1fittnylle skrev:
Du glömmer i dina svar att hästen kan inte anses vållande till en olycka och inte heller ryttaren. Detta gör att alla dina argument och jämförelser med barn och cyklister inte håller för fem öre.
Om ett barn springer rakt ut på en 90-väg från skogen och det inte finns någon chans för bilföraren att stanna så blir bilföraren friad från vållandet.
Om en häst springer rakt ut på vägen i samma situation så blir bilföraren vållande, inte hästen, inte ryttaren, inte hästägaren. Det är detta som är så otroligt orättvist.
KAN MAN INTE STYRA HÄSTEN, SÅ SKA MAN INTE HA HÄSTEN PÅ ALLMÄN VÄG.
Och ja, jag rider också 1-2 ggr i månaden och har erfarenhet.
Jag skulle aldrig gå ut med en häst på allmän väg om jag inte vet att jag har full pli på hästen.
Vissa blir livrädda för motorcyklar eller lastbilar och vissa bryr sig inte ett skit. Då tar man väl inte ut den rädda hästen på vägen?
För att kontra med en av dina egna liknelser, går du ut på en 90-väg med din 4åriga unge som har ADHD och allmän damp (heh) där hon får gå själv?
Du kommer aldrig att hållas ansvarig för att du kör på en häst som har rymt från sin hage, sprungit genom skogen och plötsligt galopperar ut på vägen mitt framför dig. Det scenario du målar upp är rent skitsnack. Däremot är du ansvarig om du kör på en unge som går längs vägen, pågrund av anledningen att
du är skyldig att hålla tillräckligt låg hastighet som krävs i situationen, läs reglerna (
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm). Du har alltså inte, jag citerar, "
iakttagit den omsorg och varsamhet som med hänsyn till omständigheterna krävs av dig som trafikant för att undvika trafikolyckor". Detsamma gäller när fordonet närmar sig kreatur på vägen.
Hej igen, okey, då vi båda verkar rida så kan vi vara paragrafryttare med?

Tur att jag är ledig idag.

Jag har varit i kontakt med Polis, Agria och Trygghansa tidigare angående detta område.
Så här är det.
Det går inte att ge generella svar på alla situationer då det är många saker som ligger till grund till vem som blir vållande eller inte. Både situationsmässigt och erfarenhetsmässigt på både häst, hästägare och bilförare.
För att häst/ryttare ska anses vållande så ska det behövas mycket underlag/bevis då bilföraren har ett såkallat strikt ansvar över sitt eget fordon enligt trafikskadelagen och detta har inte häst/ryttare
I väldigt många fall så är det ändå bilföraren som blir vållande pga av just detta.
1fittnylle
Du kommer aldrig att hållas ansvarig för att du kör på en häst som har rymt från sin hage, sprungit genom skogen och plötsligt galopperar ut på vägen mitt framför dig. Det scenario du målar upp är rent skitsnack.
Bilförare kan visst anses vållande i många sådana situationer.
Om du kör din bil nära en ridskola där det är skyltat eller du ser hagar bredvid vägen så anses du ha kunskap om att det kan finnas hästar här o där som kan t ex hoppa upp på vägen OCH att hästar rymmer.
Bilförare ska iakta STOR försiktighet när de passerar detta område med sin bil, mycket större än på andra ställen där hästar vanligtvis inte befinner sig.
Med andra ord så kan du som bilförare visst bli vållande i denna specifika fråga.
1fittnylle
Däremot är du ansvarig om du kör på en unge som går längs vägen, pågrund av anledningen att
du är skyldig att hålla tillräckligt låg hastighet som krävs i situationen, läs reglerna (
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm). Du har alltså inte, jag citerar, "
iakttagit den omsorg och varsamhet som med hänsyn till omständigheterna krävs av dig som trafikant för att undvika trafikolyckor". Detsamma gäller när fordonet närmar sig kreatur på vägen.
Trots att du hänvisar till trafikförordningen (dock ej rätt paragraf) så har du visst missat slutet på kap 3 §14, dvs
Trafikförordningen 3 Kap:14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan
överblicka och framför varje hinder som går att förutse.Om du färdas på en väg vid skola eller dagis så ska man kunna förutse att ett barn kan springa ut plötsligt.
Om du färdas på en väg t ex landsväg, motorväg m.m och det springer ut någon 1 sek innan du kör på det så kan man inte förutse detta och kan således bli friad från denna punkt. Men det är som sagt många andra saker som spelar in för detta.
Dessutom så gällde min liknelse en likadan situation, dvs att barnet kontra hästen springer rakt ut framför dig. Inte att de rider/går längsmed vägen.
Ersättningsfrågan:Nu när denna fråga om vem som är vållande (beror helt på situationen, händelseförlopp och bakgrund) är klar så kan vi ta upp det här med vem som betalar vad då det är en hel del frågor om detta med.
Hästar är som husdjur, ansvarsförsäkrade genom ägarens hemförsäkring.
Om ägaren inte har någon hemförsäkring så är ägaren direkt betalningsskyldig ur egen ficka.
Hästar är INTE trafikförsäkrade (som i sig är rätt korkat, obs personlig åsikt)
Så om en häst hoppar upp på bilförarens bil och är bevisat vållande så ska hästägarens genom sitt försäkringsbolag (hemförsäkringen) betala reparationerna.
Om bilföraren har vagnskadeförsäkring på sin bil så betalar bilförarens försäkringsbolag reparationen. Självrisken får bilföraren betala och får senare kräva in av hästägaren själv privat eller genom domstol. Detta är alltså inget försäkringsbolaget bryr sig om.
MEN om bilföraren INTE har vagnskadeförsäkring, så måste bilföraren PRIVAT betala hela reparationsbeloppet och sedan kräva detta av hästägaren. Detta är alltså skillnaden mot att krocka med ett trafikförsäkrat objekt (annan bil)
Det försäkringsbolaget kan hjälpa till med är att göra en undersökning om vem som är vållande.
Så om jag nu har en Ferrari och åker körandes, ser en häst och stannar min bil.
Sen kommer hästen och hoppar på min bil (ingen sneel hest hehe). Då får JAG betala alla kostnader och sedan kräva det privat av hästägaren. Konstigt? ja. men så är systemet.
Lärdom av detta = Skaffa vagnskadeförsäkring och kör JÄVLIGT försiktig där det finns hästar. Annars kan det bli dyrt dyrt dyrt (farbror bosse-röst)