4250
Sök

850 Turbo -94 Byta bromsvätska och bromsslangar

1 854 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Ska byta bromsvätska till en annan sort och bromsslangar runt om.

Har ingen lift så det blir o skruva på marken.

Hur gör jag det enklast, måste man palla upp hela bilen?

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
7 maj 2009
Det enklaste är att palla upp bilen riktigt.
Lossa sedan slangarna och låt sedan bromsvätskan rinna ut.
Montera dem nya slangarna, fyll på bromsvätska, lossa luftnipplarna på alla hjulen och vänta till det rinner bromsvätska där, tänkt på att kolla så det är vätska i behållaren hela tiden.

Efter detta så är det bara till att lufta systemet på vanligt vis.

/Påsen

PÅSEN RACING

Random Hero
4 047 Inlägg
7 maj 2009
påsen skrev:
Montera dem nya slangarna, fyll på bromsvätska, lossa luftnipplarna på alla hjulen och vänta till det rinner bromsvätska där, tänkt på att kolla så det är vätska i behållaren hela tiden.

/Påsen

här fick han med allt, men tänk på o ha riktiga verktyg när du lossar bromsslangarna, de har en tendens o va rostade i "muttrarna" o kan bli förjävliga o få loss om de slits

Dog food lid. Backwards

686 Inlägg
7 maj 2009
DusanMandick skrev:
påsen skrev:

/Påsen

här fick han med allt, men tänk på o ha riktiga verktyg när du lossar bromsslangarna, de har en tendens o va rostade i "muttrarna" o kan bli förjävliga o få loss om de slits

Det va de jag glömde skriva tongue
Man ska helst ha på 5-56 eller annan liknande rostlösare på dem muttrarna/bultarna som man ska lossa som har med bromsvätska och OK att göra ett tag innan man börjar skruva på det.
Speciellt luftningsnippeln och på bromsrören/slangarna då dem har mycket lätt för att gå sönder annars.

/Påsen

PÅSEN RACING

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 maj 2009
DusanMandick skrev:
påsen skrev:

/Påsen

Samt att bilen måste vara igång för att det ska komma ut bromsvätska då bilen mest troligt har ABS.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

686 Inlägg
7 maj 2009
te_wik skrev:
DusanMandick skrev:
påsen skrev:

/Påsen

Samt att bilen måste vara igång för att det ska komma ut bromsvätska då bilen mest troligt har ABS.

Mvh Tommy

Jag luftade på detta viset på min Astra med abs och det funkade.
Kan hända att bilen behöver vara igång, men inte alltid.

/Påsen

PÅSEN RACING

1 854 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Okej då låter det hyffsat lätt, bara lite halvnojig på hur jag får upp hela bilen på pallbockarna.

Tack för bra svar.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 maj 2009
onej84 skrev:
Okej då låter det hyffsat lätt, bara lite halvnojig på hur jag får upp hela bilen på pallbockarna.

Tack för bra svar.

Har du en garagedomkraft så lyft framändran från framvagnsbalken så du får upp båda hjulen åt gången, lägg pallbockar på de avsedda ställena under bilen, baktill kan du lyfta via dragkrogens balk om du har en sådan. Samma sak med pallbockarna där.

Lyfter man ett hjul åt gången så är risken att pallbocken tiltar när man lyfter andra sidan sen.
Tänk också på att lossa hjulen något först, sedan tar du bort hjulen helt efter att du fått alla hjul i luften.
Annars blir det tråkigt för bromsskivor och annat ifall bilen trillar i backen.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (7 maj 2009)

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 maj 2009
påsen skrev:

/Påsen

Det låter konstigt, jag har då alltid fått ha bilen igång, däremot räcker det på vissa bilar att bara ha tändningen påslagen.

Mvh TOmmy

686 Inlägg
7 maj 2009
te_wik skrev:
påsen skrev:

/Påsen

Det låter konstigt, jag har då alltid fått ha bilen igång, däremot räcker det på vissa bilar att bara ha tändningen påslagen.

Mvh TOmmy

okej, på opeln behövdes det faktiskt inte.
Luftade som jag skrev ovan och sen provkörde, bromsade hårt ett antal gånger så att ABS:en skulle aktiveras och det funkade kanon hmm

Men det är sant att man ska behöva det igentiligen nu när jag tänker efter.

/påsen

PÅSEN RACING

1 854 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
onej84 skrev:

Tack för bra svar.

Har du en garagedomkraft så lyft framändran från framvagnsbalken så du får upp båda hjulen åt gången, lägg pallbockar på de avsedda ställena under bilen, baktill kan du lyfta via dragkrogens balk om du har en sådan. Samma sak med pallbockarna där.

Lyfter man ett hjul åt gången så är risken att pallbocken tiltar när man lyfter andra sidan sen.
Tänk också på att lossa hjulen något först, sedan tar du bort hjulen helt efter att du fått alla hjul i luften.
Annars blir det tråkigt för bromsskivor och annat ifall bilen trillar i backen.

Mvh Tommy

Stora garagedomkraften har dött, har en liten kvar hoppas den funkar :p

Ingen dragkrok så jag får nog lyfta i balken nånstans.

Kanske har fått tag i lift nu så det skulle underlätta lite.

Sök