Turboladdad boxerfyra med fria andningsvägar och antilag på väg nerför en bergig småväg så smattrandet ekar längs klipporna, självklart med olika längd på grenrören!
Jag har kompressormatad v8a i sommarbilen och v8a diesel i åretruntbilen samt kör scania varje dag (iof bara med 6a) och skulle nog påstå att en rak 6a är manligast då jag har kollat för mycket på youtube på kenworth och peterbilt.
Pratar man trimmade motorer så är en gjutjärns v8a det som väcker mest känslor och ger mest pulver. Pratar man originalmotorer så föredrar jag raka 6or el raka 8or.
1-cylindrig tändkulediesel :-) Ljudet för det första. Men bilmotorer har för många cylindrar, inte underligt att de drar massor av bränsle. Färre cylindrar är bränsleeffektivare och 1 eller 2 cylindrar är det idealiska även för en bilmotor. Tillverkarna gör med fler cylindrar eftersom det är lättare att undvika vibrationer, lite vibrationer på tomgång och då skulle kärringarna klaga! Det är verkligheten, all bränslebesparingsiver och fina ord till trots...
Tja, om det måste vara V8, så blir det aldrig en amerikansk stödstångsspis. Då blir det någon europäisk variant. Den från Cayenne Turbo är frän, men helst en med platt vev som på en F1 motor. T.ex. Ferrari 430 Challenge Stradale. Vilket ljud!!!!