bilen går skitdåligt, 740 tic

TheFinnishFlash Avstängd
31 juli 2007 · 1 266 Inlägg

hm...nått är fel.. den går bara på 3 cylindrar ! tar jag bort tändhatten näst närmast torpedväggen, så händer det ingenting, bilen går som vanligt(lika dåligt) och tar jag bort dom 2 mittersta spridarna, så händer det ingenting ? hjälp mig nu !! vad ska jag göra sad

och ni vet spridaren sitter ju fast med 2 skruvar ? 1 skruv var borta, men det kanske den alltid har varit..jag vet inte

Senast redigerat av TheFinnishFlash (31 juli 2007)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
VrT5
31 juli 2007 · 198 Inlägg

om de inte händer något när du tar bort tänn hatten så får den juh ingen gnista så prova byt tänn kabeln.. hadde samma fel på tjejens bil...

TheFinnishFlash Avstängd
31 juli 2007 · 1 266 Inlägg

VrT5 skrev:
om de inte händer något när du tar bort tänn hatten så får den juh ingen gnista så prova byt tänn kabeln.. hadde samma fel på tjejens bil...

jo den har gnista, har kollat det
har bytt tändkabel med !

Senast redigerat av TheFinnishFlash (31 juli 2007)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
TheFinnishFlash Avstängd
31 juli 2007 · 1 266 Inlägg

passar spridarna från en 740 glt 89 eller om det var en 88..till en 74o tic -86 ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
TheFinnishFlash Avstängd
31 juli 2007 · 1 266 Inlägg

tog bort rotor locket, och det är massa olja och skit där i..ska prova göra rent..återkommer med svar om det funka eller ej !

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Kettunen
31 juli 2007 ·

Där har du felet.
Ska vara tort i fördelarlocket.
Byt rotor & fördelarlock & Packningarna som är innan.-

TheFinnishFlash Avstängd
31 juli 2007 · 1 266 Inlägg

Kettunen skrev:
Där har du felet.
Ska vara tort i fördelarlocket.
Byt rotor & fördelarlock & Packningarna som är innan.-

gorde rent med bensin, och det funkar fortfarande inte ! tar jag bort dom 2 mittersta tändhattarna så händer det ingenting när bilen är igång,  då går den bara på 2 cylindrar va ?
och tar jag bort dom 2 mittersta spridarna, så händer det ingenting heller, testade byta 1 spridare som funkar till en som inte funkar, och det var ingen skillnad...testade byta plats på alla tändstift med...heller ingen skillnad ! vad fan e fel hmm de är gnista på alla stift iaf

drar mycket bensin nu med ca 1.8L milen

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Kettunen
31 juli 2007 ·

Fy fan! Låter inte roligt. Inte en aning.

TheFinnishFlash Avstängd
31 juli 2007 · 1 266 Inlägg

Kettunen skrev:
Fy fan! Låter inte roligt. Inte en aning.

nope det är riktigt tråkigt hmm nån måste ju veta :S

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Drönirettab
31 juli 2007 · 21 761 Inlägg

Då kommer det väl ingen spänning till de två spridarna, kan inget om 740 TIC men kolla i så fall där vid vänster skärm vid spridarmotstånden som alakangas skrev. Du får nog plocka fram multimetern och börja mäta lite grann.

TheFinnishFlash Avstängd
31 juli 2007 · 1 266 Inlägg

Drönirettab skrev:
Då kommer det väl ingen spänning till de två spridarna, kan inget om 740 TIC men kolla i så fall där vid vänster skärm vid spridarmotstånden som alakangas skrev. Du får nog plocka fram multimetern och börja mäta lite grann.

Men jag bytte ju plats, från 1 spridare till en spridare som funkar, och den cyllen hoppade endå inte igång ? sad

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Drönirettab
31 juli 2007 · 21 761 Inlägg

Bytte du även plats på elkontakten?

hanomag
31 juli 2007 · 410 Inlägg

klart de inte funkade, den kontakten från den andra spridaren ger ju bara en signal då den kolven den spridaren är avsedd till är i komp takt, mät kompet i motorn och kolla ifall du får spänning fram till spridarna, eller om dom 2 spridarna har laggt av, efter som du hade gnista så saknas antingen bensin eller tillräckligt komp

Copyright @ Rybbs Production
twin_cam Smålänning
31 juli 2007 · 7 877 Inlägg

hanomag skrev:
klart de inte funkade, den kontakten från den andra spridaren ger ju bara en signal då den kolven den spridaren är avsedd till är i komp takt, mät kompet i motorn och kolla ifall du får spänning fram till spridarna, eller om dom 2 spridarna har laggt av, efter som du hade gnista så saknas antingen bensin eller tillräckligt komp

Så avancerat är inte Bosch Jetronic. Den sprutar in på alla samtidigt.

Eftersom du har olja på stiften, och bilen går dåligt så skulle jag tippa på kolvringar, topplockspackning, skadade kolvar, repiga cylinderväggar, krökta stakar...

Något av det. Skulle dock satsa högst på de två förstnämda.
Kolla även att alla elektriska givare är hela.

Skulle underlätta om vi fick veta vad det är för motor/insprutningssystem på den.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TheFinnishFlash Avstängd
31 juli 2007 · 1 266 Inlägg

twin_cam skrev:

hanomag skrev:
klart de inte funkade, den kontakten från den andra spridaren ger ju bara en signal då den kolven den spridaren är avsedd till är i komp takt, mät kompet i motorn och kolla ifall du får spänning fram till spridarna, eller om dom 2 spridarna har laggt av, efter som du hade gnista så saknas antingen bensin eller tillräckligt komp

Så avancerat är inte Bosch Jetronic. Den sprutar in på alla samtidigt.

Eftersom du har olja på stiften, och bilen går dåligt så skulle jag tippa på kolvringar, topplockspackning, skadade kolvar, repiga cylinderväggar, krökta stakar...

Något av det. Skulle dock satsa högst på de två förstnämda.
Kolla även att alla elektriska givare är hela.

Skulle underlätta om vi fick veta vad det är för motor/insprutningssystem på den.

Jadu det är en b230et -86 insprutningssystem vet jag inte vad det är ! men oljan som jag såg var nog från mina fingrar, för jag har inte sett någon olja idag på dom ! och oljan var ju inte där vart gnistan är ! skadade kolvar ? krökta stakar ? alltså bilen gick hur bra som helst dagen inan ! sen dagen efter när jag starta den gick den helt plötsligt skit hmm den har ju oxå bara gått 19.000 mil och renoverades vid 17.000... men men jag ska kolla kompet..ska lämna den till en bilmekaniker i morgon..får se vad han säger smile

ja just det ! när jag bytte plats på "spridarna" så bytte jag bara plats på själva elkontakten, kanske inte så man gör ? kan inte så mycket hehe big_smile

Senast redigerat av TheFinnishFlash (31 juli 2007)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
TheFinnishFlash Avstängd
1 augusti 2007 · 1 266 Inlägg

hm ska testa och byta spridare nu ! har ett par gula från en glt, vad är det för spridare ? kommer bilen gå skit nu eller ??

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
TheFinnishFlash Avstängd
1 augusti 2007 · 1 266 Inlägg

blä passade ju inte, råka ta sönder spridarbryggan, med sad

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Matte-1988
1 augusti 2007 · 21 Inlägg

Jag skulle tro att det är någon slang antingen den son går från dumpen till insugsslangen till turbon eller att det är insugsslangen till turbon som det har blivigt ett hål eller en spricka i samma sak hände mig. då drar den en massa luft som inte luftmassemätaren har varigt med å mätt på så den ger inte tillräkligt med bränsle:P

TheFinnishFlash Avstängd
1 augusti 2007 · 1 266 Inlägg

okej, nu har jag hittat en ny spridarbrygga, med gula fula spridare på ! så nu undrar jag lite saker....

när jag tog bort mina spridare så var dom 2 i mitten inte fuktiga...dom 2 längst ut var därimot fuktiga...det betyder alltså att det inte kommer någon bensin ur dom 2 i mitten ?
sedan så undrar jag ifall om jag kopplar in dom nya spridarna men utan att trycka ner dom i insuget..om jag vridet på startnyckel, ska jag kunna se 4 strålar med bensin då ?
och går det att köra med gula spridare ? satt på en gl tror jag big_smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang