5685
Sök

Häst/ryttare v.s bil på en vanlig 70 väg.

Cupra_
28 augusti 2009
Jag bor på en privat väg där det rids mkt.. Mitt ex red själv en del och vi hade en egen häst.. Men vi tyckte båda två att bilvägar är till för bilar, ridspår är till hästar/ryttare. Lika naturligt som att man inte kör bil på cykelbana. Ok att man ibland måste korsa en bilväg för att komma fram till sin ridväg men varför vara ute och rida LÄNGS MED vägen? Bilförare stör sig och jag tror knappast hästen tycker det är kul heller. Och så jävla jobbigt är det inte att kliva av och sparka ner skiten i diket... Som nån annan skrev, lagom kul att köra sönder bilen på en frusen hästskit? Och den historian vill inte jag ta med försäkringsbolaget..

GREASEMONKEY
822 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
Verkar som 98% av alla hästägere vill glida på ett bananskal och leva farligt på vägarna, vore kul att se en hästägare betala alla utgifter efter en olycka när dom själva mot förmodan skulle lyckas köra på en annan ryttare / ryttare sparka på en motorhuv på deras bil, då skulle dom inte gilla läget ..

Mvh S.Österdahl

11 Inlägg
21 september 2009
Verkar som att de flesta bilförarna som skrivit detta inlägg är betydligt farligare i trafiken än vad en häst är

Avstängd
31 Inlägg
21 september 2009
770_EVOLVE skrev:
Jag anser att dom inte har på vägen att göra då dom inte betalar någon vägskatt för att framföras där, plus att dom skräpar ner på vägen (nedskräpning), och man kan inte tillämpa så kallad ECO driving om det är häst på vägen eftersom man måste hålla hastigheter ända ner till 30 på en 70 väg och sen accelerera upp till 70 igen, detta är helt fel enligt min mening .. varför måste man ta upp efter sin hund men inte sin häst ..

Är det verkligen så att en bilist har lagen mot sig vid en eventuell olycka där en häst blir skrämd ? eller liknande ??

I såfall krävs det nog lite lagändringar.

Bara pratar av mig lite.

Jag kan inte svara för andra ryttare, men personligen ser jag till att hoppa av hästen och sparka ner skiten i diket när så behövs. Dessutom tränar vi våra hästar till att uträtta sina behov i dikeskanten, dvs när de behöver skita svänger de ner rumpan i gräskanten, så i de flesta fall slipper jag kliva av. Mycket praktiskt!

Sedan vet jag lika väl som ni att det är långt ifrån alla som ser till att avlägsna skiten från vägen, något som faktiskt hör till god ton om man vill hålla sig vänn med folk. Och rent praktiskt är det inte möjligt att "plocka upp" efter sin häst, då det precis som ni säger är en bajskorv på cirka 5 kg. Ska vi släpa med oss sopsäckar att plocka upp i? Men som sagt, att sparka ner skiten i diket är, eller åtmindstone borde vara, basic för alla ryttare.

Men ditt argument att man inte kan tillämpa ECO driving är riktigt idiotiskt. Tycker du inte att det är rätt att sakta ner för din gamla mormor som går vid vägkanten heller då? Och vägskatt? Snälla människa, vägskatt/fordonsskatt har med bilens utsläppsvärden att göra, det är inte rimligt att ta ut det av en häst då dessa havremoppar inte har något nämnvärt utsläpp, förutom möjligen metangas.

Avstängd
31 Inlägg
21 september 2009
_Blue_Speed_ skrev:
FireTraXX skrev:
Jag röstar för att alla köper sig en hagelbössa och ifall en häst blir rädd av en bil eller bajsar på vägen så är det bara att promenera fram till den och blåsa skallen av djuret.

(Nej, jag gillar inte hästar, ett halvt ton labila muskler är inte något som hör hemma på vägarna...)

lol

Hahaha!

Vet du vad, jag håller fullständigt med dig om att ett halvt ton labila muskler inte hör hemma på vägen. Och tro mig, kan vi undvika att rida på vägen så gör vi det. Vi tycker inte heller att det är roligt att behöva dela väg med hormonstinna grabbar som bara måste gasa på lite extra när de möter en brud på en häst. Men tro det eller ej - vägen är inte bara för er. Som det ser ut nu har vi tillåtelse rida på vägen vare sig ni gillar det eller ej, vi följer samma trafikregler som ni och vi bör visa varandra ömsesidig respekt så länge reglerna är sånna.

453 Inlägg
21 september 2009
Värkar som mer än 50 procent stör sig på något vis att hästarna går på vägen så kanske, ska starta en val kampanj om hästar ska få gå på vägen eller inte.

När man möter en häst saktar man så klart ner, men endå börjar hästen oftast få frispel trippar går i sidled osv. Och fast man gör dom en tjänst och saktar ner tycker jag man alltid får sura miner eller en näve i vädret endå. Sen går dom på en 70 väg så får dom ta att bilarna kommer i 70 tycker jag!

Dom räknas ju som fordon vad jag fattat det som möter man en moppe på en 70 väg kör man oftast fortfarande i 70 bara att man kanske svänger ut lite mer, och det går ju 99 procent alltid bra!
Och en moppe är ett fordon en häst är en fordon(tydligen) så varför bromsa ner egentligen, bara för det är en häst!

Sen ni som har hästar kan ju ta en liten omväg i stället för o rida på vägen!

Det här med att om en häst sparkar på bilen om den får frispel elle något, att man det är man själv som gjort fel, är ju helt fel den går ju på en VÄG för BILAR!

Men hade jag kört in i hästen hage, och kört över den och det hänt något på bilen så då förstår jag att det är mitt fel men inte annars.

Sen det här med, man tycker att det ska vara körkort elle något på att man ska få ha hästen på vägen tycker jag är rätt, behöver inte kosta flera 1000 utan några hundra bara där man går en kurs och smäller smällare kör förbi hästen o hoppar och massa sont i ett inhägnat område sen anses hästen klara kursen får den rida på vägen. Inte så svårt.

Ser nästan mer hästskit än hundskit med ska jag säga, så bort med häst skiten från vägen!!!!!!!!!!
(bor lite untanför stan men endå)

164 Inlägg
21 september 2009
Timjoh skrev:
Värkar som mer än 50 procent stör sig på något vis att hästarna går på vägen så kanske, ska starta en val kampanj om hästar ska få gå på vägen eller inte.

När man möter en häst saktar man så klart ner, men endå börjar hästen oftast få frispel trippar går i sidled osv. Och fast man gör dom en tjänst och saktar ner tycker jag man alltid får sura miner eller en näve i vädret endå. Sen går dom på en 70 väg så får dom ta att bilarna kommer i 70 tycker jag!

Dom räknas ju som fordon vad jag fattat det som möter man en moppe på en 70 väg kör man oftast fortfarande i 70 bara att man kanske svänger ut lite mer, och det går ju 99 procent alltid bra!
Och en moppe är ett fordon en häst är en fordon(tydligen) så varför bromsa ner egentligen, bara för det är en häst!

Det här med att om en häst sparkar på bilen om den får frispel elle något, att man det är man själv som gjort fel, är ju helt fel den går ju på en VÄG för BILAR!

Men hade jag kört in i hästen hage, och kört över den och det hänt något på bilen så då förstår jag att det är mitt fel men inte annars.

Sen det här med, man tycker att det ska vara körkort elle något på att man ska få ha hästen på vägen tycker jag är rätt, behöver inte kosta flera 1000 utan några hundra bara där man går en kurs och smäller smällare kör förbi hästen o hoppar och massa sont i ett inhägnat område sen anses hästen klara kursen får den rida på vägen. Inte så svårt.

Ser nästan mer hästskit än hundskit med ska jag säga, så bort med häst skiten från vägen!!!!!!!!!!

Vägar är inte bara till för bilar. Vägar är till för allt som definieras som fordon. Hästar definieras som fordon enligt vägtrafikförordningen.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650

Avstängd
31 Inlägg
21 september 2009
Hastighet

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.

Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
   En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Verkar vara en hel del folk som missat det faktum att som biltrafikant har man en hel del skyldigheter men i princip inga rättigheter.
Senast redigerat av 1fittnylle (21 september 2009)

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
21 september 2009
Timjoh skrev:

Där är ditt problem...

Jag har ridit själv men sluta för 2 år sen, passerar alltid djur/människor i 20-30km/h för att göra allt jag kan för att underlätta...

Man borde ju iaf kontrollbesiktiga hästen varje år, så den inte har taskiga leder och inte förhög utsläpps nivå smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Avstängd
31 Inlägg
21 september 2009
RightFront skrev:
Man borde ju iaf kontrollbesiktiga hästen varje år, så den inte har taskiga leder och inte förhög utsläpps nivå smile

Haha, ja det vore faktiskt vettigt! big_smile De blir åtmindstone vaccinerade varje år, och besiktigas vid ägarbyte...lol Men du får väl påbörja en reform för hästeriet...
Senast redigerat av 1fittnylle (21 september 2009)

2 337 Inlägg
22 september 2009
1fittnylle skrev:
(...)
Vi tycker inte heller att det är roligt att behöva dela väg med hormonstinna grabbar som bara måste gasa på lite extra när de möter en brud på en häst.
(...)

Jag har en ridskola på vägen hem från jobbet, men jag gör precis tvärtom. Saktar ner i god tid, rullar förbi i 20 knyck så att man hinner titta lite extra på hästtjejerna. Ofta får man även ett uppskattande leende som tack också.

3 Inlägg
22 september 2009
Timjoh skrev:

För det första så har du som förare skyldighet att se till att en olycka inte händer. Kan ex. vara genom att sakta ner och svänga ut och därmed har du gjort vad du kunnat för att undvika en olycka.
För det andra - resonerar du lika dant om det skulle vara levande barn utmed vägen?

En häst är en levande varelse om du inte missat det? Den kan bli rädd för en fågel precis som du. Att köra i 70km/h riskerar du inte enbart ryttarens och hästens liv utan även ditt eget. Vill du ha ett liv på ditt samvete? En liten tjej som flög av sin ponny för att du inte saktade ner?

Beror på hur terrängen ser ut kring stallet men oftast så försöker man undvika stora trafikerade vägar. Dock går det inte alltid. Vägen är dessutom till för alla.

Säg det till de som går och cyklar på vägen också!

Nu tar du ändå i. Smälla smällare brevid hästen? Det är bara polishästar som tränas till den typen. En vanlig häst ska klara bilar (som inte låter allt för högt eller kör försnabbt!), traktorer, motorcyklar, lastbilar m.m. I regel gör den den. Men kommer det ett gäng Harley Davidson om kanske 20pers som kör fort med öronbedövande smattrande så förstår jag att hästen blir rädd - Det är till och med så att jag blir rädd! Hade de kört sakta hade jag mer än gärna gett dom vars en blomma!

3 Inlägg
22 september 2009
Wanegardh skrev:
Hästar är ett ofog.
Det värsta hästminne jag har utspelade sig för ett par veckor sen.
Jag var nere i Beddingestrand med min son.
Ett tiotal meter från oss så kommer det ner två tjejer med hästar varpå den ena hästen skiter mitt på stranden.
Hur äckligt är inte det?
Trodde inte att hästar fick vara på stranden.

Jag hoppas att varken du eller din son inte uträttar era behov i skogen - det är nämligen också äckligt!

4 005 Inlägg
22 september 2009
Mizyz skrev:
Timjoh skrev:

För det första så har du som förare skyldighet att se till att en olycka inte händer. Kan ex. vara genom att sakta ner och svänga ut och därmed har du gjort vad du kunnat för att undvika en olycka.
För det andra - resonerar du lika dant om det skulle vara levande barn utmed vägen?

En häst är en levande varelse om du inte missat det? Den kan bli rädd för en fågel precis som du. Att köra i 70km/h riskerar du inte enbart ryttarens och hästens liv utan även ditt eget. Vill du ha ett liv på ditt samvete? En liten tjej som flög av sin ponny för att du inte saktade ner?

Beror på hur terrängen ser ut kring stallet men oftast så försöker man undvika stora trafikerade vägar. Dock går det inte alltid. Vägen är dessutom till för alla.

Säg det till de som går och cyklar på vägen också!

Nu tar du ändå i. Smälla smällare brevid hästen? Det är bara polishästar som tränas till den typen. En vanlig häst ska klara bilar (som inte låter allt för högt eller kör försnabbt!), traktorer, motorcyklar, lastbilar m.m. I regel gör den den. Men kommer det ett gäng Harley Davidson om kanske 20pers som kör fort med öronbedövande smattrande så förstår jag att hästen blir rädd - Det är till och med så att jag blir rädd! Hade de kört sakta hade jag mer än gärna gett dom vars en blomma!

Du glömmer i dina svar att hästen kan inte anses vållande till en olycka och inte heller ryttaren. Detta gör att alla dina argument och jämförelser med barn och cyklister inte håller för fem öre.

Om ett barn springer rakt ut på en 90-väg från skogen och det inte finns någon chans för bilföraren att stanna så blir bilföraren friad från vållandet.

Om en häst springer rakt ut på vägen i samma situation så blir bilföraren vållande, inte hästen, inte ryttaren, inte hästägaren. Det är detta som är så otroligt orättvist.

KAN MAN INTE STYRA HÄSTEN, SÅ SKA MAN INTE HA HÄSTEN PÅ ALLMÄN VÄG.

Och ja, jag rider också 1-2 ggr i månaden och har erfarenhet.
Jag skulle aldrig gå ut med en häst på allmän väg om jag inte vet att jag har full pli på hästen.
Vissa blir livrädda för motorcyklar eller lastbilar och vissa bryr sig inte ett skit. Då tar man väl inte ut den rädda hästen på vägen?

För att kontra med en av dina egna liknelser, går du ut på en 90-väg med din 4åriga unge som har ADHD och allmän damp (heh) där hon får gå själv?

4 005 Inlägg
22 september 2009
Mizyz skrev:
Wanegardh skrev:
Hästar är ett ofog.
Det värsta hästminne jag har utspelade sig för ett par veckor sen.
Jag var nere i Beddingestrand med min son.
Ett tiotal meter från oss så kommer det ner två tjejer med hästar varpå den ena hästen skiter mitt på stranden.
Hur äckligt är inte det?
Trodde inte att hästar fick vara på stranden.

Jag hoppas att varken du eller din son inte uträttar era behov i skogen - det är nämligen också äckligt!

Nu får du ta o ge dig med dina jämförelser.

Hur fan kan du jämföra att någon kissar i en skog som inte syns med en häst som lägger 5 kg avföring på en allmän strand?

Wanegard: Varför skrek du inte till dem att plocka upp sig? Så får man inte göra. Det står reglerat hos naturvårdsverket vart man får rida i allmänrätten.

Avstängd
31 Inlägg
22 september 2009
Sarge skrev:
1fittnylle skrev:
(...)
Vi tycker inte heller att det är roligt att behöva dela väg med hormonstinna grabbar som bara måste gasa på lite extra när de möter en brud på en häst.
(...)

Jag har en ridskola på vägen hem från jobbet, men jag gör precis tvärtom. Saktar ner i god tid, rullar förbi i 20 knyck så att man hinner titta lite extra på hästtjejerna. Ofta får man även ett uppskattande leende som tack också.

Åh, det gillar vi! Brukar alltid vinka och le mot sånna hyvens killar big_smile

Avstängd
31 Inlägg
22 september 2009
Du glömmer i dina svar att hästen kan inte anses vållande till en olycka och inte heller ryttaren. Detta gör att alla dina argument och jämförelser med barn och cyklister inte håller för fem öre.

Om ett barn springer rakt ut på en 90-väg från skogen och det inte finns någon chans för bilföraren att stanna så blir bilföraren friad från vållandet.

Om en häst springer rakt ut på vägen i samma situation så blir bilföraren vållande, inte hästen, inte ryttaren, inte hästägaren. Det är detta som är så otroligt orättvist.

Jag skulle aldrig gå ut med en häst på allmän väg om jag inte vet att jag har full pli på hästen.
Vissa blir livrädda för motorcyklar eller lastbilar och vissa bryr sig inte ett skit. Då tar man väl inte ut den rädda hästen på vägen?

För att kontra med en av dina egna liknelser, går du ut på en 90-väg med din 4åriga unge som har ADHD och allmän damp (heh) där hon får gå själv?

Du kommer aldrig att hållas ansvarig för att du kör på en häst som har rymt från sin hage, sprungit genom skogen och plötsligt galopperar ut på vägen mitt framför dig. Det scenario du målar upp är rent skitsnack. Däremot är du ansvarig om du kör på en unge som går längs vägen, pågrund av anledningen att du är skyldig att hålla tillräckligt låg hastighet som krävs i situationen, läs reglerna (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm). Du har alltså inte, jag citerar, "iakttagit den omsorg och varsamhet som med hänsyn till omständigheterna krävs av dig som trafikant för att undvika trafikolyckor". Detsamma gäller när fordonet närmar sig kreatur på vägen.
Senast redigerat av 1fittnylle (22 september 2009)

164 Inlägg
22 september 2009
1fittnylle skrev:
Du kommer aldrig att hållas ansvarig för att du kör på en häst som har rymt från sin hage, sprungit genom skogen och plötsligt galopperar ut på vägen mitt framför dig. Det scenario du målar upp är rent skitsnack. Däremot är du ansvarig om du kör på en unge som går längs vägen, pågrund av anledningen att du är skyldig att hålla tillräckligt låg hastighet som krävs i situationen, läs reglerna (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm). Du har alltså inte, jag citerar, "iakttagit den omsorg och varsamhet som med hänsyn till omständigheterna krävs av dig som trafikant för att undvika trafikolyckor". Detsamma gäller när fordonet närmar sig kreatur på vägen.

Här finns ett rättsfall från HD

https://lagen.nu/dom/nja/1983s232

I korthet: 3 hästar tar sig ut från en inhägnad, tar sig ut på vägen varvid en av hästarna kolliderar med en stillastående bil. Bilägaren stämmer hästägaren och vill ha ersättning för sin förstörda bil. HD dömer dock till hästägarens fördel.

Eftersom domslutet kommer från Högsta Domstolen så är det prejudicerande.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650

4 005 Inlägg
22 september 2009
1fittnylle skrev:

Hej igen, okey, då vi båda verkar rida så kan vi vara paragrafryttare med? smile
Tur att jag är ledig idag. smile

Jag har varit i kontakt med Polis, Agria och Trygghansa tidigare angående detta område.
Så här är det.

Det går inte att ge generella svar på alla situationer då det är många saker som ligger till grund till vem som blir vållande eller inte. Både situationsmässigt och erfarenhetsmässigt på både häst, hästägare och bilförare.

För att häst/ryttare ska anses vållande så ska det behövas mycket underlag/bevis då bilföraren har ett såkallat strikt ansvar över sitt eget fordon enligt trafikskadelagen och detta har inte häst/ryttare
I väldigt många fall så är det ändå bilföraren som blir vållande pga av just detta.

1fittnylle
Du kommer aldrig att hållas ansvarig för att du kör på en häst som har rymt från sin hage, sprungit genom skogen och plötsligt galopperar ut på vägen mitt framför dig. Det scenario du målar upp är rent skitsnack.

Bilförare kan visst anses vållande i många sådana situationer.

Om du kör din bil nära en ridskola där det är skyltat eller du ser hagar bredvid vägen så anses du ha kunskap om att det kan finnas hästar här o där som kan t ex hoppa upp på vägen OCH att hästar rymmer.
Bilförare ska iakta STOR försiktighet när de passerar detta område med sin bil, mycket större än på andra ställen där hästar vanligtvis inte befinner sig.

Med andra ord så kan du som bilförare visst bli vållande i denna specifika fråga.

1fittnylle
Däremot är du ansvarig om du kör på en unge som går längs vägen, pågrund av anledningen att du är skyldig att hålla tillräckligt låg hastighet som krävs i situationen, läs reglerna (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm). Du har alltså inte, jag citerar, "iakttagit den omsorg och varsamhet som med hänsyn till omständigheterna krävs av dig som trafikant för att undvika trafikolyckor". Detsamma gäller när fordonet närmar sig kreatur på vägen.

Trots att du hänvisar till trafikförordningen (dock ej rätt paragraf) så har du visst missat slutet på kap 3 §14, dvs
Trafikförordningen 3 Kap:
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Om du färdas på en väg vid skola eller dagis så ska man kunna förutse att ett barn kan springa ut plötsligt.
Om du färdas på en väg t ex landsväg, motorväg m.m och det springer ut någon 1 sek innan du kör på det så kan man inte förutse detta och kan således bli friad från denna punkt. Men det är som sagt många andra saker som spelar in för detta.
Dessutom så gällde min liknelse en likadan situation, dvs att barnet kontra hästen springer rakt ut framför dig. Inte att de rider/går längsmed vägen.

Ersättningsfrågan:

Nu när denna fråga om vem som är vållande (beror helt på situationen, händelseförlopp och bakgrund) är klar så kan vi ta upp det här med vem som betalar vad då det är en hel del frågor om detta med.

Hästar är som husdjur, ansvarsförsäkrade genom ägarens hemförsäkring.
Om ägaren inte har någon hemförsäkring så är ägaren direkt betalningsskyldig ur egen ficka.
Hästar är INTE trafikförsäkrade (som i sig är rätt korkat, obs personlig åsikt)

Så om en häst hoppar upp på bilförarens bil och är bevisat vållande så ska hästägarens genom sitt försäkringsbolag (hemförsäkringen) betala reparationerna.

Om bilföraren har vagnskadeförsäkring på sin bil så betalar bilförarens försäkringsbolag reparationen. Självrisken får bilföraren betala och får senare kräva in av hästägaren själv privat eller genom domstol. Detta är alltså inget försäkringsbolaget bryr sig om.

MEN om bilföraren INTE har vagnskadeförsäkring, så måste bilföraren PRIVAT betala hela reparationsbeloppet och sedan kräva detta av hästägaren. Detta är alltså skillnaden mot att krocka med ett trafikförsäkrat objekt (annan bil)

Det försäkringsbolaget kan hjälpa till med är att göra en undersökning om vem som är vållande.

Så om jag nu har en Ferrari och åker körandes, ser en häst och stannar min bil.
Sen kommer hästen och hoppar på min bil (ingen sneel hest hehe). Då får JAG betala alla kostnader och sedan kräva det privat av hästägaren. Konstigt? ja. men så är systemet.

Lärdom av detta = Skaffa vagnskadeförsäkring och kör JÄVLIGT försiktig där det finns hästar. Annars kan det bli dyrt dyrt dyrt (farbror bosse-röst)

Sök