Stela axlar eller individuell hjulupphängning

bil_alskaren
11 oktober 2008 · 110 Inlägg

Om man enbart vill köra fort framåt (dragrace), är det bättre med stela bak och framaxlar då eller är det bättre med individuell hjulupphängning där båda hjulen kan fjädra upp o ner utan att dom påverkar varandra?

Moparboy440
11 oktober 2008 · 4 682 Inlägg

den ultimata lösningen för strippen brukar anses vara stelbakaxel upphängd i 4-link.

bil_alskaren
12 oktober 2008 · 110 Inlägg

Moparboy440 skrev:
den ultimata lösningen för strippen brukar anses vara stelbakaxel upphängd i 4-link.

Framaxeln då? ska den också vara stel?
vad menas med 4-link?

TurbOla Reservdansk
12 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

bil_alskaren skrev:

Moparboy440 skrev:
den ultimata lösningen för strippen brukar anses vara stelbakaxel upphängd i 4-link.

Framaxeln då? ska den också vara stel?
vad menas med 4-link?

Stela axlar ger bäst stabilitet, därför traktorer, fyrhjulingar, jeepar, m.m. som ska dra saker, lasta saker, e.dyl. har stela bakaxlar. Framaxel har bara jordbrukstraktorer i den bemärkelsen, då den är upphängd i motorn eller i ramen. big_smile

Men om man tittar på renodlade dragracing-fordon, dvs de som liknar en morot, är framhjulen fästa direkt i ramen. Men om du inte ska upp i väldigt höga effekter kan du nog lugnt ha en vanlig framvagn med individuella dämpare. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Ricke W
12 oktober 2008 · 374 Inlägg

bil_alskaren skrev:

Moparboy440 skrev:
den ultimata lösningen för strippen brukar anses vara stelbakaxel upphängd i 4-link.

Framaxeln då? ska den också vara stel?
vad menas med 4-link?

Vad jag kan komma på just nu så är det bara större 4wd fordon som har stel framaxel, Land Rover, Suburban och såna.

"vanliga" bilar har för det mesta någon form av individuell hjulupphängning fram.

Med 4-länk menas hur bakaxeln är fäst med karossen/chassit. Den konstruktion som jag tror du är nyfiken på kanske är den här.
http://www.snowball.se/?page=webshop&cat=rearend

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
mrbuggy Entreprenör
12 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

bil_alskaren skrev:
Om man enbart vill köra fort framåt (dragrace), är det bättre med stela bak och framaxlar då eller är det bättre med individuell hjulupphängning där båda hjulen kan fjädra upp o ner utan att dom påverkar varandra?

Kolla Jannes film här så ser du både och..(prostockvolvon)

http://www.snowball.se/?page=racing&cat=videos

Senast redigerat av mrbuggy (12 oktober 2008)

Chevrolet_racing Fullständigt galen
12 oktober 2008 · 319 Inlägg

stel bakaxel e de ultimata annars e de risk för att få måsvinge effekt på bakhjulen alltså att dem studsar på grund av effekten

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm
Volkswagen Beach Buggy "Badkaret" (1969)
twin_cam Smålänning
12 oktober 2008 · 7 877 Inlägg

Framåt gäller som alla sagt stel axel.. Men ska du svänga så är "multilink" betydligt bättre smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
bil_alskaren
12 oktober 2008 · 110 Inlägg

Ricke W skrev:

bil_alskaren skrev:

Moparboy440 skrev:
den ultimata lösningen för strippen brukar anses vara stelbakaxel upphängd i 4-link.

Framaxeln då? ska den också vara stel?
vad menas med 4-link?

Vad jag kan komma på just nu så är det bara större 4wd fordon som har stel framaxel, Land Rover, Suburban och såna.

"vanliga" bilar har för det mesta någon form av individuell hjulupphängning fram.

Med 4-länk menas hur bakaxeln är fäst med karossen/chassit. Den konstruktion som jag tror du är nyfiken på kanske är den här.
http://www.snowball.se/?page=webshop&cat=rearend

tack för förklaringen

bil_alskaren
12 oktober 2008 · 110 Inlägg

Chevrolet_racing skrev:
stel bakaxel e de ultimata annars e de risk för att få måsvinge effekt på bakhjulen alltså att dem studsar på grund av effekten

men bilar som ferrari enzo, ffx o bugatti veyron och liknande sportbilar. Dom måste ju båda kunna svänga och röra sig fritt men ändå kunna åka fort rakt fram. Men dom har väl inte stela bakaxlar?

mrbuggy Entreprenör
12 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

bil_alskaren skrev:

Chevrolet_racing skrev:
stel bakaxel e de ultimata annars e de risk för att få måsvinge effekt på bakhjulen alltså att dem studsar på grund av effekten

men bilar som ferrari enzo, ffx o bugatti veyron och liknande sportbilar. Dom måste ju båda kunna svänga och röra sig fritt men ändå kunna åka fort rakt fram. Men dom har väl inte stela bakaxlar?

Näe..men de e inga dragracing bilar heller...va ju de du frågade om.... smile

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
12 oktober 2008 · 3 404 Inlägg

bil_alskaren skrev:

Chevrolet_racing skrev:
stel bakaxel e de ultimata annars e de risk för att få måsvinge effekt på bakhjulen alltså att dem studsar på grund av effekten

men bilar som ferrari enzo, ffx o bugatti veyron och liknande sportbilar. Dom måste ju båda kunna svänga och röra sig fritt men ändå kunna åka fort rakt fram. Men dom har väl inte stela bakaxlar?

Dom bilarna är byggda för bana, visst funkar dom att köra rakt fram med men är inte optimerade för detta.

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
inline_90 Är jag Medlem?
4 januari 2009 · 125 Inlägg

Moparboy440 skrev:
den ultimata lösningen för strippen brukar anses vara stelbakaxel upphängd i 4-link.

Steger är också en bra lösning.

Gillar Merca
Moparboy440
4 januari 2009 · 4 682 Inlägg

inline_90 skrev:

Moparboy440 skrev:
den ultimata lösningen för strippen brukar anses vara stelbakaxel upphängd i 4-link.

Steger är också en bra lösning.

jo, och vissa menar att stegar ska ge bättre grepp på gatan än 4-link. e dessutom mycke enklare att bygga stegar än 4-link.

inline_90 Är jag Medlem?
8 februari 2009 · 125 Inlägg

Moparboy440 skrev:

inline_90 skrev:

Moparboy440 skrev:
den ultimata lösningen för strippen brukar anses vara stelbakaxel upphängd i 4-link.

Steger är också en bra lösning.

jo, och vissa menar att stegar ska ge bättre grepp på gatan än 4-link. e dessutom mycke enklare att bygga stegar än 4-link.

Jo de stämmer. fast bilen blir ganska "hopplös" att köra på gata med stegar. då axlen inte kan röra sig annat än upp och ner..

Gillar Merca
VWSmurfen Smurfen
7 september 2009 · 103 Inlägg

letar bilder eller info om stegar. Någon som kan beskriva lite för en som bara har hållit på med 4-link.

Vw Freak...
Längtar till BUG RUN
Marlboroman
7 september 2009 · 8 233 Inlägg

http://www.jimmeyerracing.com/images/gasser-48-inch-ladder/9614-tri-5_custom_48inch_ladder_bars-lg.jpg

EDIT: ÄR nog enklast att hitta bilder / infp på engelska om du söker på: ladder bars

Senast redigerat av Marlboroman (7 september 2009)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang