E36 motor i E30

the_storm90
7 december 2007 · 89 Inlägg

hey tongue.....hundrar hur pass bra/dåligt en E36 motor passar i en E30?? vad måste man byta/ändra för o få E36 motorn att passa??     tacksam för svar??

Chevrolet Camaro "Weekend Warrior" (1975)
bumpe Lastbilsmekaniker
8 december 2007 · 3 878 Inlägg

Hej, det passar ganska så vettigt, antar att det är en m50 du menar?
Med m50 brukar det ju följa mkt effekt så med en ZF diesellåda (E34 524TDS) så är det bara byta ett par motorfästen.

the_storm90
8 december 2007 · 89 Inlägg

tänkte mer på e36:ans 325 motor?tongue.... vet inte motornamnet på den:D haha...

Chevrolet Camaro "Weekend Warrior" (1975)
Batta
8 december 2007 · 1 353 Inlägg

Det är M50B25 motorn du menar då, och den passar rätt hyffsat, lite modifieringar behövs ju, och du måste ha databoxen ifrån M50 motorn också.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
the_storm90
8 december 2007 · 89 Inlägg

okay tongue...så alltså inget större problem då att få motron att passa? antar att d med styrdornet är d som är krongligast då lr?

Chevrolet Camaro "Weekend Warrior" (1975)
Batta
9 december 2007 · 1 353 Inlägg

http://www.e30m50.com/E30/mym50swap.htm


om du orkar läsa på engelska så står det rätt så bra där faktiskt smile

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
the_storm90
9 december 2007 · 89 Inlägg

okay..tack big_smile

Chevrolet Camaro "Weekend Warrior" (1975)
Hellmaster
9 december 2007 · 90 Inlägg

nu kommer jag tyvärr med fakta som inte är så rolig.

tror dock inte att du kan (regga) den med den motorn (m50b25) i en (e30 320).
om du inte reggar den som "ombyggt fordon" dvs att du måste i stort sett bygga om hela bilen, du lär byta hela drivlinan för att få regga den som ombyggt fordon.
därimot om du har en e30 325 så går det bra att regga den med den motor, fråga mig inte varför det är så, men polaren höll på att bygga en e30 med 525 24v motor (samma motor som i e36) och när vi frågade besiktningen så gick det sej inte.

ang passformen om du nu skulle skippa att regga den med den motorn, bromsklumpen är i vägen. men det går ju alltid att lösa, men själva tanken "att den ska få plats" så är det inga problem.

Chance favors the prepared mind
the_storm90
10 december 2007 · 89 Inlägg

okay...tanken är ju att regga den som ombyggt fordon:P

Chevrolet Camaro "Weekend Warrior" (1975)
Sharky
10 december 2007 · 10 287 Inlägg

Att bara byta motor gör inte att bilen kvalificeras som "ombyggt fordon". Dessutom så begränsas effekten hårt om man skall regga som ombyggt fordon. Jag har för mig att det är max typ 150Hkr/ton tjänstevikt.
Kolla med SFRO.

/Göran

the_storm90 skrev:
okay...tanken är ju att regga den som ombyggt fordon:P

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
edineN
10 december 2007 · 83 Inlägg

Sharky skrev:
Att bara byta motor gör inte att bilen kvalificeras som "ombyggt fordon". Dessutom så begränsas effekten hårt om man skall regga som ombyggt fordon. Jag har för mig att det är max typ 150Hkr/ton tjänstevikt.
Kolla med SFRO.

/Göran

the_storm90 skrev:
okay...tanken är ju att regga den som ombyggt fordon:P

Nej, drivlinan, bromsar, motor, växellåda mfl ska bytas ut ifall dus ka få regga om den till ombyggt fordon.

Lindberg88
10 december 2007 · 1 418 Inlägg

Sharky skrev:
Att bara byta motor gör inte att bilen kvalificeras som "ombyggt fordon". Dessutom så begränsas effekten hårt om man skall regga som ombyggt fordon. Jag har för mig att det är max typ 150Hkr/ton tjänstevikt.
Kolla med SFRO.

/Göran

the_storm90 skrev:
okay...tanken är ju att regga den som ombyggt fordon:P

Isåfall skulle de gå att regga med m50b20 motor om e30 har en tjänstevikt på över ett ton sen så får du stoppa i en m50b25 reg besiktningen smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang