2482
Sök

AirOnes: Volvo 244 GLT "Buken" *..under nedläggning..*

Var en 85:as Volvo 244 GLT, jag höll kär väldigt länge. Många minnen och mycket blev gjort.

Forummoderator
0 Följare
387 040 Visningar
Projektet avslutat 8 maj 2012
Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 augusti 2009
Ojoj, sånt som händer. Hur var det med din polare då? Inget allvarligt hoppas jag?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
9 augusti 2009
ush är anti sådanna svetshjälmar , Obekvema, obehaglig. Men det är skyddet som räknas !
Fick du ordnat svetsen igen ? Drog du av munstycket o kolla så det inte fastnat ?

C H E V R O L E T <3

Forummoderator
26 471 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Children-Of-Bodom Nej jag hann ju inte prova om man skulle ha en bättre jordpunkt utan jag packade ihop direkt och hämtade kompisen. Kändes som att det var viktigare. Men tråden hade fastnat innanför munstycket. Den var en aningen sned så därför den fastnade.

Edit: Just ja..angående svetshjälmen. Det var en sådan som följde med i "paketet". Kändes väldigt..plastig men..det lär väl funka. Skall nog dock investera i en bättre, en sådan som slår ifrån av sig själv.

te_wik Han hade inflamation i ryggen, samt allvarlig förkylning med tillhörande feber. Kändes som säkrast att jag skjutsade då han hade tillräckligt ont för att knappt kunna sitta ens, och sen inga pengar för att ta taxi eller sjuktransport. Är man kompis så blir det därför quid pro quo smile
Senast redigerat av AirOne (9 augusti 2009)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
Forummoderator
26 471 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
MrEricsson skrev:
bara svetsa på som en tok nu

Ska göra det smile

5 042 Inlägg
10 augusti 2009
AirOne skrev:
Children-Of-Bodom Nej jag hann ju inte prova om man skulle ha en bättre jordpunkt utan jag packade ihop direkt och hämtade kompisen. Kändes som att det var viktigare. Men tråden hade fastnat innanför munstycket. Den var en aningen sned så därför den fastnade.

Edit: Just ja..angående svetshjälmen. Det var en sådan som följde med i "paketet". Kändes väldigt..plastig men..det lär väl funka. Skall nog dock investera i en bättre, en sådan som slår ifrån av sig själv.

te_wik Han hade inflamation i ryggen, samt allvarlig förkylning med tillhörande feber. Kändes som säkrast att jag skjutsade då han hade tillräckligt ont för att knappt kunna sitta ens, och sen inga pengar för att ta taxi eller sjuktransport. Är man kompis så blir det därför quid pro quo smile

Låter bra. Tänk på att själva hjälmen kan va en billig sak. Det är glaset du ska satsa cashen på  smile
Kolla annars efter " bättre " beg !

C H E V R O L E T <3

Forummoderator
26 471 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
AirOne skrev:

Låter bra. Tänk på att själva hjälmen kan va en billig sak. Det är glaset du ska satsa cashen på  smile
Kolla annars efter " bättre " beg !

Hm okej...men hur vet man vad som är "bra" och vad som är "mindre" bra när det gäller hjälmar då och dess glas? Tjockleken eller hur mycket man ser igenom eller vad? smile

5 042 Inlägg
10 augusti 2009
beror på hur mycket din plånbok vill lägga ut smile
Speedglas är ett bra märke till hyffsat bra priser.
Ska du svetsa mycket så är en bra hjälm med bra glas att rekommendera !
Men som hobby svetsning så duger en en billigare. Clas ohlsson har en speedglas hjälmn för 900kr som är riktigt värt pengarna. Men kanske för dyrt ?
Annars är Julas " dyraste " 700 nått om det inte blitt billigare eller dyrare helt ok för va Jula !
Biltemas saker är bara att strunta i. ren skräp o ögonen värker efter en stunds svetsning-
Ang vad som är bra så får du till börja med skaffa en Autobländningshjälm. Sen finns det ju spakar att tjustera med vad för svetsning du skall köra med.
Sen kan du köpa en Biltema hjälm o köpa ett bättre glas med om du ser det som ett anternativ smile
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (10 augusti 2009)

C H E V R O L E T <3

Forummoderator
26 471 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
beror på hur mycket din plånbok vill lägga ut smile
Speedglas är ett bra märke till hyffsat bra priser.
Ska du svetsa mycket så är en bra hjälm med bra glas att rekommendera !
Men som hobby svetsning så duger en en billigare. Clas ohlsson har en speedglas hjälmn för 900kr som är riktigt värt pengarna. Men kanske för dyrt ?
Annars är Julas " dyraste " 700 nått om det inte blitt billigare eller dyrare helt ok för va Jula !
Biltemas saker är bara att strunta i. ren skräp o ögonen värker efter en stunds svetsning-
Ang vad som är bra så får du till börja med skaffa en Autobländningshjälm. Sen finns det ju spakar att tjustera med vad för svetsning du skall köra med.
Sen kan du köpa en Biltema hjälm o köpa ett bättre glas med om du ser det som ett anternativ smile

Man tackar för tipsen. Det är särskilt mycket värt, med tanke på att jag inte vill sabba den lilla syn jag har kvar då jag bara ser med ett öga. Lär nog lägga pengar på en bra svetshjälm av nåt slag. Autoavbländningsläge lät bra, det ska jag kika på.

261 Inlägg
10 augusti 2009
Tänk på att sådanna "Skit" svetsar med flusstråd stänker rätt så ordentligt, plus att resultat knappast blir tillfredställande...
Om det är tänkt å bli en långvarig hobby så rekomenderas riktig 3-fas med gas!!!! (kan med fördel köpas begagnat från blocket el dyl)

Forummoderator
26 471 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
945TurboMS skrev:
Tänk på att sådanna "Skit" svetsar med flusstråd stänker rätt så ordentligt, plus att resultat knappast blir tillfredställande...
Om det är tänkt å bli en långvarig hobby så rekomenderas riktig 3-fas med gas!!!! (kan med fördel köpas begagnat från blocket el dyl)

Skitsvets vet jag inte om det är. Skall tydligen fungera tillfredställande mot mitt behov. Skall ju inte svetsa hela dagarna långa, utan lite då och då, här och där. Högst på Hobbynivå.
Skydd för synen är dock högt prioriterad pga ovannämda anledning.

.......
2 655 Inlägg
10 augusti 2009
ser att folk hann före mej men tänkte också tipsa om den hjälmen på clas ohlsson, de va sån jag hade då jag jobbade som svetsare, och även många andra företag har dom, finns ingen bättre hjälm om man frågar mej.

och dessa med flusstråd idag funkar helt okej, var tveksam först till allt jag hört men rengör man bara riktigt innan man börjar svetsa och ser till att man har rätt inställt beroende på vad man svetsar så funkar dom helt okej.

Skogis
22 Inlägg
10 augusti 2009
tycker om att det fortfarande finns folk som vill restorera/renovera gamla Volvo bilar. kommar att följa denna tråd.
Senast redigerat av sk0g1s (10 augusti 2009)

Respektera andra, så respekterar dom dig
Mitt projekt = http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=145844

Forummoderator
26 471 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
sk0g1s skrev:
tycker om att det fortfarande finns folk som vill restorera/renovera gamla Volvo bilar. kommar att följa denna tråd.

Du är välkommen smile Jag är absolut ingen expert av något slag på renovering eller så, men jag gör så gott jag kan. Och så lär man sig nåt på kuppen dessutom smile

Forummoderator
26 471 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
v80_ecke skrev:
börjat svetsa ännu?

Nope. Svetsen är hos föräldrarna och tack vare ett misstag från chefen på jobbet så ska jag jobba en vecka till innan ledigheten då jag har tid. (Jag jobbar natt så det blir inte så mycket gjort på dagarna..)
Men. Jag vägrar sova bort dagarna så jag SKA ta mig dit i veckan och börja svetsa i alla fall big_smile

261 Inlägg
11 augusti 2009
AirOne skrev:
Skitsvets vet jag inte om det är

Det är bara för att du inte har provsvetsat ännu lol
Nä, men allvarligt...  Spelar igentligen roll var det är för svets! Flusstråd ger inget bra resultat....  Och hade du tänkt dig å svetsa bilplåt med den, så kommer du mest troligt å bli besviken..  jag talar av egen erfarenhet, har ägt en liknande manick med flusstråd cool

Det blir aldrig likabra resultat som med gas och riktig/vanlig tråd...

jo just det....  Det är svårare å svetsa med flusstråd en vanlig tråd och gas.... 
Har du nåt som du är rädd om, typ lackade ytor och sånt? Täck över det innan du börjar svetsa...  För det stänker nåt så in i hel--te rent ut sagt!!!
Senast redigerat av 945TurboMS (11 augusti 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 augusti 2009
945TurboMS skrev:
AirOne skrev:
Skitsvets vet jag inte om det är

Det är bara för att du inte har provsvetsat ännu lol
Nä, men allvarligt...  Spelar igentligen roll var det är för svets! Flusstråd ger inget bra resultat....  Och hade du tänkt dig å svetsa bilplåt med den, så kommer du mest troligt å bli besviken..  jag talar av egen erfarenhet, har ägt en liknande manick med flusstråd cool

Det blir aldrig likabra resultat som med gas och riktig/vanlig tråd...

jo just det....  Det är svårare å svetsa med flusstråd en vanlig tråd och gas.... 
Har du nåt som du är rädd om, typ lackade ytor och sånt? Täck över det innan du börjar svetsa...  För det stänker nåt så in i hel--te rent ut sagt!!!

Måste faktiskt hålla med här, duger knappt till att punkta bilplåt med sad
Sen får du nästan ta trådrullen med dig till sovrummet för den tål inte fukt för 5 öre. (tråden alltså, rullen håller nog det)

Hoppas dock att det inte är lika dåliga grejjer i ditt fall som jag "råkat" ut för smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 953 Inlägg
11 augusti 2009
längtar att få se det med äldre fronten big_smile

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

261 Inlägg
11 augusti 2009
te_wik skrev:
Måste faktiskt hålla med här, duger knappt till att punkta bilplåt med sad
Sen får du nästan ta trådrullen med dig till sovrummet för den tål inte fukt för 5 öre. (tråden alltså, rullen håller nog det)

Hoppas dock att det inte är lika dåliga grejjer i ditt fall som jag "råkat" ut för smile

Det skulle finnas en varningstext på utsidan kartongen "VARNING - Denna svets går inte å använda till nånting mer än en gigantisk brevpress" lol

Förvisso kanske jag svetsar mer än Airone, så det kanske inte är befogat för honom å köpa så stora prylar jag har....  Efter ha använt den "dåliga" flusstråden, så gick jag å köpte mig en riktig Esab på 170Amp istället....  visst, inte billig.. Men bra wink
Och det bästa är att jag kanske kommer å kunna ha den i 20år innan den är utsleten tongue (Esab=kvalite)

Sök