10 september 2009
Trådstartare
Hej! Jag undrar om någon skulle kunna ge mig lite råd om vad som kan ha hänt med min 740.
Fungerade toppenbra för någon vecka sedan och nu har växellådan eller kopplingen börjat rappla.
När jag har startat bilen och ska försöka köra iväg så skorrar den lite när man lägger in backen men inga större problem att få in. Däremot så är det riktigt svårt att få in 1:an och 2:an. Samt 3,4,5 men dom är inte lika svår.
När man väl lyckats få in 1:an så går det bra att växla upp och ner men när man stannar till så att alla fyra hjul står stilla så är det skitsvårt att få i växlar igen. spelar ingen roll om motorn är varm eller kall, samma sak hela tiden.
Vad kan det mest troliga felet vara? Det är en m47låda skulle jag tro. 5växlad utan overdrive om nån vill veta.
Kan synkringarna börjat ge sig?lamellerna? urtrampningslager? växellådan?
Ska även tillägga att det är mycket kopplingsolja och läcker inget från någon av cylindrarna. kopplingen känns bra när man trampar ner den så jag tror inge luft kan ha smitit in. Har ej kollat oljan i växellådan så jag vet ej hur mycket det är i den. Kan detta fel uppstå med för lite olja i lådan?
Mycket tacksam för svar. /patrik