9703
Sök

Får inte till timing på 3.2 vr6

8 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
Har en 3.2 vr6 BUB 2007 som jag byter kedjor och drev etc. på, men kan inte riktigt få till det. När alla markeringar är rätt och motorn är i tdc och jag låst kamaxlarna så finns det slack högst upp och på vänster sida relativt till motorns framsida. Har kollat på många guides och forum men kan inte få bort slacken. Om jag roterar motorn två varv så försvinner slacken. Dock hamnar allt lite fel när motorn är i tdc. Roterar jag lite till förbi tdc så kommer de andra markeringarna på plats. Är det någon här som kan lite om vr6or?

6 009 Inlägg
för 10 timmar sedan
Har du följt HumbleMechanic videon:
https://www.youtube.com/watch?v=bxp7jp4Hqsc

Har du monterat ihop allt och fått kedjornas slack på rätt ställe och håller spänn på kedjorna och ventiltiderna ändå blir fel så skulle jag gissa på slitna drev, defekta VVT-enheter eller feltillverkade kedjor.

8 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
simlar skrev:
Har du följt HumbleMechanic videon:
https://www.youtube.com/watch?v=bxp7jp4Hqsc

Har du monterat ihop allt och fått kedjornas slack på rätt ställe och håller spänn på kedjorna och ventiltiderna ändå blir fel så skulle jag gissa på slitna drev, defekta VVT-enheter eller feltillverkade kedjor.

Utan att låta dryg nu. Ja jag har sett den videon många gånger och följt den. Det är en av många andra guider och tips och tricks jag följt. Jag har nya drev och nya skenor. Kan inte få spänn på kedjan hur jag än gör. Den nya kedjan är lite kortare än den gamla (troligen att den gamla blivit lite sträckt), men ska testa med den gamla kedjan och se om det går att få till spänn med den. Jag har en känsla att den nya kedjan kan vara feltillverkad. Nu snackar jag även bara om den övre kedjan

6 009 Inlägg
för 1 timme sedan
Hur mycket fel hamnar kamaxlarna när du fått på kedjan och vridit runt motorn två varv?

8 Inlägg
för 7 minuter sedan
Trådstartare
Skulle väl säga att den hamnar kanske 3 mm fel

Sök