6390
Sök

Man man ha mindre ström till Motorvärmare?

149 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Jag har Defa motorvämare effekt liggger ca 400-1200 watt.

Jag kikar lite på Powerstation de i effekt ligger ca 200 watt bara.

4 235 Inlägg
för 43 minuter sedan
Tänker du köra motorvärmare på någon laddbar produkt typ powerbank/powerstation modell större?

Om ja:
Om du så hade en 200w värmare så får du köra längre för att få någon märkbar vinst av det.

En normal motorvärmare behöver gå 1 timme i alla fall för att ge någonting i kyla.
Normal motorvärmare är ca 800w = 0.8kw/h energi åtgår.
(OBS ingen kupévärmare är inräknad nu)

https://www.elgiganten.se/product/hem-h … gJ5ivD_BwE
Tittar vi på denna (länken) som exempel har den 288wh. Dvs kan leverera 288w i 1 timme under optimala förhållanden.
= 0.28kw/h. (288wh låter så mycket mer)
OBS. Optimala förhållanden = inte i minusgrader, så kapaciteten sjunker rejält.

Om vi struntar i praktiken med kylan, så är det ändå under hälften av vad en normal motorvärmare skulle ge på samma tid.
Märker man någon skillnad på förbrukning eller utsläpp efter 0.28kw/h värme? Försumbart, skulle jag tro.

Men den länkade är bara den första Google gav vid en sökning. Finns säkert större som ger mer effekt.

Så ska du investera i en 200w motorvärmare?
= Troligen ingen ide, men låt höra din plan i sin helhet först.
Kanske något är om bakfoten...
Senast redigerat av Mossan1 (för 36 minuter sedan)

149 Inlägg
för 22 minuter sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Tänker du köra motorvärmare på någon laddbar produkt typ powerbank/powerstation modell större?

Om ja:
Om du så hade en 200w värmare så får du köra längre för att få någon märkbar vinst av det.

En normal motorvärmare behöver gå 1 timme i alla fall för att ge någonting i kyla.
Normal motorvärmare är ca 800w = 0.8kw/h energi åtgår.
(OBS ingen kupévärmare är inräknad nu)

https://www.elgiganten.se/product/hem-h … gJ5ivD_BwE
Tittar vi på denna (länken) som exempel har den 288wh. Dvs kan leverera 288w i 1 timme under optimala förhållanden.
= 0.28kw/h. (288wh låter så mycket mer)
OBS. Optimala förhållanden = inte i minusgrader, så kapaciteten sjunker rejält.

Om vi struntar i praktiken med kylan, så är det ändå under hälften av vad en normal motorvärmare skulle ge på samma tid.
Märker man någon skillnad på förbrukning eller utsläpp efter 0.28kw/h värme? Försumbart, skulle jag tro.

Men den länkade är bara den första Google gav vid en sökning. Finns säkert större som ger mer effekt.

Så ska du investera i en 200w motorvärmare?
= Troligen ingen ide, men låt höra din plan i sin helhet först.
Kanske något är om bakfoten...

ok Tack för ditt svar.

Sök