4753
Sök

Köpråd: Startbooster

86 Inlägg
tisdag 12:11
Trådstartare
#1
Jag funderar på att köpa en startbooster till bilen och väljer mellan två modeller och behöver lite råd.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … -1-002832/
+ Verkar ju helt klart kraftigast mellan dem och har dessutom även en inbyggd kompressor.
- Storleken och dyrast av dem. Men vad kostar inte starthjälp från bärgare?

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … nk-029785/
+ Billigast och är rätt mångsidig samt liten och behändig.
- En del har nämnt att den är lite för klen när det kommer till starthjälp och töms snabbt.
Senast redigerat av Mack (för 13 timmar sedan)


4 335 Inlägg
tisdag 12:27
#2
Jag har använt Julas lilla booster som du länkade.

Den klarar dra igång en volvo 740 iaf. Men inte om den förvarades kallt.

Jag hade inte köpt någon utav dom. Du får en betydligt bättre från Amazon för samma pengar i princip.

Gooloo GP3000 är en riktigt bra booster som jag använt i 5 år nu.

https://www.youtube.com/watch?v=AXXuWL3l5qo


383 Inlägg
tisdag 13:17
#3
Jag har haft en NOCO GB70 i nästan tio år och den funkar perfekt fortfarande, liten, behändig, räcker till i princip allt. (De har ju mindre modeller också).


86 Inlägg
tisdag 14:07
Trådstartare
#4
Vaeför jag postar just Julas är för att vi har en Jula i Östersund och det är lättare att ha att göra med om något skulle hända med grejorna och man behöver använda garantin än mot något man beställer från postorder. ?


28 Inlägg
Igår 08:32
#5
Visst kan det vara lättare med sådant i en fysisk butik, men det är inte garanterat. Har helt att göra med bytikens policy, och du kan tvingas gå igenom deras telefonkunstjäsnt och skicka in grejerna som inte funkar istället för att bara prata med personalen i butiken för att göra en reklamation.

4 335 Inlägg
Igår 08:34
#6
Crankshaft1992 skrev:
Vaeför jag postar just Julas är för att vi har en Jula i Östersund och det är lättare att ha att göra med om något skulle hända med grejorna och man behöver använda garantin än mot något man beställer från postorder. ?

Helt klart, men du får en sämre produkt.

Julas klarar starta normala motorer, men om den blir för kall fungerar den inte.

Jag hade själv julas av denan anledning, min dieselvärmare drog mycket ström och någon gång så var bilen död när jag skulle ha den.

Tyvärr så var ju då boostern kall eftersom den förvarats i bilen och jag fick inte igång bilen med hjälp av den.

Gooloon jag länkade klarade dra igång en 4L diesel traktor efter att ha legat i -30 grader ett dygn i frysbox eller nåt sånt.

Så det är en mycket bättre booster för pengarna, men returer kommer ju vara svårt.
Senast redigerat av zemet (Igår 08:34)


6 870 Inlägg
för 22 timmar sedan
#7
En booster är ju i princip ett vanligt batteri så varför inte bara köpa ett extra 12V batteri!?


4 164 Inlägg
för 20 timmar sedan
#8
Typ ett MC 12v batteri med kablar och plastskal. Enklare laddare.

Dyrare modeller har värre batterier.

Jula har aldrig konstrat för mig vid reklamationer. Inte många, men några genom åren. Gillar inte postorder av många skäl.

Vilken man behöver är kopplat till fordonet den ska starta.
Vad är troligaste scenariot?
Stor diesel eller liten bensinare.....

Till normala bilar behöver man sällan så mycket då det oftast är nääästan att den startat. Behöver bara en litem extra knuff. Bensin eller diesel.
Då klarar i regel kondensatormodellerna det hela. Kan förvaras var som helst och alltid oladdad.
Eller en mindre med inbyggt batteri. Då har den fler funktioner också.
Kompressor, lampa, mm.

Ska man starta en diesel i kyla med helt dött batteri så krävs mer.
Då måste det vara inbyggt batteri med en hel del Ah bakom. Då krävs rejälare grejer.
Senast redigerat av Mossan1 (för 20 timmar sedan)

* Voff voff *
11 291 Inlägg
för 13 timmar sedan
#9
Det finns oftast en anledning till att proffsmodellerna börjar på 3-4 ggr priset på Julas. Men för privat bruk duger den stora från dom säkert bra.

Dom små "powerbank"-liknande sakerna är inget jag skulle kasta pengar på... smile

Starthjälp från en bärgare kostar oftast en självrisk (om man inte har fri vägassistans tex genom försäkring, service eller fristående aktör) och det är oftast 1500 kr.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 263 Inlägg
för 13 timmar sedan
#10
Även jag hade valt något annat, men av de två alternativen så hade jag valt den stora.
Har en gammal biltema med ungefär samma spec som har fungerat bra för det mesta jag råkat ut för.


804 Inlägg
för 1 timme sedan
#11
Ska du starta en elbil alternativt en hybridbil (FHEV/HEV) med för låg spänning i lågvoltsbatteriet räcker det med en liten booster då det enbart åtgår en signalström till berörda ECUer eftersom högvoltsbatteriet sköter drift och i en hybrid startandet utav bränslemotorn.
Jag har istället som regel att kontrollera skicket på lågvoltsbatteriet i min bil och byter ut det innan jag blir ståendes, således har jag inte behövt kabla igång egen bruksbil den här sidan utav millennieskiftet.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

* Voff voff *
11 291 Inlägg
för 1 timme sedan
#12
The-GOAT skrev:
Ska du starta en elbil alternativt en hybridbil (FHEV/HEV) med för låg spänning i lågvoltsbatteriet räcker det med en liten booster då det enbart åtgår en signalström till berörda ECUer eftersom högvoltsbatteriet sköter drift och i en hybrid startandet utav bränslemotorn.
Jag har istället som regel att kontrollera skicket på lågvoltsbatteriet i min bil och byter ut det innan jag blir ståendes, således har jag inte behövt kabla igång egen bruksbil den här sidan utav millennieskiftet.

Jag får intrycket att trådskaparen nog inte ska ha den till el-/hybridbil, iaf inte uteslutande. Så sannolikt är en riktig booster att föredra.

Hur mycket du än kollar ditt batteri så kan en cell ge upp från ena dagen till den andra och då står man där tyvärr. Då är det booster, kablar eller bärgare som gäller.
Senast redigerat av Brådhis (för 1 timme sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

804 Inlägg
för 1 timme sedan
#13
Brådhis skrev:
The-GOAT skrev:
Ska du starta en elbil alternativt en hybridbil (FHEV/HEV) med för låg spänning i lågvoltsbatteriet räcker det med en liten booster då det enbart åtgår en signalström till berörda ECUer eftersom högvoltsbatteriet sköter drift och i en hybrid startandet utav bränslemotorn.
Jag har istället som regel att kontrollera skicket på lågvoltsbatteriet i min bil och byter ut det innan jag blir ståendes, således har jag inte behövt kabla igång egen bruksbil den här sidan utav millennieskiftet.

Jag får intrycket att trådskaparen nog inte ska ha den till el-/hybridbil, iaf inte uteslutande. Så sannolikt är en riktig booster att föredra.

Hur mycket du än kollar ditt batteri så kan en cell ge upp från ena dagen till den andra och då står man där tyvärr. Då är det booster, kablar eller bärgare som gäller.

Jag ser ingen beskrivning angående vad för typ utav drivlina TS ämnar bruka den eventuellt inköpta boostern till, oavsett vilken drivlina tänker jag att den informationen jag skrev kan hjälpa den som har en bil med av mig nämnda drivlinor att hitta en booster i lämplig (mindre) storlek.
Ja, det kan givetvis bli haveri i en cell precis som det kan gå hål i en kolv eller en cylinderhuvudpackning läcker, men oftast börjar ett blybatteri bli lite trött på ett förvarnande vis.
Har en cell havererat fungerar det i regel inte att köra bilen mer än någon kort resa.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.


Sök