4332
Sök

Byta spindelled 855 -93

474 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
Hej, jag skulle idag hjälpa till och byta spindelled på en volvo 855:a från -93, men när jag hade lossat alla muttrar så får jag ändå inte loss den, det hjälpte inte ens att slå eller tom sätta en domkraft under skruvarna från spindelleden den lossnade ändå inte. Hur ska man göra egentligen? Någon som kan fixa en liten guide eller har några tips? Tacksam för svar, ska försöka igen imorgon...

//Alex

5 089 Inlägg
6 mars 2009
så imellan en kil på spindeln där ledet går upp,så du drar isät hålet där. sen är det bvara att slå länkarmen neråt.

Edit: Eller är det dom två bultarna som sitter i länkarmen du inte enns får loss? Dra på lite 5-56 och vänta en stund.. annars är det väll bara att slå eller värma loss det.
Senast redigerat av FLindgren (6 mars 2009)

\Lindgren

474 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
FLindgren skrev:
så imellan en kil på spindeln där ledet går upp,så du drar isät hålet där. sen är det bvara att slå länkarmen neråt.

Edit: Eller är det dom två bultarna som sitter i länkarmen du inte enns får loss? Dra på lite 5-56 och vänta en stund.. annars är det väll bara att slå eller värma loss det.

Nej, jag får inte ens loss de bultarna i länkarmen...
har för mig att jag läste nånstans att man inte skulle försöka bryta isär spindeln då den kunde spricka men jag kanske kommer ihåg fel?

Får väl testa att värma och banka imorgon om ingen kommer på något annat...

//Alex

8 282 Inlägg
6 mars 2009
Jag utgår ifrån att du lossat leden ur styrknogen? Det kan hjälpa. förök komma in under och bryta och bända. Och har du lossat leden ur knogen så kan du ju ta loss hela länkarmen och lägga den på golvet och slå, har för mig jag fick göra så på min

474 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Jag utgår ifrån att du lossat leden ur styrknogen? Det kan hjälpa. förök komma in under och bryta och bända. Och har du lossat leden ur knogen så kan du ju ta loss hela länkarmen och lägga den på golvet och slå, har för mig jag fick göra så på min

Ja, totalt har jag lossat på 4 muttrar, 3 under länkarmen och en som höll ihop själva leden tror jag, vet inte riktigt vad sakerna heter...
Men det borde alltså bara vara och ta i?

//Alex

1 688 Inlägg
6 mars 2009
Ett simpelt tips, slå på godset runt spindelledens tapp, länkarmen dvs.
Var inte rädd, ta i ordentligt så lossar den av sig själv, låter kanske konstigt, men det funkar! smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

474 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
Losgard skrev:
Ett simpelt tips, slå på godset runt spindelledens tapp, länkarmen dvs.
Var inte rädd, ta i ordentligt så lossar den av sig själv, låter kanske konstigt, men det funkar! smile

Okej, tack så mycket för alla svar:D

//Alex

3 235 Inlägg
6 mars 2009
Finns avdragare att köpa på biltema, kostar runt en 50 lapp, och sparar dig massa tid och krafter:)

1 688 Inlägg
6 mars 2009
engolf skrev:
Finns avdragare att köpa på biltema, kostar runt en 50 lapp, och sparar dig massa tid och krafter:)

Passar dåligt, och dom glider/pressar sig själva utåt när man skall använda dom, i alla fall dom som jag testat från Biltema.

yesbox- skrev:
Använd kapen och köp nya skruvar.

Då kvarstår ju faktumet att spindelledens tapp sitter kvar i länkarmen.

Testa att göra som jag skrev. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Sök