4098
Sök

Tyst, komfortabel och billig bil?

Snål gnällspik
402 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
Nu är jag trött på min skrammelburk -jag vill ha en TYSSSSSSST bil!  smile

Nog är det häftigt med motorljud och så...men jag håller väl på att bli gubbe lol

Vad ska man köpa -om man inte har råd med nån dyr tysksläde och den dyra försäkringen mm som kommer med de bilarna?

Billigt -men tyst i kupe'n och komfort alltså!

Är alltid sedan-karosser tystare än kombi?

Volvo S80 2,9.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
1 maj 2009
Vilken pris tänker du på lägga ut?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

huh?
10 427 Inlägg
1 maj 2009
En sen Volvo S90/V90 eller någon fräschare Volvo 960 1995-1996 om du inte är kräsen med bränsleförbrukningen (wink) kanske vore passande. Borde ju vara tystare och mer komfortabel än Volvo 850 kombis. Finns i alla möjliga prisklasser och skick!

8 Inlägg
1 maj 2009
Har du tänkt på Audi a6.  Dom är väldig komfort vänliga och även tysta.  Länkar en exempel på en 97á år modell.
Vet dok inte hur mkt dom dricker i soppa, men annars funkar Audi a4 i samma variant lika bra och då kan du även lägga på Turbo så kan du få lite tryck i gasen! tongue

Audi 97
http://www.blocket.se/vi/21414756.htm?ca=11_s

Är alltid sedan-karosser tystare än kombi?  - ang den frågan så är jag rätt så osäker , men skulle typpa på att sedan karossen är mer tystare, sen beror självklart på hur bilen är byggd.. bara en åsikt där-! smile

644 Inlägg
1 maj 2009
Jag har en Opel omega kombi-97,mycket bra komfort och går nästan ljudlöst i kupen,och går att hitta till riktigt bra pris..  Min är en 2,0 8v och har aldrig krånglat,vet inte hurdana dom andra motorerna är.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
1 maj 2009
http://www.blocket.se/vi/20748978.htm?ca=12_s

En gedigen och väl till tagen Mercedes, som inte är allt för dyr. Tyst och skönt åker man. Det har också gått väldigt lite för en bil som rullar lika långt som en Volvo 740 om inte längre.

/Markus
Senast redigerat av -Mackan- (1 maj 2009)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 571 Inlägg
1 maj 2009
Någon av de senaste årskullarna av MB 124an är fina. Finns allt ifrån små fyror till åttor plus massa olika dieslar. Är något helt annat än Volvo 850 komfort- och körmässigt. Nackdelen är priserna ligger högt på välvårdade ex. En 220 16v är en bra avvägning mellan ekonomi och prestanda.

Jag antar att du kör 850 eftersom det står det i signaturen. Jag tycker DET är en tyst och bekväm bil hehe. Kombimodeller tar väl in mer väg och vindljud kanske.

Volvo 960 har skönare fjädring och känns lite stadigare än 850 men inte är den mkt tystare, den har mer vindbrus tycker jag.
Senast redigerat av henrikh (1 maj 2009)

8 Inlägg
1 maj 2009
Stämmer bra, ex. mb e200 (124w) 88års modell som jag har, är väldigt bekväm och tyst låten och drar lite i besin runt 0.6l/mil på landsväg , vet dok inte vad den drar på statskörning men skulle nog tippa på 0.8l dära!?! pris ca. 15- 30 tusen. min ligger på 18tusen mil gående och håller säker upp till 40tusen mil o fram ,dvs på hur man har tagit hand om bil. cool
Senast redigerat av Cammy (1 maj 2009)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
1 maj 2009
Citroën XM är rätt tyst och komforten är som att sväva på moln smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
1 maj 2009
min audi  100  är  väldigt tyst smile  lr var  tyst med orginalslutburken  xD

Snål gnällspik
402 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
Tack för svar hittills! :-)
Prisklass jag tänkte på var ca 30-40 000 eller billigare.  Saab 9000 och volvo 855 har jag och tycker de har lite för mycket vindbrus och andra ljud, jag söker något tystare och mer komfortabelt.

Volvo S80 2,9.

