Dubbel kolla grej om separat wastegate

Hogge_
27 januari 2009 · 186 Inlägg

Efter mycket grunnade om extern wg o dess anslutningar.
ska själv köra med seprat wg, som ska styra laddtrycket via magnet ventilen.
Nu till den grejen jag är lite osäker på
http://www.ladda-upp.com/bilder/15361/wastegate
Nr 1 enligt bild ska kopplas till tryck från tex kompressor huset.
Nr 2 ska kopplas till magnet-ventilen även kallad mottryck?
är ja rätt ell är ja ute o cyklar?

påsen If your not out of control, your not in control
27 januari 2009 · 686 Inlägg

Edit: skrev helt galet här innan, va nog lite trött, läs mitt och andras inlägg nedan.

/Påsen

Senast redigerat av påsen (27 januari 2009)

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
SupraJonas
27 januari 2009 · 181 Inlägg

Båda mina sista bilar har haft extern wastegate och jag har alldrig åkt med nr2 inkopplad,

Hogge_
27 januari 2009 · 186 Inlägg

Jag har för mig att kompressor trycket ska trycka kolven i wg uppåt, därför nr 1?
o att magnetventilen på nr 2 ska hålla emot till önskat ladd trycken sen öppna
Men som sagt ja e ej heller helt 100%

Hogge_
27 januari 2009 · 186 Inlägg

SupraJonas skrev:
Båda mina sista bilar har haft extern wastegate och jag har alldrig åkt med nr2 inkopplad,

okej, har du bara kört med den nr1 dvs kompressor trycket till anslutningen?
hur har du styrt ditt ladd genom pysventil ? pluggade du den andra ell lät den vara öppen `?

MVH// johan

Senast redigerat av Hogge_ (27 januari 2009)

Fredrik-79
27 januari 2009 · 2 164 Inlägg

Om 1an ska kopplas till kompressor huset och MVn till 2an som i sin tur är kopplad till kompressor huset så blir de väl fel.
Dom kommer väl motarbeta varandra.
De jag kan tänka mig är att bara en av dom ska kopplas till MVn och när bilen ska ladda på så går de in genom denna för att stänga WGn.

De enda jag kan tänka mig att man har 2 är för att kunna höja GLT via pys ventil om man kopplar den till kompressor huset för att fjädern inte orkar hålla emot.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
torpis Forummoderator
27 januari 2009 · 10 572 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
De enda jag kan tänka mig att man har 2 är för att kunna höja GLT via pys ventil om man kopplar den till kompressor huset för att fjädern inte orkar hålla emot.

MVH

F

Man kan ju använda elektronisk styrnign av no2 också, inte alla sprut som stödjer det dock.

De flesta fuskar och kopplar in kompressorns tryck till no1 och sen bara spänner fjädern mer och mer. Är man lite mer seriös ställer man in ett lämpligt grundladd och sen använder man magnetventilen för att pysa till önskat ladd på slangen mellan kompressor och no1

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
påsen If your not out of control, your not in control
27 januari 2009 · 686 Inlägg

Tänkte fel i mitt inlägg ovan, sorry.
Är ju såklar nummer 2 som ska kopplas till t.ex. sprutet eller till en magnetventil för att justera laddtrycket den vägen och nummer 1 till kompressorhuset, va nog inte riktigt vaken när jag skrev det andra, sorry.
Nummer 2 är ju till för om man använder mottrycksjustering av laddtrycket, gör man inte det så har man ju bara nummer 1 inkopplad, vilket dem allra flesta har.

Vet inte exakt hur det funkar med mottrycksjustering men jag vet att en magnetventil är inblandad i det hela.
Skulle gissa på att torpis kan förklara detta lite bättre då jag har för mig att han förklarat det för mig en gång tidigare man jag har glömt det igen, hehe.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
Hogge_
27 januari 2009 · 186 Inlägg

hmm nu blev det lite mycket, så det är okej då o göra som ja beskriver ovån då ?
1 till kompressor tryck?
2 till magnet ventil.?

Senast redigerat av Hogge_ (27 januari 2009)

påsen If your not out of control, your not in control
27 januari 2009 · 686 Inlägg

Hogge_ skrev:

torpis skrev:

Fredrik-79 skrev:
De enda jag kan tänka mig att man har 2 är för att kunna höja GLT via pys ventil om man kopplar den till kompressor huset för att fjädern inte orkar hålla emot.

MVH

F

Man kan ju använda elektronisk styrnign av no2 också, inte alla sprut som stödjer det dock.

De flesta fuskar och kopplar in kompressorns tryck till no1 och sen bara spänner fjädern mer och mer. Är man lite mer seriös ställer man in ett lämpligt grundladd och sen använder man magnetventilen för att pysa till önskat ladd på slangen mellan kompressor och no1

hmm okej ska man hoppas 2 an då? plugga den ell låta den vara öppen ?

Om du inte ska köra med mottrycksjustering av laddtrycket så kan du bara skippa den och låta den vara öppen tror jag. Tänker göra det på min WG sen nämligen, tror inte det är så bra om man pluggar det hålet.

SupraJonas skrev:
Båda mina sista bilar har haft extern wastegate och jag har alldrig åkt med nr2 inkopplad,

Det är för att du som dem allra flesta kör med ett konstant laddtryck, det vill säga att du uppnår ett ladd på t.ex. 2bar och där stannar det, men kan med hjälp av mottrycksjustering om man även ha det i sprutet ställa in så att wastegaten öppnar annorlunda och på så vis så ökar laddet stegvis med varvtalet tills man uppnår önskat maxladd.
Man får även snabbare spool-up om man använder mottrycksjustering om jag inte missminner mig.
Så har jag förstått det lite iallafall, vet inte om det stämmer till 100% då jag inte är så insatt i just det.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
Hogge_
27 januari 2009 · 186 Inlägg

okej, nu är ja med på hur du menar. "påsen"
för på den wg ja ska köpa går det inte ställa den genom o skruva på fjäderna, så justering utav laddtryck går endast genom pysventil/ Mottryck

Hogge_
27 januari 2009 · 186 Inlägg

nån mer som vet något om detta?

Marlboroman
27 januari 2009 · 8 234 Inlägg

1:an till kompressorhuset och 2:an till laddtrycksstyrning.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
kaihaj
16 december 2010 · 258 Inlägg

Någon här som vet för/nackdelar med att ha wastegaten svetsad på downpipen istället för grenröret? Det satt så på en bil ja haft innan och det funkade utmärkt... är ju mycket lättare o sätta den där om det inte gör någon skada?

Volvo v70 (2013)
Driftar_N
16 december 2010 · 227 Inlägg

kaihaj skrev:
Någon här som vet för/nackdelar med att ha wastegaten svetsad på downpipen istället för grenröret? Det satt så på en bil ja haft innan och det funkade utmärkt... är ju mycket lättare o sätta den där om det inte gör någon skada?

Då fyller den inte längre sin funktion.
WG´ns funktion är att släppa abgaser förbi turbinen i turbon så att inte laddtrycket skenar, den måste alltså ta avgaser från grenröret och släppa ut dom där det passar (Avgassystemet, fria luften etc)

kaihaj
16 december 2010 · 258 Inlägg

Driftar_N skrev:

kaihaj skrev:
Någon här som vet för/nackdelar med att ha wastegaten svetsad på downpipen istället för grenröret? Det satt så på en bil ja haft innan och det funkade utmärkt... är ju mycket lättare o sätta den där om det inte gör någon skada?

Då fyller den inte längre sin funktion.
WG´ns funktion är att släppa abgaser förbi turbinen i turbon så att inte laddtrycket skenar, den måste alltså ta avgaser från grenröret och släppa ut dom där det passar (Avgassystemet, fria luften etc)

Men laddtrycket skena inte på den bil som det satt så på som ja hade förut :S

Volvo v70 (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang