Missljud Audi 80

palikari
1 november 2008 · 15 Inlägg

Hej, ny här och inte speciellt insatt när det gäller bilar.

Har nyligen köpt en Audi 80 1,8S -90 som låter lite väl mycket.
När man kommer upp i hastighet så hörs ett nötande ljud, ungefär som motorbroms.
Kan det vara drivknutar eller nåt lager? Jag märker ingen skillnad då jag svänger åt något håll, ljudet är proportionellt med hastigheten. Det kan också "knacka till" i bland när man kör upp på en trottoarkant etc.
Något tips?

te_wik Forummoderator
1 november 2008 · 12 813 Inlägg

Låter som motorbroms säger du? Var ungefär kommer ljudet ifrån? Motor, växellåda eller hjulupphängning?

Öppna huven och reglera gasen för hand, låter det då så har du antingen fel på vevaxel lagrarna eller något skit med kopplingen.

Är det endast vid körning så kan det vara koppling, växellåda eller hjul lager eller kanske någon broms som ligger på.

Att det knackar till vid körning på tex trotoarkant behöver inte hänga ihop med missljudet du beskriver.
Men visst kan det vara en drivknut som låter, även om det inte knackar till när du svänger.

Föressten, Välkommen till Garaget.org!

Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (1 november 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
n0jas OEM <3
1 november 2008 · 194 Inlägg

Mycket troligen ett hjullager som är kass, hissa upp bilen och snurra hjul för hjul och lyssna vilket de är som är gånget! MVH Jonas

These days ♪♫
palikari
1 november 2008 · 15 Inlägg

Tack för tipsen! Ljudet hörs bara vid körning. Jag har hissat upp hjul för hjul med domkraft och "ruckat", men man kanske måste "snurra" dom i friläge för att upptäcka om något lager är trasigt?

Chrillian
1 november 2008 · 14 Inlägg

har även varit med om oljud som du beskriver när motorkuddarna är slut. då vill gärna motorn komma åt saker och ting så det blir vibrationer.

palikari
22 februari 2009 · 15 Inlägg

Diagnosen bl a.  länkarmslagring glapp och stryled glapp. Vad kostar detta att åtgärda/byta på verkstad ungefär?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang