4323
Sök

Växlar på Renault clio

2 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
Hej!

Jag har precis skaffat körkort och bil. Har en renault clio 01a. Har lite problem med växlarna. När ja kör på 3an och ska ner på 2an el ettan så vill den inte i som de ska. Är det så generellt på denna bil? Inte haft liknande problem när ja körde på körskolan med volvo eller wolkswagen, eller kan det beror på något annat?? mycket tacksam för svar.

2 855 Inlägg
5 mars 2009
Hej!

Det kan va så enkelt att det är nån justering som behövs göras, vet inte riktigt hur det ser ut på Clio, men har själv en Renault 19. Där är det lite växelförare som kan va lite glappa som kan göra det lite svårt att växla, Är det bara då du växlar ner? Går det enkelt att växla upp, från ettan till tvåan osv?

Annars kan det va så att synkringarna är dåliga, då uppkommer detta som du beskriver.
Men börja med att kolla upp ev. glapp i växelförarna, det skulle jag göra först.

/Peter

2 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
Tack för svaret!

Har inga problem med att växla upp, bara när ja ska ner till 1an eller 2an..

2 855 Inlägg
6 mars 2009
Hej igen!

Detta låter nästan som om synkringarna i växellådan har gett upp, så här rätt upp och ner så gissar jag på det, men som sagt, kolla upp ev. glapp men eftersom du kan växla upp utan problem så bör det inte va det.  Kollat Oljan i växellådan nåt? Ev. byt oljan och se om det blir bättre, men det är lite långsökt faktiskt. Som sagt så tror jag mest på synkringarna, och det är väl ganska så kostsamt att byta dessa, vet inte vad det kan gå på, gör du det själv, eller nån du känner kan göra det blir det ju avsevärt mycket billigare,  men annars är frågan om det inte kan va billigare med en begagnad växellåda, sen är det ju det hur den är i skick också. Om det nu är det felet som jag tror så kan du ju åka med den utan att det gör nåt, men kanske inte så himla kul att inte få i växlarna som man vill.

Lycka till!

// Peter

Sök