4450
Sök

Biltema sportbromsskivor

Ready for takeoff
367 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
Hej!
Jag har köpt ett par sportbromsskivor från biltema till min saab 900 -97.. Nu när jag ska montera dem tycker jag att de satt väldigt konstigt. Har alltid trott att slitsarna ska vara bakåt, men enligt makeringen på kartongen som de låg i så sitter de rätt.. Ska verkligen skivorna sitta såhär, elelr är det en felmarkering?

Om ni inte förstår så snurrar skivan mot oket, dvs höger är fronten av bilen..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73018/571619_7yzwhu.jpg

mvh
Robin

Kolla mitt Projekt:
SAAB ng900t - "devil eye project"
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

16 197 Inlägg
16 februari 2009
dom ska sitta så..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

12 086 Inlägg
16 februari 2009
Dom ska o dom ska.. enligt tidigare diskussioner om hur slitsarna ska sitta så va de typ 50/50 inkl tillverkarrekomendadtioner. Jag vill påstå att de inte händer ett skit om du byter håll på dem, om du tycker det är snyggare.

9 108 Inlägg
16 februari 2009
Smaksak. Jag tycker det ser bättre ut när dom går bakåt cool

Ready for takeoff
367 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
Okej, så det är ingen fara med hur de sitter för prestanda osv? För isf orkar jag inte byta sida på skiten utan låter det sitta. Ville mest verifiera att det skulle sitta så smile

Kolla mitt Projekt:
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
16 februari 2009
jag blev själv väldigt fundersam när biltema villa ha slitzsarna till att skära luften medans mina sommar skivor skall smeka luften...

men men, jag satte dem som det stog, men snyggt är det ju inte...

Ready for takeoff
367 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
Nej precis, men nu orkar jag inte byta en gång till tongue Det ser tillräckligt coolt ut på min lilla skitbil endå smile

Kolla mitt Projekt:

854 Inlägg
16 februari 2009
Har inte en aning om hur det blir på bromsskivor i praktiken... Kom och tänka på hur däckmönster ser ut, allt leds ut mot sidorna, från mitten. Borde det inte bli liknande effekt här, att man vill ha ut luft/(vatten?) mot kanterna och inte in mot mitten? Bara en tanke som slog mig.

220 Inlägg
16 februari 2009
JapMax skrev:
Dom ska o dom ska.. enligt tidigare diskussioner om hur slitsarna ska sitta så va de typ 50/50 inkl tillverkarrekomendadtioner. Jag vill påstå att de inte händer ett skit om du byter håll på dem, om du tycker det är snyggare.

Riktningen på slitsningen spelar som sagt mindre roll, det du skall kolla är så att kylkanalerna (mellan skivorna) är riktade åt rätt håll.
Om du har rotationsbestämda skivor skall kylkanalerna riktas från centrum och svepa bakåt i rotationsriktningen.

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!

35 Inlägg
23 februari 2009
Är du nöjd med skivorna eller har dom blivigt skeva somm man brukar höra om biltemas skivor, vill ha slittsade på min med men vill inte lägga en förmögenhet...

Sök