6244
Sök

Om ni fick ändra lagar kring bilar, vad skulle ni ändra?

187 Inlägg
Igår 13:50
The-GOAT skrev:
Ännu ett förslag:
Avrättning på stubben samt inhoppat tak för kretiner utan medföljande småbarn som nyttjar familjeparkeringar.

Det bättre förslaget är att flytta familjeparkeringarna från entrén till längst bak på parkeringen så slipper ni få era platser stulna. Samt slipper barnen bli feta, win win.

Mvh, DINK som älskar familjeparkeringen.

683 Inlägg
för 19 timmar sedan
Vansterfilen skrev:
The-GOAT skrev:
Ännu ett förslag:
Avrättning på stubben samt inhoppat tak för kretiner utan medföljande småbarn som nyttjar familjeparkeringar.

Det bättre förslaget är att flytta familjeparkeringarna från entrén till längst bak på parkeringen så slipper ni få era platser stulna. Samt slipper barnen bli feta, win win.

Det är inte själva sträckan att gå som är anledningen till att familjeparkeringen ligger nära ingången utan just arroganta snabbkörande DINKs mfl som inte begriper att barn emellanåt faktiskt kan rusa iväg mellan bilarna och riskera att bli överkörda.
Det är alltså en ren säkerhetsåtgärd utöver att just vi andra ska slippa dörruppslag från ivriga ungjä...barn.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

187 Inlägg
för 18 timmar sedan
The-GOAT skrev:
Vansterfilen skrev:
The-GOAT skrev:
Ännu ett förslag:

Det är inte själva sträckan att gå som är anledningen till att familjeparkeringen ligger nära ingången utan just arroganta snabbkörande DINKs mfl som inte begriper att barn emellanåt faktiskt kan rusa iväg mellan bilarna och riskera att bli överkörda.
Det är alltså en ren säkerhetsåtgärd utöver att just vi andra ska slippa dörruppslag från ivriga ungjä...barn.

Perfekt, utöver att det håller barnen i form så är det även ett lärdomstillfälle för barnen att hålla sig till trottoarer / övergångsställen.

Jag driver lite med dig, men familjeparkeringsplatserna utanför lokala Willys är jävligt lockande sent på kvällen när jag vill snabbt in och ut samtidigt som jag slipper dörruppslag.
Senast redigerat av Vansterfilen (för 18 timmar sedan)

683 Inlägg
för 18 timmar sedan
Vansterfilen skrev:
The-GOAT skrev:
Vansterfilen skrev:

Perfekt, utöver att det håller barnen i form så är det även ett lärdomstillfälle för barnen att hålla sig till trottoarer / övergångsställen.

Jag driver lite med dig, men familjeparkeringsplatserna utanför lokala Willys är jävligt lockande sent på kvällen när jag vill snabbt in och ut samtidigt som jag slipper dörruppslag.

Jo, givetvis är det de gående som behöver ha uppsikt över fordonen.
"Barn är mjuka, bilar är hårda!" Är man ju matad med sedan 40år eller så.

Som medelålders tänker jag att jag behöver en längre promenad och parkerar längst bort för att hålla mig i form och trim, för jag menar som så, vem fan vill hamna på ett äldreboende där dessa barn som inte ens fattar hur farligt det är att springa framför bilar, kommer i framtiden sköta om en äldre krasslig gubbe. ?

Från Finland
481 Inlägg
för 8 timmar sedan
SUVar och andra stora feta bilar skulle skattas rejält högre, höjd och bredd avgörande.

Touch screens i bilar = olagliga.

Att tvinga en att programmera in delar eller på nåt vis förhindra en privatperson att serva eget fordon = mega olagligt.

Nån sorts incitament för bilar som tillverkas med open-source mjukvara och standardiserade delar som kan tillverkas av 3:de parts tillverkare så reservdelar kan tillhandahållas en längre tid, typ decennier.

Alla media system måste vara modulära och inbygga enligt DIN standard. Integrerade system som ej går att byta får ej finnas.

Professionell nybilshatare

683 Inlägg
för 4 timmar sedan
Bränslemotorer borde förbjudas och samtliga fordon konverteras till eldrift för att få vara i bruk.
Bränsledriven motorsport avskaffas helt.

Knappar till viktiga funktioner såsom ventilation borde förbjudas, dessa går med tiden sönder och föraren kan då inte justera temperatur, fläkthastighet eller var luften ska hamna.
Pekskärm med tydliga ikoner är supersmidigt, dessutom är knappen alltid belyst och lättfunnen.

Bilar med manuell växellåda, folk klarar ju knappt att köra bil på rak väg, att ta bort ett uppenbart avancerat moment såsom dragläge, välja växel osv kommer göra trafiken säkrare.

Behåll A-traktorerna i 30km/h, dels är det lättare att köra om i 30km/h än 45km/h då omkörningssträckan blir kortare, dels sänks hastigheten på våra vägar samt hetssporrar sållas ut medelst hjärtinfarkter över dessa LGF-fordon.
Mopedbilar och EU-mopeder ska helt förbjudas och enbart mopeder klass 2 ska tillåtas, men förbjudas nyttja cykelbanor samt ha registreringsnummer och förarbevis.

Snöskoter ska enbart vara tillåtet i statligt/kommunal ägo för räddningsbruk alternativt som arbetsfordon med en maxhastighet om 25km/h, vattenskotrar likaså.

MEMILs förbjuds på både cykelbanor och vägbanor, inrättas träningsanläggningar för dessa clowner.
Precis som för de som tränar/tävlar med andra fordon eller sport/idrotter.

Människor som inte kan skillnaden på hjulskifte, däckbyte samt hjulmutter och hjulskruv eller kallar hjulskruvar för hjulbultar tillåts enbart inneha busskort tills skriftligt godkänt prov genomförts.

3 260 Inlägg
för 4 timmar sedan
Automatiskt helljus skall förbjudas då detta många gånger ej fungerar tillfredsställande.
Förväntar mig att alla med körkort skall förstå hur man använder sitt helljus i trafiken, och gör man ej det så skall arkebusering kunna vara en alternativ straffåtgärd. lol

Lamptyper i strålkastare skall endast vara av halogen- eller xenontyp.
LED skall endast få användas i t.ex DRL.
Detta dels för att dagens strålkastare är alldeles för starka, och dels för att reparationskostnaderna är galna NÄR dessa prylar väl går sönder.

7 986 Inlägg
för 2 timmar sedan
DennisCA skrev:
SUVar och andra stora feta bilar skulle skattas rejält högre, höjd och bredd avgörande.

Tvärt om - bilar ska skattas efter vikt och inget annat!

7 986 Inlägg
för 2 timmar sedan
The-GOAT skrev:
Bränslemotorer borde förbjudas och samtliga fordon konverteras till eldrift för att få vara i bruk.
Bränsledriven motorsport avskaffas helt. ABSOLUT INTE!

Behåll A-traktorerna. ABSOLUT INTE! ÅERINFÖR EPA-TRAKTORREGLEMENTET!

Mopedbilar och EU-mopeder ska helt förbjudas och enbart mopeder klass 2 ska tillåtas, men förbjudas nyttja cykelbanor samt ha registreringsnummer och förarbevis. ABSOLUT!

Snöskoter ska enbart vara tillåtet i statligt/kommunal ägo för räddningsbruk alternativt som arbetsfordon med en maxhastighet om 25km/h, vattenskotrar likaså. ABSOLUT!

MEMILs förbjuds på både cykelbanor och vägbanor, inrättas träningsanläggningar för dessa clowner.
Precis som för de som tränar/tävlar med andra fordon eller sport/idrotter.

Människor som inte kan skillnaden på hjulskifte, däckbyte samt hjulmutter och hjulskruv eller kallar hjulskruvar för hjulbultar tillåts enbart inneha busskort tills skriftligt godkänt prov genomförts.

DU GLÖMDE FÖRBUD MOT S K "TÄVLINGSCYKLISTER", VARS KLUNGOR ÄR PÅ BREDDEN I STÄLLET FÖR PÅLÄNGDEN - LÄR AV MYROR OCH KOR!

7 986 Inlägg
för 1 timme sedan
Jesper328 skrev:
Automatiskt helljus skall förbjudas då detta många gånger ej fungerar tillfredsställande. ABSOLUT!

Förväntar mig att alla med körkort skall förstå hur man använder sitt helljus i trafiken, och gör man ej det så skall arkebusering kunna vara en alternativ straffåtgärd. lolKAN DU INTE RÄKNA MED - TYVÄRR!

Lamptyper i strålkastare skall endast vara av halogen- eller xenontyp. ALTERNATIVT MED GRÄNS FÖR MAXIMAL LUMINANS?

LED skall endast få användas i t.ex DRL. MED BEGRÄNSNING FÖR MAXIMAL LUMINANS!
Detta dels för att dagens strålkastare är alldeles för starka, och dels för att reparationskostnaderna är galna NÄR dessa prylar väl går sönder.

Varför inte en återgång till de amerikanska Sealed-Beam-insatserna med diffus övergång mellan hel- och halvljus?
I alla fall för de fordon som inte har automatisk karossnivåreglering!

4 322 Inlägg
för 1 timme sedan
Jesper328 skrev:
Automatiskt helljus skall förbjudas då detta många gånger ej fungerar tillfredsställande.
Förväntar mig att alla med körkort skall förstå hur man använder sitt helljus i trafiken, och gör man ej det så skall arkebusering kunna vara en alternativ straffåtgärd. lol

Lamptyper i strålkastare skall endast vara av halogen- eller xenontyp.
LED skall endast få användas i t.ex DRL.

Jag har fått fukt i framlycktan på Teslan.
Tesla har lagt ett kretskort i botten på lyktan som nu blivit fukskadat och ger fel resistans så bilen tror blinkers är trasig fastän den fungerar.

19600 kr för att laga en blinkers:)

Tur man är lite händig och kan fixa grejer själv.

4 322 Inlägg
för 1 timme sedan
Jag hade tagit bort gränsen för total fordonskombination 3500 kg för B-kort.

Det är helt orimligt att många får dra tyngre släp med en golf än med en Touareg.

.

4 322 Inlägg
för 1 timme sedan
Vansterfilen skrev:
The-GOAT skrev:
Ännu ett förslag:

Det viktiga för mig med familjeparkering är inte att stå nära Entren. Det viktiga är att kunna öppna dörren helt så man kan lyfta i och ur barn och babyskydd.

Det har hänt flera gånger att jag fått köra fram bilen så jag står utanför rutan för att kunna lasta i babyskyddet.

En parkeringsplats är inte en lekplats, man måste hålla koll på barnen oavsett hur nära entren man står.

Däremot latmaskar som vill spara 20 meter att gå och därmed tar familjeparkeringarna kan gott förtjäna någon typ av straff.

7 986 Inlägg
för 1 timme sedan
zemet skrev:
Jag hade tagit bort gränsen för total fordonskombination 3500 kg för B-kort.

Det är helt orimligt att många får dra tyngre släp med en golf än med en Touareg.

.

Ja eller att en Suzuki Jimny får dra 1300 kg, och en Lada Niva får dra 1500 kg, medans en Mercedes Geländewagen endast får dra 750 kg.
Har ägt alla 3.

Sök