Vad är det som skiljer M90 och M47? & Varför är min bil "svampig"?

SPC_Bulow Volvo 740ft -90
22 april 2009 · 26 Inlägg

Jag har alltid haft turbo bilar men jag vet fan inte vad det är för skillnad mellan M47 och M90 lådetna det kan ju inte vara så mkt som skiljer sig...

-Båda är 5 växlade
-Ingen over drive

Jag vet fan inte jag kan inte hitta några större skillnader om det är någon som vet vad det är för skillnad skulle jag vilja veta vad det är? för delar? Nackdelar?


Jag har en 740 ganska ombyggd men det jag inte fattar är varför den är svampig. jag har V70R sänkning på hela bilen men den är ändå väldigt mjuk. den ska inte vara sjö gång i bilen är det någon som vet vad det kan bro på jag vet inte jag har inte många idéer kvar...

If assholes could fly. This place would be an airport
Pierre-na
22 april 2009 · 398 Inlägg

M47an är klenare än m90ian och sp behöver man dra upp en "spak" för att kunna lägga i backen

M90 är en bra låda som är kraftigt byggd och har växlarna på rätt ställe sedan är det ju lättare att hitta lägena i denna låda

Senast redigerat av Pierre-na (22 april 2009)

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
TurbOla Reservdansk
22 april 2009 · 6 271 Inlägg

Är M47 byggd av Getrag?
M90 och alla efterföljande manuella lådor till 850 och framåt är gjorda av Getrag.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
karlsson_6 Volvo Fantast
22 april 2009 · 194 Inlägg

M47 är 5 växlad, en av volvos klenaste lådor och har inte någon knapp växel.
M46od har knappväxel
M90 är den starkaste orginal lådan men ändå helt kass, men har man en chippad 740 så funkar den

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
SPC_Bulow Volvo 740ft -90
22 april 2009 · 26 Inlägg

TurbOla skrev:
Är M47 byggd av Getrag?
M90 och alla efterföljande manuella lådor till 850 och framåt är gjorda av Getrag.

jag vet inte om den är det.. men jag evt att m90 är det men är det sådan stor kvalitets skillnad på olika tillverkare. Volvo har ju ändå ganska stora kvalitets test på sina produkter..

If assholes could fly. This place would be an airport
SPC_Bulow Volvo 740ft -90
22 april 2009 · 26 Inlägg

karlsson_6 skrev:
M47 är 5 växlad, en av volvos klenaste lådor och har inte någon knapp växel.
M46od har knappväxel
M90 är den starkaste orginal lådan men ändå helt kass, men har man en chippad 740 så funkar den

Tycker att volvo orginal inte har några bra lådor M46 helt kass och M47 M90 är väll bäst hittills...

jo problemet hade ju inte funnits om jag bara hade haft den chippad...

If assholes could fly. This place would be an airport
karlsson_6 Volvo Fantast
22 april 2009 · 194 Inlägg

att du inte skaffa en Bmw ZF eller getrag 260 låda från bmw, visste mer krabb iomed att man får svetsa om lådan men den håller iallafall. finns ju färdiga ZF lådor att köpa ca 6000 kr

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
SPC_Bulow Volvo 740ft -90
22 april 2009 · 26 Inlägg

karlsson_6 skrev:
att du inte skaffa en Bmw ZF eller getrag 260 låda från bmw, visste mer krabb iomed att man får svetsa om lådan men den håller iallafall. finns ju färdiga ZF lådor att köpa ca 6000 kr

jo det är sant jag kollade på en BMW M3 låda men det blev inte så jag skulle köpa den oc åkte till Dalarna men han hade inte fattat vad jag menade så han hade sålt den till en annan så jag sket i det och tänkte ja ja men M90 med svetsad synk kan ju funka och det blev det jag köpte och fixade till. fick iaf bra pris på den...

If assholes could fly. This place would be an airport
H3dlund Med lem
22 april 2009 · 1 127 Inlägg

karlsson_6 skrev:
M47 är 5 växlad, en av volvos klenaste lådor och har inte någon knapp växel.
M46od har knappväxel
M90 är den starkaste orginal lådan men ändå helt kass, men har man en chippad 740 så funkar den

När blev m90 kass? Finns ju bevisat att den håller för 500hk på gatdäck.

Det som dödar en m90 är folk som inte kan växla. Rensar du dreven pga effekt så är det nog något annat än lådan som ryker före..

SPC_Bulow Volvo 740ft -90
22 april 2009 · 26 Inlägg

H3dlund skrev:

karlsson_6 skrev:
M47 är 5 växlad, en av volvos klenaste lådor och har inte någon knapp växel.
M46od har knappväxel
M90 är den starkaste orginal lådan men ändå helt kass, men har man en chippad 740 så funkar den

När blev m90 kass? Finns ju bevisat att den håller för 500hk på gatdäck.

Det som dödar en m90 är folk som inte kan växla. Rensar du dreven pga effekt så är det nog något annat än lådan som ryker före..

Tack för ett bra svar:)

If assholes could fly. This place would be an airport
turboforssen Telge Drifting Team
22 april 2009 · 5 398 Inlägg

SPC_Bulow skrev:

karlsson_6 skrev:
M47 är 5 växlad, en av volvos klenaste lådor och har inte någon knapp växel.
M46od har knappväxel
M90 är den starkaste orginal lådan men ändå helt kass, men har man en chippad 740 så funkar den

Tycker att volvo orginal inte har några bra lådor M46 helt kass och M47 M90 är väll bäst hittills...

jo problemet hade ju inte funnits om jag bara hade haft den chippad...

ha ha m47 är ju volvos klenaste låda så det är lite skumt att du tycker den å m90 är bäst smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
steifan DR!FTT3KN!K3R
22 april 2009 · 10 427 Inlägg

TurbOla skrev:
Är M47 byggd av Getrag?
M90 och alla efterföljande manuella lådor till 850 och framåt är gjorda av Getrag.

M46/M47/M90/M56 osv är byggda på f.d. Volvo i Köping som numera är Getrag All Wheel Drive
och gör just AWD-systemen till Ford-koncernen. Så ska man vara lite petig så har växellådorna
tillverkats av samma företag hela tiden. Nu finns iofs monteringen hos Getrag i Tyskland sen något år.

steifan DR!FTT3KN!K3R
22 april 2009 · 10 427 Inlägg

SPC_Bulow skrev:
Jag har en 740 ganska ombyggd men det jag inte fattar är varför den är svampig. jag har V70R sänkning på hela bilen men den är ändå väldigt mjuk. den ska inte vara sjö gång i bilen är det någon som vet vad det kan bro på jag vet inte jag har inte många idéer kvar...

Hmm.. har du monterat V70ns fjädrar eller vad är det du har gjort?

SPC_Bulow Volvo 740ft -90
22 april 2009 · 26 Inlägg

steifan skrev:

SPC_Bulow skrev:
Jag har en 740 ganska ombyggd men det jag inte fattar är varför den är svampig. jag har V70R sänkning på hela bilen men den är ändå väldigt mjuk. den ska inte vara sjö gång i bilen är det någon som vet vad det kan bro på jag vet inte jag har inte många idéer kvar...

Hmm.. har du monterat V70ns fjädrar eller vad är det du har gjort?

japp jag köpte fjädrar till in förra bil en V70R och jag monterade inte dem.. så det jag gjorde var att jag monterade dem nu för att jag hoppades på att jag skulle få den lite styvare i bakvagnen men jag fick inte det... jag vet fan inte vad det kan vara.... den e så jävla gungig


https://www1.garaget.org/gallery/archive/48406/633765_bqn5m2.jpg
så här ser dem ut... jag har för mig att dem kommer ifrån vpart men jag kommer inte ihåg hundra

If assholes could fly. This place would be an airport
Christian S
22 april 2009 · 4 816 Inlägg

om den är gungig så beror ju det på dämparna och inte fjädrarna, för det är ju dämparna som gör att det inte gungar och fjädrarna som håller uppe bilen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
SPC_Bulow Volvo 740ft -90
22 april 2009 · 26 Inlägg

det är dämparna också som jag bytt kommer ifrån eller ska sitta på v70 men vafan ska ju inte gunga då... är det så att V70 är så mkt mjukare

If assholes could fly. This place would be an airport
steifan DR!FTT3KN!K3R
22 april 2009 · 10 427 Inlägg

Är problemet att bilen kränger som faen i kurvor eller är den hängig i häcken över ojämnheter?


Tycker det låter mycket skumt med V70-grejer på en 740, aldrig hört talas om något liknande förr.
Passade prylarna utan större modifikationer eller?

TurbOla Reservdansk
22 april 2009 · 6 271 Inlägg

V70R-fjädrar är gjorda för en mycket tyngre bil än en gammal 740, kan ha något med saken att göra? roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
ekelund88
22 april 2009 · 2 656 Inlägg

H3dlund skrev:

karlsson_6 skrev:
M47 är 5 växlad, en av volvos klenaste lådor och har inte någon knapp växel.
M46od har knappväxel
M90 är den starkaste orginal lådan men ändå helt kass, men har man en chippad 740 så funkar den

När blev m90 kass? Finns ju bevisat att den håller för 500hk på gatdäck.

Det som dödar en m90 är folk som inte kan växla. Rensar du dreven pga effekt så är det nog något annat än lådan som ryker före..

M90 ÄR en dålig låda 250 - 300 hk klarar dom ca då kan man köra normal med lite rejsande o så
men växlar man som en man håller dom inte länge punkt wink

men sen e de intersant hur länge den där lådan höll wink för jag kan ju då påstå att min 745 tic (et motorn) höll för 1.5 i ladd för de gjorde den ju när laddet skena men jag gasade med de en gång men de räknas med eller ?

SPC_Bulow Volvo 740ft -90
22 april 2009 · 26 Inlägg

steifan skrev:
Är problemet att bilen kränger som faen i kurvor eller är den hängig i häcken över ojämnheter?


Tycker det låter mycket skumt med V70-grejer på en 740, aldrig hört talas om något liknande förr.
Passade prylarna utan större modifikationer eller?

nää den gungar som fan.. så fort det är en ojämnhet så gungar det som fan efteråt....

If assholes could fly. This place would be an airport
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang