14003
Sök

Volvo S90 -97 fläkt funkar inte när motor är varm

2 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Hej! Jag har en S90 -97 med B6304S. Problemet är att fläkten inte går igång när motorn blir varm utan den går i kok till slut. Fläkten funkar dock när AC är igång och när man rycker tempgivarkontakten. Bytte tempgivarkontakt men hjälpte inte. Mätte resistans på den nya med varm motor och mätte upp till ca 230 Ohm. Mätte upp den gamla utanför bilen i rumstemp till ca 2600 Ohm. Enligt det jag läst ska det vara rätt. Som jag förstått det ska dessa senare bilar bara ha en tempgivare. Har letat efter en andra iallafall men inte hittat nån på baksidan av toppen. Funderade då på om relät kan vara dåligt men eftersom den startar när AC är igång och när man rycker tempgivaarkontakten så känns det spontant som att det inte borde vara nåt fel på den. En annan sak jag har sett är att att tempvisaren i instrumenthuset fortfarande är igång även fast man rycker tempgivarkontakten. Har nån någon ide på vad som kan vara fel? Tacksam för all hjälp!

Fri fart för ett fritt folk!
15 213 Inlägg
för 46 minuter sedan
tänk på att det är 2farter på fläkten  genom relät.. säkert nått sånt som är problemet...

tempgivaren i mätarhuset är en helt annan givare...

Kör fort så hinner inget hända...

2 Inlägg
för 9 minuter sedan
Trådstartare
Ja, jag har upptäckt att det är 2fartsrelä men nån av de 2 hastigheterna borde ju komma igång innan den börjar koka över. Vad är det för givare till tempmätaren i mätarhuset?

Sök