8023
Sök

Övningsköra utan tillstånd? Vad gäller efter ??

676 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
Om jag förstått saken rätt så från och med ? så behöver man inte längre gå handledarkurs för att övningsköra med en elev. Finns det några andra krav? Typ över 25 år gammal och haft körkort i fem år? Hur är det med att registrera sig som handledare för en övningskörare - är det kravet kvar?

I praktiken betyder väl detta att man kan sätta igång redan nu och köra - blir man stoppad är det bara att neka till brott och så kommer det inte upp i domstol förrän efter lagändringen och då blir man inte dömd pga lex mitior.

----
Redigering: 1/8-fraktionstecknet (VULGAR FRACTION ONE EIGHTH, U+215B) verkar inte fungera i forumet utan ersattes tydligen av ett frågetecken.
Senast redigerat av d-b (för 2 timmar sedan)

8 931 Inlägg
för 20 timmar sedan
Från och med den 1 augusti 2026 är kravet på introduktionsutbildning (handledarkurs) borttaget .
( För att övningsköra privat krävs det fortfarande att du som ska vara handledare har ansökt och blivit godkänd som handledare.)
Börjar du nu så är det olovlig körning. Konsekvenserna blir dagsböter för både dig och den som sitter bredvid (som tillåter olovlig körning), samt att ditt körkortstillstånd kan dras in med en spärrtid på vanligtvis 1-6 månader.
Senast redigerat av Hamilton (för 20 timmar sedan)

Fotograf på Tierp iDag

676 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
Hamilton skrev:
Från och med den 1 augusti 2026 är kravet på introduktionsutbildning (handledarkurs) borttaget .
( För att övningsköra privat krävs det fortfarande att du som ska vara handledare har ansökt och blivit godkänd som handledare.)
Börjar du nu så är det olovlig körning. Konsekvenserna blir dagsböter för både dig och den som sitter bredvid (som tillåter olovlig körning), samt att ditt körkortstillstånd kan dras in med en spärrtid på vanligtvis 1-6 månader.

Fast pga lex mitior så kommer inte det hända.

Det räcker alltså med att registrera sig som handledare? Det är jag redan för den det berör, däremot har min handledarkurs gått ut.

829 Inlägg
för 18 timmar sedan
Alternativt står man för det brottsliga medvetna man som löktårta gjort och erkänner detta, skriver under en bot istället för likt en syltrygg, att låta samhället stå för dylika kostnader.

Man blir fundersam över hur somliga är funtade och vistas ute i samhället.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

676 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Alternativt står man för det brottsliga medvetna man som löktårta gjort och erkänner detta, skriver under en bot istället för likt en syltrygg, att låta samhället stå för dylika kostnader.

Du förstår alltså inte den filosofiska principen bakom lex mitior (och omvänt, förbudet mot retroaktiv lagstiftning)?

För övrigt, varför ska man följa lagar en stat som tvångsansluter barn stiftar?

8 931 Inlägg
för 15 timmar sedan
d-b skrev:
Hamilton skrev:

Det räcker alltså med att registrera sig som handledare? Det är jag redan för den det berör, däremot har min handledarkurs gått ut.

Ja om inte "om" fanns så är ju allt möjligt, ser från tidigare inlägg att det är ett trollkonto så jag avslutar här ;-)

Fotograf på Tierp iDag

829 Inlägg
för 7 timmar sedan
d-b skrev:
The-GOAT skrev:

Du förstår alltså inte den filosofiska principen bakom lex mitior (och omvänt, förbudet mot retroaktiv lagstiftning)?

Med tanke på dina ständiga ifrågasättande inlägg är jag ytterst tveksam till huruvida du ska ifrågasätta andra forumsmedlemmars förmåga att förstå, vad det än gäller såsom vägbommar, hasch, parkeringsregler, däckpriser, dragkroksskydd, småskruvar,  baksätesskydd för kräkande hund och diverse andra triviala vardagliga saker kring ett bilägande.

Lex Mitior förstår jag, jag förstår även att du letar kryphål och inte är intresserad av att följa svenska lagar om du är av annan åsikt än gällande lagstiftning.
Filosofi är inte detsamma som pårökt rödvinsflumresonemang.

Det står dig fritt att flytta till ett annat land alternativt engagera dig politiskt, om något politiskt parti tar emot dig och du får tillräckligt med förtroende bland övriga partimedlemmar, för att påverka samhället i den riktning du önskar.
Så, jag är säker på att emigrera därav är det alternativ som är möjligt.

Jag lämnar tråden.
Senast redigerat av The-GOAT (för 6 timmar sedan)

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

4 177 Inlägg
för 7 timmar sedan
Många vill ha anarki, tills man utsätts för anarkin... Då ropar man på Polis.

Ang övningskörningen så blir det som innan.
Alltså att man får ansöka om tillstånd och eleven om körkortstillstånd.
Kraven på elev och handledare är dom samma, minus utbildningen.

Handläggningstiden är inte så lång eftersom det är en enkel koll.
Några dagar tog det.
Att köra utan detta enkla och billiga tillstånd bäddar för djupa trubbel för er båda. Mycket korkat.

Jag och dottern har gått utbildningen men inte frugan.
Dottern övningskör med mig nu sen i höstas.
Frugan kommer ansöka nu i Augusti, sen får dottern övningsköra med oss båda fram till körkortet

Edit:
"Ingen får vara full, handledaren får inte sova eller vara i baksätet. Man får inte övningsköra som extraförare under semesterrresor. Stäng aldrig av tändningen för att stoppa bilen pga rattlås Lägg i Neutral istället oavsett transmission.. Med elektrisk handbroms används ofta fotbroms under färd med modern bil och är lämplig nödbroms, men kolla i er instruktionsbok först"

Så, nu har ni gått 4timmars kursen.
Bättre var den inte.
Kan sammanfattas i ett väldigt tunt häfte
En A4 rent av.
Senast redigerat av Mossan1 (för 4 timmar sedan)

385 Inlägg
för 4 timmar sedan
d-b skrev:

Inte intresserad av grundfrågan, men blev nyfiken. På vilket sätt/i vilket sammanhang "tvångsansluter" Sverige barn?

6 876 Inlägg
för 4 timmar sedan
Undrar också! "Tvångsansluter barn"???? Till vad då ...Scouterna?

676 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Hamilton skrev:
d-b skrev:
Hamilton skrev:

Ja om inte "om" fanns så är ju allt möjligt, ser från tidigare inlägg att det är ett trollkonto så jag avslutar här ;-)

Du vet inte vad "troll" är. Boomer.

676 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
JN1975 skrev:
d-b skrev:

Inte intresserad av grundfrågan, men blev nyfiken. På vilket sätt/i vilket sammanhang "tvångsansluter" Sverige barn?

Vad tror du händer när barn föds i Sverige? De tvingas på ett medlemsnummer ("personnummer"), folkbokförs osv.

Jämfört detta med artikel 20 2 st. i FN:s allmänna mänskliga rättigheter:

No one may be compelled to belong to an association.

(Compel betyder tvinga)

Staten är en association.

Att det ser ut så här beror på principerna som etablerades i westfaliska freden. Varför är det rimligt att regler diverse enväldiga kungar och påven kom överens om för nästan 400 år sedan skulle vara tillämpliga idag? I synnerhet på barn som inte ens kan samtycka till att omfattas av dem?

Av detta följer att statens regleringar saknar moralisk legitimitet. Det betyder inte att alla lagar är moraliskt illegitima, bara det att man inte kan argumentera att pga staten förbjudit något så är det moraliskt rätt att det är förbjudet. Jmfr förbudet mot homosexuella handlingar som gällde i Sverige fram till 1944. Eller Hart-Devlin-debatten. Humes lag sammanfattar det på ett bra sätt Man kan inte härleda ett bör från ett är. Man kan inte motivera att homosexualitet bör vara förbjudet med att det är förbjudet.

(Och innan någon påpekar det - hänvisningen till artikel 20 ovan bryter mot Humes lag. Jag tog bara med den för att det är intressant att FN själva förbjuder stater så som de fungerar idag. Däremot är det inte svårt att motivera moraliskt varför tvångsanslutning är fel - det bygger på tvång! Tvång är generellt förbjudet eftersom det kränker människors självägande. Inga andra associationer - företag, föreningar, religiösa samfund etc - får tvångsansluta människor.)

676 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
xXSammy skrev:
https://www.flashback.org/f40-konspirationer-och-alternativa-teorier-60704

Får nog bättre svar där

Du förstår alltså inte vad du läser. Då vet vi det.

4 177 Inlägg
för 1 timme sedan
Men, att ifrågasätta lagar osv sker kontinuerligt och så bör göras.
Men steget till rena anarkin är något helt annat.
Ska vi slå vad om att den som inte vill ha personnummer ändå förväntar sig vård, vägar, mm, mm....
Vet flera som har SOCIALBIDRAG med mycket liknande åsikter. (Helt andra personer)
Det ska vara Anarki, och dom ska vara statslösa utanför samhället typ, men ändå ha rättigheter som alla andra.  Helvispat, men så funtade är dom. Har dragit upp det någongång men MAN FÖRSTÅR INTE, enl dom alltså.
Nej, dom är på annan planet.

Skriver härmed inget mer i denna tråden då den är för långt från ämnet.
Senast redigerat av Mossan1 (för 58 minuter sedan)

Sök