582 Inlägg
1 maj 2009
köp en audi garanterat inget skrammel.otroligt välbyggda bilar och komfort har dom oxå.
four rings to rule them all OOOO

hej

1 571 Inlägg
1 maj 2009
Cammy skrev:
Stämmer bra, ex. mb e200 (124w) 88års modell som jag har, är väldigt bekväm och tyst låten och drar lite i besin runt 0.6l/mil på landsväg , vet dok inte vad den drar på statskörning men skulle nog tippa på 0.8l dära!?! pris ca. 15- 30 tusen. min ligger på 18tusen mil gående och håller säker upp till 40tusen mil o fram ,dvs på hur man har tagit hand om bil. cool

55000mil körde jag med min 200:a och då rasade en drivaxel, det blev för dyrt/olönsamt att laga men den hade säkert kunnat orka både 60 och 65000mil. Det är oftast rosten som tar dom och slitdelar som bussningar och sånt blir dåliga.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
1 maj 2009
Ingenting som jag brukar tänka på men tycker nog att 9-5orna är rätt så tysta, har bara åkt och kört kombin och sedanen borde vara lite tystare ändå. Eftersom du själv har en 9000 så kan jag påpeka att 9-5an är betydligt tystare än min 9000 (och då avser jag självklart bara på vindbrus osv och inte avgas då min låter lite mer än den ska)

I övrigt så är 9-5an riktigt bekväm, spec med sportstolarna och med spänstiga motorer redan från 150hk dessutom så får du grymt mycket bil för pengarna!

Annars så får du en Cadillac STS med Northstar 32ventilers V8 för dom pengarna, har aldrig åkt en men de ser förjäkla goa ut, kanske värt att kolla upp? smile
Senast redigerat av TenZer (1 maj 2009)

Rock'n Roll

8 Inlägg
1 maj 2009
henrikh skrev:
Cammy skrev:

55000mil körde jag med min 200:a och då rasade en drivaxel, det blev för dyrt/olönsamt att laga men den hade säkert kunnat orka både 60 och 65000mil. Det är oftast rosten som tar dom och slitdelar som bussningar och sånt blir dåliga.

Jävlar , vad 200 mb går , shit... otrorligt! smile Jag har en som jag nydligen ägen och satt o tänkte på om du visste något om oljan? Jag har fyllt på med olja en gång ska fylla på yttligare 4liter men är det vanligt att man får fylla på med olja? eller är kan det vara nåt fel på motorn eller nåt?  hmm

4 005 Inlägg
1 maj 2009
steifan skrev:
En sen Volvo S90/V90 eller någon fräschare Volvo 960 1995-1996 om du inte är kräsen med bränsleförbrukningen (wink) kanske vore passande. Borde ju vara tystare och mer komfortabel än Volvo 850 kombis. Finns i alla möjliga prisklasser och skick!

Instämmer!
En s90 är mycket komfort för pengarna. Kostar inte så mkt att köpa in, speciellt inte 960 (över -96 års modell då) och kostar inte så mkt att laga, och man kan laga mycket själv.
Men visst drar bränslekostnaden iväg litegranna. Min ligger runt 1.4 i relativt mullerkörning (onödig gas)

Det är MÅNGA gubbar som kommer fram och säger åh! en s90, vad fin volvo, sista riktiga volvon. Och börjar tala om att de alltid velat ha en sådan. smile haha, konstigt.

volvo for the win!

2 021 Inlägg
1 maj 2009
Citroen av nyare modell, dom e varken vackra,hållbara eller pigga, men fan va skönt man åker i dom.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 maj 2009
Mercedes E eller S eller en Bmw 7-serie E38. Väljer du den sistnämda får du lite roligt bakom ratten också wink

En 728i är en bra kombination av låg förbrukning med lagom prestanda, kolla:
http://autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E38/
För mer info

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 171 Inlägg
1 maj 2009
Audi 100 2,3 -92 och framåt är ganska tyst och drar normalmycket bensin. De går säkert att få tag på billigt också.

Se till att skaffa en med lite högre profil på däcken eller originaldimension.

Opel omega är också tyst och bra.

Båda kan kosta en del ifall de behöver repareras.

Ja, sedaner är tystare och drar lite mindre bensin än kombimodeller. Mindre vind- och vägbrus. Dessutom kan man faktiskt se genom bakrutan/backspegeln och inte en 5cm bred skottglugg i backspegeln och slipper bakrutetorkare.

Sedaner är även oftast billigare i inköp också eftersom de flesta verkar vilja ha kombi.
Senast redigerat av zoopåse (1 maj 2009)

Snål gnällspik
402 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
Citroen XM har jag haft faktiskt, och den var mycket riktigt väldigt trevlig att åka i. Otrolig konstruktion också, men elsystemet...ojoj. helt 'nakna' kontakter och annat , det bara spökade.

Volvo S90 är ju fina men de jag sett har varit ganska dyra, de är ju väldigt uppskattade...

BMW 7-serie är ju en dröm...men jag är rädd att rep och förskringskostnaderna knäcker mig.

Audi A6, Saab 9-5 och mercedes 200 är intressanta ..  :-)

Volvo S80 2,9.

Sök