4325
Sök

740 automat växlar inte upp ordentligt

herr
321 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
svårt att beskriva i ord men jag ska försöka
har märkt att automatlådan inte växlar upp ordentligt förän man kommer upp i 90km/t. han växlar upp på sista växeln normalt, men jag märker att när man passerar 90 strecket så sjunker varvräknaren 300rpm och det blir att kännas att den drar bättre. detta är lite jobbigt när det är 90 väg och man hela tiden måste ligga lite över annars går varvet upp, och det vill jag inte för jag försöker snåla på bensinen, plus att man inte vill åka fast för fortkörning..

ska det vara så eller börjar det bli dags att se över lådan? hade en annan bil med automat och den höll inte på och segdrog såhär.

tacksam för alla tips
MvH björn

Smålänning
7 887 Inlägg
14 mars 2009
Antar att du redan bytt olja och filter och spolat ur den?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

herr
321 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
twin_cam skrev:

nej det har jag inte hunnit göra än neutral
oljan ser ok ut så jag tänkte höra först innan jag byter om lådan ska vara så och att jag bara svammlar

Smålänning
7 887 Inlägg
14 mars 2009
bjornt skrev:
twin_cam skrev:

nej det har jag inte hunnit göra än neutral
oljan ser ok ut så jag tänkte höra först innan jag byter om lådan ska vara så och att jag bara svammlar

Prova att ge lådan en storservice först smile Brukar kunna hjälpa.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

herr
321 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
ok ska göra det big_smile
förresten!, det där med att spola ur! vad ska man spola ur med för vätska?

Smålänning
7 887 Inlägg
14 mars 2009
bjornt skrev:

ATF smile

herr
321 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
twin_cam skrev:
bjornt skrev:

ATF smile

AAaaah.. förstås tongue jag trodde det fanns nån speciell vätska att göra rent med bara roll

1 758 Inlägg
14 mars 2009
Antar att det handlar om din röda 740 GL du har upplagd här?
Isf är det helt normalt! Automaten i dessa (AW71L) har så kallad "lock-up" vilket innebär att den "låser upp" momentomvandlaren när hastigheten går över 90 km/h på fjärde växeln.
Kort och förenklat kan man säga att momentomvandlaren hela tiden ligger och slirar lite för att hålla lådan beredd för växling. Detta stjäl en del effekt och därför har man konstuerat lådan så att den låser momentomvandlaren när man kommer upp i "marchfart" (vilket på dessa lådor som sagt innebär 90 knyck på högsta växeln). Meningen med detta är att motorn ska gå snålare. Att du upplever att bilen drar bättre är för att momentomvandlaren inte ligger och "slirar bort" effekt.
Så det är helt normalt!

herr
321 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
schnauz skrev:
Antar att det handlar om din röda 740 GL du har upplagd här?
Isf är det helt normalt! Automaten i dessa (AW71L) har så kallad "lock-up" vilket innebär att den "låser upp" momentomvandlaren när hastigheten går över 90 km/h på fjärde växeln.
Kort och förenklat kan man säga att momentomvandlaren hela tiden ligger och slirar lite för att hålla lådan beredd för växling. Detta stjäl en del effekt och därför har man konstuerat lådan så att den låser momentomvandlaren när man kommer upp i "marchfart" (vilket på dessa lådor som sagt innebär 90 knyck på högsta växeln). Meningen med detta är att motorn ska gå snålare. Att du upplever att bilen drar bättre är för att momentomvandlaren inte ligger och "slirar bort" effekt.
Så det är helt normalt!

aah, tack så mkt för informationen!
synd bara att den inte kopplar i förrän 90km/h, önskar att det gick att sänka den till 80 iaf tongue men det är väl inget att tänka på?

förresten så ska det vara en automatlåda från en 940 -94 som sitter i, men det borde väl vara samma som 740:ins låda i princip?
Senast redigerat av bjornt (14 mars 2009)

Sök