Opel Kadett C 1.2 S - GSI Konvertering, Motor, Komplett Elsystem, Digitdash + Motorhuv betällt :)

Twins Twins Bil & Plåt
20 december 2008 · 2 577 Inlägg
#1

Japp då var det dags att göra något på bilen, hoppas ni njuter av bilderna än så länge.

Här är skönheten, Mycket fin och nästan ingen ytrost alls samt i orginalskick.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/105576/524238_ox3eob.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/105576/524239_ukqxbg.jpg

"Egentligen borde alla köra Opel" låter helt vettigt

https://www1.garaget.org/gallery/archive/105576/524240_c3bseh.jpg

rikigt snygga däckstänkor och den goda tvillingen där framme roll

https://www1.garaget.org/gallery/archive/105576/524241_casqa7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/105576/524242_20nocc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/105576/524243_u7ye9t.jpg

En liten skada fån förraägaren, bir en baggis och fixa, ny motorhuv, grill, vänter lykta och sidoblinkers ska införskaffas.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/105576/524244_0zok7y.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/105576/524245_eq1ni1.jpg

Glömda ta kort på monstermotorn, lolcool, men ni får nöja er med dessa än så länge.

Denna skönheten ska få sej vad vi nu tor en opel omega 2.2 16v turbumatad motor,  ett fint klassiskt judbygge, och ett lite mer racestuk, men vi ska behålla orginalskicket, kanske nån fin häpnadsväckande lack, massa ider och planer sm vi i verkstaden har i huvvudet, snart så börjar dem kläckas o vi kommer att börja på allvar.


UPPDATE 25-12-2008

https://www1.garaget.org/gallery/archive/105576/527852_gt70c2.jpg
har fått tummen ur arschlet, och bytt vänter framlykta big_smile, kommer finare senare såklart, blinkersen ligger och väntar i passagerarsätet

https://www1.garaget.org/gallery/archive/105576/527854_rrkvy5.jpg
För er som kanske ville ta en titt på 1.2 S-motorn, riktigt sportigt må jag säga, vilken MONTER-MOTOR tongue

blinkers byter jag imorrn, så få ni en liten helhetsbild på inredningen också.

Följande som ska hända på bilen:

Motor:
Inte bestämmt ännu men riktar sej mest åt en Omega 2.2 motor med följande växellåda och kablage.

Exteriör:
Fina Formula klassiska backspeglar,
Tona 90% bak
Tona 50% fram
Klarglas eller Svarta Lyktor och blinkers runt om.
Sänkas
Ett par fina breda 15"fälgar
Behålla resten i orginalskick

Interiör:

Dörrarna:
4st högtalare; 2st Midbasar, 2st koaxilier

Instumentbrädan:
2st högtalare respektive 2stdiskanter på intrumentbrädan

Ta bort baksätet och ersätta med följande:
2st basar
2st förstärkare (ett för framsystemet och en till baksystemet)
1st batteri
1st Kondensator

Hatthyllan
2st 6*9 högtalare

Senast redigerat av TwinsBilOchPlat (9 december 2010)

AudiTQ-90
20 december 2008 · 273 Inlägg
#2

såg riktit orginal och orörd ut !

får ju nästan tårar smile hade precis en sån fast en 4 dörrars.. för att va en 1,2 liter på 56 hk så går dom riktigt bra tongue

Senast redigerat av AudiTQ-90 (20 december 2008)

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se
Twins Twins Bil & Plåt
20 december 2008 · 2 577 Inlägg
#3

AudiTQ-90 skrev:
såg riktit orginal och orörd ut !

får ju nästan tårar smile hade precis en sån fast en 4 dörrars.. för att va en 1,2 liter på 56 hk så går dom riktigt bra tongue

man tackar , a då fick ju nästan det när jag köpte den, hade en sådan en gång i tiden när jag va yngre , och nu har man en igen, min är faskiskt på 65 hk går som e klocka faktsiks, har fått till ettantal gummbörnar oxo

Senast redigerat av TwinsBilOchPlat (20 december 2008)

Twins Twins Bil & Plåt
27 december 2008 · 2 577 Inlägg
#5

verkar detta projekt å tråkigt,

Har ni några förslag föresten på, extriören, och ljudbygget !!!!

skriv gärna hur mycket ni vill big_smile

OBS behöver hjälp med e n riktig pigg motor, som får bilen att rulla deffenitivt snabbare big_smile

Ge förslag är ni snällla big_smile

GOD JUL OCH GONATT!!!

_Fredrik
27 december 2008 · 2 788 Inlägg
#6

Ser mycket bra ut smile Kul att ni tar tag i den och gör den fin igen wink

Fry
27 december 2008 · 39 Inlägg
#7

Den Kadett-modellen är fortfarande fin. Håll den clean så blir det super!

Ottosson79
18 januari 2009 · 36 Inlägg
#8

Superskön bil, har 4 stycken själv och älskar dom..ska bli nått bygge när tid infinner sig!

Fattar dock inte konceptet med vässad större motor och sen pajja hela skiten med en massa ljudprylar som väger bly..?

Lägg dom pengarna på motor och väghållning, schyssta fälgar (jag har 13" BBS ifrån äldre BMW 323) som sitter snyggt och har du sen behov av musik på hög volym så köper du en mp3 och ett par kraftiga hörlurar och sen lirar du tills du tappar hörseln!

Se bara till att inte förstöra bilen. den såg verkligen riktigt fin ut och dom har så mycket körglädje så den ska du vara rädd om..meka med förstånd i såna klassikers!

Henka_ Slav
11 maj 2009 · 1 454 Inlägg
#10

inte illa med 4.5 ventiler per cyninder. som tidigare sa.. varför förstöra en bil med vass motor med massa ljudgrejer. nää trimma den istället.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Evolution_6SiC6 MitsuNörd
13 maj 2009 · 880 Inlägg
#11

Såg ju riktigt fräsch ut på bilerna i alla fall wink
Trist med fronten där !

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida
Cassius Hobbymekaniker
17 maj 2009 · 334 Inlägg
#12

Om den har 65hk så är de en "äkta" SR, dvs dubbla knasare, tycker inte de ser ut så wink 1.2S hade 58hk, 1.2N (std) hade 52 eller 54, båda dom 2 hade samma 35pdsi solex gasare, bara kammarna som skiljer lite! Hemskt underhållande motorer faktiskt! Jag körde lite konbana med en Kadett D 1.2S förra sommaren, helt std bil med gamla gamla sommardäck som skrek hela tiden! Men motorn bara vrålade wink

Lycka till med bygget, 2.2an kan nog vara en bra grund! Speciellt om de är en Z22SE, men dom har jag för mig var på 150hk, inte 110!

Twins Twins Bil & Plåt
20 juni 2009 · 2 577 Inlägg
#13

Cassius skrev:
Om den har 65hk så är de en "äkta" SR, dvs dubbla knasare, tycker inte de ser ut så wink 1.2S hade 58hk, 1.2N (std) hade 52 eller 54, båda dom 2 hade samma 35pdsi solex gasare, bara kammarna som skiljer lite! Hemskt underhållande motorer faktiskt! Jag körde lite konbana med en Kadett D 1.2S förra sommaren, helt std bil med gamla gamla sommardäck som skrek hela tiden! Men motorn bara vrålade wink

Lycka till med bygget, 2.2an kan nog vara en bra grund! Speciellt om de är en Z22SE, men dom har jag för mig var på 150hk, inte 110!

nej då, gubben innan hade meckat lite med motorn och han bänkade den till 64,9 hk...men motorn ska ur bilen och säjlas om man nu kna det,  och en ny motor ska i, a juste du har rätt, omegamotorn låg visst på 150 hk, men det visade säg att den motorn inte blev så pigg längre, hela motorn rasade på omegan, så vi letar efter en ny, möjligt vis en annan opelmotor, eller någon bmwmotor med komplett låda möjligtvis bakaxel smile


och till alla andra som kritiserar ljudbygget, denna bil vill vi även kunna showa med, så det blir båda delarna,ni får tycka hur ni vill ,men vi på twins har gjort upp planerna på hur bilen kommer att se ut, massa skisser så vi har något att jobba efter smile,

te_wik Forummoderator
20 juni 2009 · 12 804 Inlägg
#14

haha "bänkad till 64.9 hk" , lät roligt smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Twins Twins Bil & Plåt
20 juni 2009 · 2 577 Inlägg
#15

SKRIFTLIG UPPDATE

Vi ha nu för tillfället hittat en riktigt bra bakaxel från en ascona b, den har vi även diffad så det går att drifta med den smile, den ska vi bara blästra och lacka med svart hammarlack,smådetaljerna ska antingen lackas med vit eller röd hamamrlack smile något mer för tillfället har vi inte, allt kommer nu om någon vecka bara smile

Väldigt pigga motorer och växellådor sökes!

skriv om ni har förslag på några! eller om ni har någon bra liggandes smile

Rquired Allmänt envis
20 juni 2009 · 12 512 Inlägg
#16

Tufft projekt, kul att se en sådan bil i så fint skick. Tråkigt att den åkt på en bula i fronten dock. Tycker ni gör rätt med ljudbygget, gör ni inget extremt är den lilla vikten extra inget att tjafsa om. Men tips på motor, såg att du själv nämde Bmw. En M20-spis hade inte varit helt fel, ljudet från en sexa i den här hade varit skittufft! big_smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Cassius Hobbymekaniker
14 juli 2009 · 334 Inlägg
#17

Problemet med en sexa är utrymmet... Man mer eller mindre MÅSTE flytta värmepaketet åt sidan och kapa upp ordentligt. Flyttar man värmepaketet finns de dock gott om plats!

Vad ligger budgeten på för en motor? De finns tonvis med balla motorer! K20A kanske från en CTR? 200hk N/A och 8000rpm helt std wink

camaro67 Meister
14 juli 2009 · 6 763 Inlägg
#18

Ska man prata 6:a så är det ju omega 3000 maskin du ska åka med. Annars så är det vettigaste en calibra turbo alternativt en vanlig 2liters 16v och överladda. Har du fälgar eller ska du skaffa? Mitt tips är breddade kryssekerfälgar big_smile

zijaa Bilmekaniker
14 juli 2009 · 1 354 Inlägg
#19

Ja håller med camaro67.. Ska du ha en sexa så ska det bli en från opel omega 3000. Dom är riktigt fräscha och trimvänliga. Eller en saab 9000 motor med turbo, som också är trimvänlig.

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!
syabo
16 november 2009 · 1 278 Inlägg
#20

släng i en volvo 5a:D

Street Knight
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang