-90 och hller lätt på broms pedalen så nöts det bort.

Inte på skivorna bak.

Jo.

candyweiss
1 mars · 876 Inlägg

Muskelbil skrev:

candyweiss skrev:

Muskelbil skrev:
kör i 60-90 och hller lätt på broms pedalen så nöts det bort.

Inte på skivorna bak.

Jo.

Nej, verkligen inte.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Lucif3r
1 mars · 2 215 Inlägg

candyweiss skrev:

Muskelbil skrev:

candyweiss skrev:

Inte på skivorna bak.

Jo.

Nej, verkligen inte.

Inte en suck i hela universum. Gör det det så är det något ALLVARLIGT fel på bilen och den har inget ute på vägarna att göra!
För att bakbromsarna öht. ska göra något åt ev. ytrost på skivor måste man mer eller mindre tvärnita från sisådär 70+. Och inte ens då är det säkert att det händer ett skit där bak, beroende på hur "smart" bilen är.

Frambromsarna krävs det inte mycket på dock. Där brukar det räcka att vänsterbromsa en sträcka.

candyweiss
1 mars · 876 Inlägg

Lucif3r skrev:

candyweiss skrev:

Muskelbil skrev:

Jo.

Nej, verkligen inte.

Inte en suck i hela universum. Gör det det så är det något ALLVARLIGT fel på bilen och den har inget ute på vägarna att göra!
För att bakbromsarna öht. ska göra något åt ev. ytrost på skivor måste man mer eller mindre tvärnita från sisådär 70+. Och inte ens då är det säkert att det händer ett skit där bak, beroende på hur "smart" bilen är.

Frambromsarna krävs det inte mycket på dock. Där brukar det räcka att vänsterbromsa en sträcka.

Exakta. När jag ska slita på bakskivorna så ställer jag mig på bromsen när jag lämnar motorvägen ( minst 110 km/h). Kollar såklart noga att inga fordon finns bakom mig.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torsen
1 mars · 7 238 Inlägg

Varje gång, efter att man startat motorn(så att bromsservot fungerar), ska man trampa mycket hårt på bromspedalen, gärna flera gånger.
Härigenom "motionerar" man bromsarna så att kolvarna i bromsoken pressar ut beläggen mot skivorna.
Resulterar i att skivorna "putsas" rena från ev ytrost - INTE gravrost.
Håller man efter ytrosten så slipper man gravrost.

Att vänsterbromsa, för att värma upp bromsarna, rekommenderas på hobbybilar som inte körts sedan föregående sommar, och nu ska in på besiktning.
Vid uppvärmningen svettas bromsbeläggen ut den lilla fukt som kan finnas i ytskiktet på beläggen, och som kan orsaka ojämn friktion och därmed ojämn bromsverkan.
Rekommenderas speciellt mer än 30 år gamla bilar, som endast besiktas vart annat år.

candyweiss
1 mars · 876 Inlägg

torsen skrev:
Varje gång, efter att man startat motorn(så att bromsservot fungerar), ska man trampa mycket hårt på bromspedalen, gärna flera gånger.
Härigenom "motionerar" man bromsarna så att kolvarna i bromsoken pressar ut beläggen mot skivorna.
Resulterar i att skivorna "putsas" rena från ev ytrost - INTE gravrost.
Håller man efter ytrosten så slipper man gravrost.

Att vänsterbromsa, för att värma upp bromsarna, rekommenderas på hobbybilar som inte körts sedan föregående sommar, och nu ska in på besiktning.
Vid uppvärmningen svettas bromsbeläggen ut den lilla fukt som kan finnas i ytskiktet på beläggen, och som kan orsaka ojämn friktion och därmed ojämn bromsverkan.
Rekommenderas speciellt mer än 30 år gamla bilar, som endast besiktas vart annat år.

Sen är det stor skillnad på kvaliteten/materialet i dagens skivor. Många rostar nästan bara man tittar på dom big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Muskelbil
1 mars · 321 Inlägg

candyweiss skrev:

Muskelbil skrev:

candyweiss skrev:

Inte på skivorna bak.

Jo.

Nej, verkligen inte.

Jo.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 mars · 13 746 Inlägg

candyweiss skrev:

Muskelbil skrev:

candyweiss skrev:

Inte på skivorna bak.

Jo.

Nej, verkligen inte.

Fegbrimsar du så nej men  dra upp i toppfart och tvärnita ett par gånger och garanterat rätt rostfritt.  Har fungerat på bilar jag haft som står ett par år  alltid gått igenom fast dom knappt rullade från början pga rosten 😁

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
candyweiss
1 mars · 876 Inlägg

Growe skrev:

candyweiss skrev:

Muskelbil skrev:

Jo.

Nej, verkligen inte.

Fegbrimsar du så nej men  dra upp i toppfart och tvärnita ett par gånger och garanterat rätt rostfritt.  Har fungerat på bilar jag haft som står ett par år  alltid gått igenom fast dom knappt rullade från början pga rosten 😁

Jag citerade Muskelbil som hävdar att kör man i 60-90 och håller lätt på bromspedalen så nöts det bort, även på bakskivorna.
Vilket jag menar är totalt omöjligt. Fram fungerar det, men absolut inte en chans i världen på bakskivorna.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang