4533
Sök

Stela axlar eller individuell hjulupphängning

110 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#1
Om man enbart vill köra fort framåt (dragrace), är det bättre med stela bak och framaxlar då eller är det bättre med individuell hjulupphängning där båda hjulen kan fjädra upp o ner utan att dom påverkar varandra?

4 682 Inlägg
11 oktober 2008
#2
den ultimata lösningen för strippen brukar anses vara stelbakaxel upphängd i 4-link.

110 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#3
Moparboy440 skrev:
den ultimata lösningen för strippen brukar anses vara stelbakaxel upphängd i 4-link.

Framaxeln då? ska den också vara stel?
vad menas med 4-link?

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 oktober 2008
#4
bil_alskaren skrev:
Moparboy440 skrev:
den ultimata lösningen för strippen brukar anses vara stelbakaxel upphängd i 4-link.

Framaxeln då? ska den också vara stel?
vad menas med 4-link?

Stela axlar ger bäst stabilitet, därför traktorer, fyrhjulingar, jeepar, m.m. som ska dra saker, lasta saker, e.dyl. har stela bakaxlar. Framaxel har bara jordbrukstraktorer i den bemärkelsen, då den är upphängd i motorn eller i ramen. big_smile

Men om man tittar på renodlade dragracing-fordon, dvs de som liknar en morot, är framhjulen fästa direkt i ramen. Men om du inte ska upp i väldigt höga effekter kan du nog lugnt ha en vanlig framvagn med individuella dämpare. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

374 Inlägg
12 oktober 2008
#5
bil_alskaren skrev:
Moparboy440 skrev:
den ultimata lösningen för strippen brukar anses vara stelbakaxel upphängd i 4-link.

Framaxeln då? ska den också vara stel?
vad menas med 4-link?

Vad jag kan komma på just nu så är det bara större 4wd fordon som har stel framaxel, Land Rover, Suburban och såna.

"vanliga" bilar har för det mesta någon form av individuell hjulupphängning fram.

Med 4-länk menas hur bakaxeln är fäst med karossen/chassit. Den konstruktion som jag tror du är nyfiken på kanske är den här.
http://www.snowball.se/?page=webshop&cat=rearend

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

Entreprenör
1 784 Inlägg
12 oktober 2008
#6
bil_alskaren skrev:
Om man enbart vill köra fort framåt (dragrace), är det bättre med stela bak och framaxlar då eller är det bättre med individuell hjulupphängning där båda hjulen kan fjädra upp o ner utan att dom påverkar varandra?

Kolla Jannes film här så ser du både och..(prostockvolvon)

http://www.snowball.se/?page=racing&cat=videos
Senast redigerat av mrbuggy (12 oktober 2008)

Fullständigt galen
319 Inlägg
12 oktober 2008
#7
stel bakaxel e de ultimata annars e de risk för att få måsvinge effekt på bakhjulen alltså att dem studsar på grund av effekten

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm

Smålänning
7 887 Inlägg
12 oktober 2008
#8
Framåt gäller som alla sagt stel axel.. Men ska du svänga så är "multilink" betydligt bättre smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

110 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#9
Ricke W skrev:
bil_alskaren skrev:
Moparboy440 skrev:
den ultimata lösningen för strippen brukar anses vara stelbakaxel upphängd i 4-link.

Framaxeln då? ska den också vara stel?
vad menas med 4-link?

Vad jag kan komma på just nu så är det bara större 4wd fordon som har stel framaxel, Land Rover, Suburban och såna.

"vanliga" bilar har för det mesta någon form av individuell hjulupphängning fram.

Med 4-länk menas hur bakaxeln är fäst med karossen/chassit. Den konstruktion som jag tror du är nyfiken på kanske är den här.
http://www.snowball.se/?page=webshop&cat=rearend

tack för förklaringen

110 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#10
Chevrolet_racing skrev:
stel bakaxel e de ultimata annars e de risk för att få måsvinge effekt på bakhjulen alltså att dem studsar på grund av effekten

men bilar som ferrari enzo, ffx o bugatti veyron och liknande sportbilar. Dom måste ju båda kunna svänga och röra sig fritt men ändå kunna åka fort rakt fram. Men dom har väl inte stela bakaxlar?

Entreprenör
1 784 Inlägg
12 oktober 2008
#11
bil_alskaren skrev:
Chevrolet_racing skrev:
stel bakaxel e de ultimata annars e de risk för att få måsvinge effekt på bakhjulen alltså att dem studsar på grund av effekten

men bilar som ferrari enzo, ffx o bugatti veyron och liknande sportbilar. Dom måste ju båda kunna svänga och röra sig fritt men ändå kunna åka fort rakt fram. Men dom har väl inte stela bakaxlar?

Näe..men de e inga dragracing bilar heller...va ju de du frågade om.... smile

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
12 oktober 2008
#12
bil_alskaren skrev:
Chevrolet_racing skrev:
stel bakaxel e de ultimata annars e de risk för att få måsvinge effekt på bakhjulen alltså att dem studsar på grund av effekten

men bilar som ferrari enzo, ffx o bugatti veyron och liknande sportbilar. Dom måste ju båda kunna svänga och röra sig fritt men ändå kunna åka fort rakt fram. Men dom har väl inte stela bakaxlar?

Dom bilarna är byggda för bana, visst funkar dom att köra rakt fram med men är inte optimerade för detta.

Rock'n Roll

Är jag Medlem?
125 Inlägg
4 januari 2009
#13
Moparboy440 skrev:
den ultimata lösningen för strippen brukar anses vara stelbakaxel upphängd i 4-link.

Steger är också en bra lösning.

Gillar Merca

4 682 Inlägg
4 januari 2009
#14
inline_90 skrev:
Moparboy440 skrev:
den ultimata lösningen för strippen brukar anses vara stelbakaxel upphängd i 4-link.

Steger är också en bra lösning.

jo, och vissa menar att stegar ska ge bättre grepp på gatan än 4-link. e dessutom mycke enklare att bygga stegar än 4-link.

Är jag Medlem?
125 Inlägg
8 februari 2009
#15
Moparboy440 skrev:
inline_90 skrev:
Moparboy440 skrev:
den ultimata lösningen för strippen brukar anses vara stelbakaxel upphängd i 4-link.

Steger är också en bra lösning.

jo, och vissa menar att stegar ska ge bättre grepp på gatan än 4-link. e dessutom mycke enklare att bygga stegar än 4-link.

Jo de stämmer. fast bilen blir ganska "hopplös" att köra på gata med stegar. då axlen inte kan röra sig annat än upp och ner..

Gillar Merca

Smurfen
103 Inlägg
7 september 2009
#16
letar bilder eller info om stegar. Någon som kan beskriva lite för en som bara har hållit på med 4-link.

Vw Freak...
Längtar till BUG RUN

8 267 Inlägg
7 september 2009
#17
http://www.jimmeyerracing.com/images/gasser-48-inch-ladder/9614-tri-5_custom_48inch_ladder_bars-lg.jpg

EDIT: ÄR nog enklast att hitta bilder / infp på engelska om du söker på: ladder bars
Senast redigerat av Marlboroman (7 september 2009)



Sök