Är Peugeot en flopp eller bara oflyt?

bapelsin
12 april · 8 Inlägg

Hejsan,

Köpte en Peugeot 308 SW 2016 (1.6 BlueHDI) för ett år sedan med drygt 10 000 mil på mätaren. Den hade bara haft en tidigare ägare och var i till synes utmärkt skick. Jag har tidigare kört äldre Volvo- och Subaru-modeller men ville ge franska bilar en chans. Även om den inte går att jämföra med en Volvo eller en fyrhjulsdriven Subaru, så uppfyllde den våra behov till ett överkomligt pris med en bränslesnål motor och andra trevliga finesser.

Tyvärr började problemen snabbt dyka upp. Motorlampan tändes redan under provkörningen på grund av en felande turbo som behövde bytas (utfördes av bilfirman innan köp). Ett halvår senare var vi tvungna att ersätta både UREA-spridaren och UREA-tanken på grund av tryckfel i systemet, vilket kostade runt 20 000 kr i reparationer. Sedan började fläktsystemet krångla och vi fick byta en styrenhet för 10 000 kr. Bara några veckor senare började styrningen låta otäckt och vi var tvungna att ersätta båda framfjädrarna för 11 000 kr. Dessutom hittade jag rost på några ställen som jag försökte åtgärda själv.

Den har körts ganska mycket under året (över 3000 mil), så någon garanti från bilfirman är det ju inte direkt tal på.

Sammanfattningsvis känns det som att bilen varit ett dåligt köp och en pengafälla. Är Peugeot skräp eller har vi bara haft otur? Å ena sidan funderar vi på att sälja bilen innan nästa problem uppstår, å andra sidan har vi redan lagt ner mycket pengar på reparationer som förhoppningsvis håller ett tag. Hur ska man tänka?

Är det bara och acceptera att bilar kostar pengar hur man än vrider och vänder på det?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 april · 13 746 Inlägg

bapelsin skrev:
Hejsan,

Köpte en Peugeot 308 SW 2016 (1.6 BlueHDI) för ett år sedan med drygt 10 000 mil på mätaren. Den hade bara haft en tidigare ägare och var i till synes utmärkt skick. Jag har tidigare kört äldre Volvo- och Subaru-modeller men ville ge franska bilar en chans. Även om den inte går att jämföra med en Volvo eller en fyrhjulsdriven Subaru, så uppfyllde den våra behov till ett överkomligt pris med en bränslesnål motor och andra trevliga finesser.

Tyvärr började problemen snabbt dyka upp. Motorlampan tändes redan under provkörningen på grund av en felande turbo som behövde bytas (utfördes av bilfirman innan köp). Ett halvår senare var vi tvungna att ersätta både UREA-spridaren och UREA-tanken på grund av tryckfel i systemet, vilket kostade runt 20 000 kr i reparationer. Sedan började fläktsystemet krångla och vi fick byta en styrenhet för 10 000 kr. Bara några veckor senare började styrningen låta otäckt och vi var tvungna att ersätta båda framfjädrarna för 11 000 kr. Dessutom hittade jag rost på några ställen som jag försökte åtgärda själv.

Den har körts ganska mycket under året (över 3000 mil), så någon garanti från bilfirman är det ju inte direkt tal på.

Sammanfattningsvis känns det som att bilen varit ett dåligt köp och en pengafälla. Är Peugeot skräp eller har vi bara haft otur? Å ena sidan funderar vi på att sälja bilen innan nästa problem uppstår, å andra sidan har vi redan lagt ner mycket pengar på reparationer som förhoppningsvis håller ett tag. Hur ska man tänka?

Är det bara och acceptera att bilar kostar pengar hur man än vrider och vänder på det?

nog en kombo...  största problemet att ni köpte en fransk bil.. med absolut den värsta äkligaste skräp motorn någonsin gjord...   tillverkad av ford..  vilket säger det mesta..  även om det var ett samarbete med fransosen så var det en ford motor..  den verkar vara lika dålig i vad den än sitter i..

2.0an som är mycket bättre så länge den inte sitter i en volvo...

att adblue systemet pajar är standard på ALLA bilar..   det är så dom får bort bilarna när dom blir gamla.. 
våran Mb sprinter på jobbet är ju på verkstaden varje år  minst 1gång inte ovanligt att det blir 4gånger på ett år oxå med fel på adbluesystemet.. 
den har nu gått 25k är en 2018 problem som funnit redan när den var sprillans ny. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
12 april · 5 841 Inlägg

Dagens bilar är onödigt komplicerade, vilket gör dom dyra att laga samt att de oftare går sönder. Det gäller inte bara Peugeot, det gäller de flesta. Urea-grejerna till exempel, fanns ju inte ens på dieselmotorer före ~2010 och något som inte finns kan inte heller gå sönder. Och fjädrar var förr enkla grejer av tvinnat stål, som kostar några hundralappar att köpa. Fläkten styrdes av något som kallas "fläktmotstånd" och kostar från någon hundralapp.

Muskelbil
12 april · 323 Inlägg

Det är inte många problem med 308 eller 1.6hdi enligt min erfarenhet av kunders bilar
Service och vanligt slitage
Köp inte automat låda det är en dyr felkälla

Vansterfilen
13 april · 95 Inlägg

bapelsin skrev:
Hejsan,

Köpte en Peugeot 308 SW 2016 (1.6 BlueHDI) för ett år sedan med drygt 10 000 mil på mätaren. Den hade bara haft en tidigare ägare och var i till synes utmärkt skick. Jag har tidigare kört äldre Volvo- och Subaru-modeller men ville ge franska bilar en chans. Även om den inte går att jämföra med en Volvo eller en fyrhjulsdriven Subaru, så uppfyllde den våra behov till ett överkomligt pris med en bränslesnål motor och andra trevliga finesser.

Tyvärr började problemen snabbt dyka upp. Motorlampan tändes redan under provkörningen på grund av en felande turbo som behövde bytas (utfördes av bilfirman innan köp). Ett halvår senare var vi tvungna att ersätta både UREA-spridaren och UREA-tanken på grund av tryckfel i systemet, vilket kostade runt 20 000 kr i reparationer. Sedan började fläktsystemet krångla och vi fick byta en styrenhet för 10 000 kr. Bara några veckor senare började styrningen låta otäckt och vi var tvungna att ersätta båda framfjädrarna för 11 000 kr. Dessutom hittade jag rost på några ställen som jag försökte åtgärda själv.

Den har körts ganska mycket under året (över 3000 mil), så någon garanti från bilfirman är det ju inte direkt tal på.

Sammanfattningsvis känns det som att bilen varit ett dåligt köp och en pengafälla. Är Peugeot skräp eller har vi bara haft otur? Å ena sidan funderar vi på att sälja bilen innan nästa problem uppstår, å andra sidan har vi redan lagt ner mycket pengar på reparationer som förhoppningsvis håller ett tag. Hur ska man tänka?

Är det bara och acceptera att bilar kostar pengar hur man än vrider och vänder på det?

Peugeot har börjat bygga rätt schyssta bilar, konstigt att en 2016 krånglar så mycket.
Vågat att köpa en bil som redan under provkörningen börjar krångla dock.

husseman
13 april · 1 594 Inlägg

Hmm, vilka bilar e´ billiga på blocket?  Jo- de franska skitbilarna- alla som har nån som helst lust att ha sin bil på verkstad, mer än man kör den köper franskt.
Peugeot är en skitbil- o har alltid varit.  De nya lär väl hålla samma kvalle- billiga men fulla av fel.  Köp inte dessa bilar e´mitt råd. mvh/husse

torsen
13 april · 7 240 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, vilka bilar e´ billiga på blocket?  Jo- de franska skitbilarna- alla som har nån som helst lust att ha sin bil på verkstad, mer än man kör den köper franskt.
Peugeot är en skitbil- o har alltid varit.  De nya lär väl hålla samma kvalle- billiga men fulla av fel.  Köp inte dessa bilar e´mitt råd. mvh/husse

Håller absolut inte med om att Peugeot är en skitbil och alltid har varit det.
Har visserligen bara ägt 2 (nyköpta) Peugeot, och det är länge sedan, men kvalitetsmässigt stod de vida över t ex SAAB och Volvo.
Jobbade samtidigt hos SAAB så jag kunde jämföra.
Hade även det dåliga omdömet att köpa ett par nya Volvo.
Ur askan i elden.

Presidento Of World
13 april · 3 329 Inlägg

Adblue som tidigare nämnt är en standardfel på alla bilar med det.

1.6 HDI är en PSA motor som brukar funka bra, spridare brukar ge sig om man kör mycket start-stop, en 2016 hör ha EAT-låda den brukar sällan krångla (kan även vara ETG minns ej när peugoet fick det)

Likt C4 brukar 308 faktiskt rulla felfritt. Man kan ha otur med alla märken..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
13 april · 3 329 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, vilka bilar e´ billiga på blocket?  Jo- de franska skitbilarna- alla som har nån som helst lust att ha sin bil på verkstad, mer än man kör den köper franskt.
Peugeot är en skitbil- o har alltid varit.  De nya lär väl hålla samma kvalle- billiga men fulla av fel.  Köp inte dessa bilar e´mitt råd. mvh/husse

Det var faktiskt länge sen franska bilar var "skitbilar"

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
granadadr
13 april · 7 290 Inlägg

Growe skrev:

bapelsin skrev:
Hejsan,

Köpte en Peugeot 308 SW 2016 (1.6 BlueHDI) för ett år sedan med drygt 10 000 mil på mätaren. Den hade bara haft en tidigare ägare och var i till synes utmärkt skick. Jag har tidigare kört äldre Volvo- och Subaru-modeller men ville ge franska bilar en chans. Även om den inte går att jämföra med en Volvo eller en fyrhjulsdriven Subaru, så uppfyllde den våra behov till ett överkomligt pris med en bränslesnål motor och andra trevliga finesser.

Tyvärr började problemen snabbt dyka upp. Motorlampan tändes redan under provkörningen på grund av en felande turbo som behövde bytas (utfördes av bilfirman innan köp). Ett halvår senare var vi tvungna att ersätta både UREA-spridaren och UREA-tanken på grund av tryckfel i systemet, vilket kostade runt 20 000 kr i reparationer. Sedan började fläktsystemet krångla och vi fick byta en styrenhet för 10 000 kr. Bara några veckor senare började styrningen låta otäckt och vi var tvungna att ersätta båda framfjädrarna för 11 000 kr. Dessutom hittade jag rost på några ställen som jag försökte åtgärda själv.

Den har körts ganska mycket under året (över 3000 mil), så någon garanti från bilfirman är det ju inte direkt tal på.

Sammanfattningsvis känns det som att bilen varit ett dåligt köp och en pengafälla. Är Peugeot skräp eller har vi bara haft otur? Å ena sidan funderar vi på att sälja bilen innan nästa problem uppstår, å andra sidan har vi redan lagt ner mycket pengar på reparationer som förhoppningsvis håller ett tag. Hur ska man tänka?

Är det bara och acceptera att bilar kostar pengar hur man än vrider och vänder på det?

nog en kombo...  största problemet att ni köpte en fransk bil.. med absolut den värsta äkligaste skräp motorn någonsin gjord...   tillverkad av ford..  vilket säger det mesta..  även om det var ett samarbete med fransosen så var det en ford motor..  den verkar vara lika dålig i vad den än sitter i..

2.0an som är mycket bättre så länge den inte sitter i en volvo...

att adblue systemet pajar är standard på ALLA bilar..   det är så dom får bort bilarna när dom blir gamla.. 
våran Mb sprinter på jobbet är ju på verkstaden varje år  minst 1gång inte ovanligt att det blir 4gånger på ett år oxå med fel på adbluesystemet.. 
den har nu gått 25k är en 2018 problem som funnit redan när den var sprillans ny. smile

tvärtom psa motorn sitter i ford och är en pålitlig maskin,, både 1,6 som sitter även i Volvo v70, och 2,0 är en motor från citroen Peugeot och renult,, smile

Senast redigerat av granadadr (13 april )

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 april · 17 488 Inlägg

Otur. 1,6:an är ju som påpekas ovan en pålitlig maskin. Från ca 2010 gjorde det ett ryck med kvaliteten. En Laguna från 2001 är däremot en riktig skitbil

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 april · 13 746 Inlägg

granadadr skrev:

Growe skrev:

bapelsin skrev:
Hejsan,

Köpte en Peugeot 308 SW 2016 (1.6 BlueHDI) för ett år sedan med drygt 10 000 mil på mätaren. Den hade bara haft en tidigare ägare och var i till synes utmärkt skick. Jag har tidigare kört äldre Volvo- och Subaru-modeller men ville ge franska bilar en chans. Även om den inte går att jämföra med en Volvo eller en fyrhjulsdriven Subaru, så uppfyllde den våra behov till ett överkomligt pris med en bränslesnål motor och andra trevliga finesser.

Tyvärr började problemen snabbt dyka upp. Motorlampan tändes redan under provkörningen på grund av en felande turbo som behövde bytas (utfördes av bilfirman innan köp). Ett halvår senare var vi tvungna att ersätta både UREA-spridaren och UREA-tanken på grund av tryckfel i systemet, vilket kostade runt 20 000 kr i reparationer. Sedan började fläktsystemet krångla och vi fick byta en styrenhet för 10 000 kr. Bara några veckor senare började styrningen låta otäckt och vi var tvungna att ersätta båda framfjädrarna för 11 000 kr. Dessutom hittade jag rost på några ställen som jag försökte åtgärda själv.

Den har körts ganska mycket under året (över 3000 mil), så någon garanti från bilfirman är det ju inte direkt tal på.

Sammanfattningsvis känns det som att bilen varit ett dåligt köp och en pengafälla. Är Peugeot skräp eller har vi bara haft otur? Å ena sidan funderar vi på att sälja bilen innan nästa problem uppstår, å andra sidan har vi redan lagt ner mycket pengar på reparationer som förhoppningsvis håller ett tag. Hur ska man tänka?

Är det bara och acceptera att bilar kostar pengar hur man än vrider och vänder på det?

nog en kombo...  största problemet att ni köpte en fransk bil.. med absolut den värsta äkligaste skräp motorn någonsin gjord...   tillverkad av ford..  vilket säger det mesta..  även om det var ett samarbete med fransosen så var det en ford motor..  den verkar vara lika dålig i vad den än sitter i..

2.0an som är mycket bättre så länge den inte sitter i en volvo...

att adblue systemet pajar är standard på ALLA bilar..   det är så dom får bort bilarna när dom blir gamla.. 
våran Mb sprinter på jobbet är ju på verkstaden varje år  minst 1gång inte ovanligt att det blir 4gånger på ett år oxå med fel på adbluesystemet.. 
den har nu gått 25k är en 2018 problem som funnit redan när den var sprillans ny. smile

tvärtom psa motorn sitter i ford och är en pålitlig maskin,, både 1,6 som sitter även i Volvo v70, och 2,0 är en motor från citroen Peugeot och renult,, smile

2.0hdi har aldrig suttit i en Renault..  dom hade motor från opel..

medans 2.0hdi sitter i bla Citroen Peugot Mazda fiat volvo ford
sitter den i en volvo skulle jag springa.. för i en volvo är 1.6an bättre än 2.0an men det är ju bara volvo som haft problem med den motorn.

verkar dock som det stämmer att peugot utvecklade 1.6an på uppdrag av ford.   har läst att ford utveckalde den i samarbete med psa.. men den informationen går inte längre att hitta. 

men min erfarenhet är att det är betydligt mycket mer strul på 1.6orna än 2.0orna så länge dom inte sitter i en volvo.

kompisen har byggt säkert 20-30 a-traktorer på v50 1.6orna och långt över 2/3 har haft turbo ras eller har rasat innan dom ens hunnit bli reggade som a-traktorer smile    även en 1.6a som fick självgång och rasade när den stog och gick på tongång.. smile

förra chefen hade en 1.6drive i sin s80 det var mycket strul på den bilen hela tiden   sen på tok för klen motor i övrigt.


men som sagt adlblue fel kommer man inte ifrån på någon bil eller märke.   dom vill att det ska gå sönder. 

jag skulle aldrig laga det felet.. utan programerat bort skiten bara smile

Senast redigerat av Growe (13 april )

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lucif3r
13 april · 2 215 Inlägg

Mest otur. Men själv tycker jag kvaliten på bilar överlag har blivit mycket sämre med åren. Mer onödigt skit som kommer gå sönder om inte annat. Franska bilar må blivit bättre, men det är fortfarande bara upp till "dagens standard", dvs fortfarande kass.

Motorer i sig är sällan ett problem dock. Det är ju främst all skit runomkring som krånglar... Kassa sensorer, superkinkig programvara, miljötrams osv osv.

granadadr
14 april · 7 290 Inlägg

Lucif3r skrev:
Mest otur. Men själv tycker jag kvaliten på bilar överlag har blivit mycket sämre med åren. Mer onödigt skit som kommer gå sönder om inte annat. Franska bilar må blivit bättre, men det är fortfarande bara upp till "dagens standard", dvs fortfarande kass.

Motorer i sig är sällan ett problem dock. Det är ju främst all skit runomkring som krånglar... Kassa sensorer, superkinkig programvara, miljötrams osv osv.

precis all jävla onödig elektronik som finns runt motorn, å fransmännen är ju som ej kända för sin elektronik,, smile

bapelsin
14 april · 8 Inlägg

Tack för input. Det är intressant att höra era åsikter.

Det verkar som att min tidigare uppfattning stämmer ganska bra med det många av er har skrivit. Det vill säga, det finns inga stora kvalitetsproblem med 308:an som sticker ut jämfört med andra märken eller modeller. Men ju fler fel som uppstår, desto mer börjar man ifrågasätta sin ursprungliga bedömning. Jag hade inte tänkt så mycket på problemen med avgasreningssystemen i nyare dieslar när jag köpte bilen, men det är något som nu i efterhand framstår som ganska uppenbart när man läser mer om det. Nästa bil blir förmodligen inte en diesel för min del.

Den andra aspekten som nämns är att nyare bilar har både fler och mer komplexa periferisystem, vilket är helt rimligt. Det kanske är priset man får betala för att ha en nyare bil med moderna finesser. Jag har också förstått att franska bilmärken har en tendens att ha sina egna unika lösningar på saker och ting, vilket inte alltid är optimalt i praktiken.

Det kanske blir en Toyota eller något liknande nästa gång, om man enbart ska fokusera på tillförlitlighet. Men det är ju inte allt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang