Däcktryck, hjälp mig tyda

doctormirabilis
12 mars · 7 Inlägg

Den här etiketten på stolpen till förardörren indikerar däcktryck för min bil. Men hur i hela Hudiksvall ska man tyda den? Vad är fram? Vad är bak? Vad är resp. sida? Fattar ingenting. Bilens riktning indikerar att 2.3 är fram men vad är höger/vänster isf?

Trycket skiljer ju lite mellan vissa hjul också ... beror det på att fordonet väger mer just där eller? Och framförallt ... hjälp mig tyda bilden. Pratar den stora bilden då  dvs tryck per däck, inte ikonen för "5 män och en legobit" eller "interracial car and trailer". Tack, bilkunniga

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244159/244159-0375fbf9dcb3dbd5e30e70fd647b329f.jpg

Senast redigerat av doctormirabilis (12 mars )

Mack Forum- och sitemoderator
12 mars · 26 151 Inlägg

Ty den ungefär så här:

Under bilden på bilen har du två rutor. Den vänstra indikerar framaxelns hjul - den högra gäller för bakaxeln.

Har du bilen lastad, (som tex fem personer plus packning) så bör du ha, om hjulen är av original dimension, 2.3 bar fram och 2.2 bak.
Kör du i stället med släpvagn/husvagn kan du i stället ha i lite mer luft i bakhjulen, här indikerat 2.6.


Någon får mer än gärna dock rätta mig om jag har fel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
MammDiin
12 mars · 2 019 Inlägg

Angivet tryck är för framaxel och bakaxel.
Så trycket som står under ''framhjulet'' gäller både höger och vänster framdäck.
Och det som står under bakhjulet gäller för vänster och höger bakdäck.

Så med andra ord 2,3 fram och 2,2 bak med 5 personer och en ''legobit'' i bagaget.

Och kör du med släp så är det 2,3 fram och 2,6 bak.

Kör du med släp så blir det mera vikt på bakhjulen och därför rekommenderas högre däcktryck på bakaxeln (bakhjulen).

Annars brukar en bil normalt ha mera vikt på framaxeln och därför lite högre tryck i framhjulen.

doctormirabilis
12 mars · 7 Inlägg

Ah. Tack så mkt. Känner mig en smula dum men fattade aldrig kopplingen mellan de olika bilderna. Kändes oerhört ologiskt att ha olika tryck på båda sidor. Tolkade m.a.o. varje ruta som 1 däck. Jaha man lär sig

Mack Forum- och sitemoderator
12 mars · 26 151 Inlägg

doctormirabilis skrev:
Ah. Tack så mkt. Känner mig en smula dum men fattade aldrig kopplingen mellan de olika bilderna. Kändes oerhört ologiskt att ha olika tryck på båda sidor. Tolkade m.a.o. varje ruta som 1 däck. Jaha man lär sig

Äh, alla börjar vi ju någonstans smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
master_lars
13 mars · 1 160 Inlägg

Eller så kör du 2.6 bar över alla däck. Du kommer få lite bättre rull på däcken, lite mindre bränsleförbrukning, men lite stötigare gång. Däcken kommer även hålla längre.

Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang